|
|
|
|---|---|
Predator |
Hejsan! Jag åker en M5:a -oo. haft den ca: 1,5mån. och har upptäckt ett vinande, sjungande ljud baktill i bilen på 5:an el. 6:an omkring 120km./h. Är det normalt? Enl. BMW i Solna är det ett högt transmissionsljud i nyare M5:or? |
|
Intressant inlägg. Jag har också samma ljud i min 00:a, 4000 mil. Ett svagt vinande ljud på 6:an. Inte jättestörande men ändå närvarande hela tiden. Har inte fått någon förklaring varför det finns där! |
|
|
Läste precis på bmwm5.com forumet att detta är ganska vanligt förekommande på M5 E39. Det finns tydligen två orsaker. 1. Sliten diff. Inget allvarligt fel men ända sättet att få bort det är att byta diffen! 2. Ljudisolering som saknas runt en lagring på drivaxeln någonstans i närheten av vxl-lådan. |
|
|
Utsliten efter 4000mil? Låter lite för bra. RWD? Ja tack! |
|
|
ingen mer som känner till detta problem och som vet vad det uppkommer av? M-POWER!!!!!!!!! |
|
|
jag har en M5 1999 som gått 4000 mil och har samma problem. Ett vinande/sjungande ljud inne i kupén vid hastigheter runt 90-120 km/h. Ljudet försvinner när man frikopplar eller släpper gasen. Likaså försvinner ljudet när man antingen sänker hastigheten eller ökar den. Trodde att det berodde på en utsliten bakaxel så jag har fått en ny bakaxelknut monterad av BMW Nacka men ljudet kvarstår... Bakaxelknuten var visserligen sliten/slut så det var skönt att få det åtgärdat. Förra ägaren (kompis till mig) kör hårt.... ;-) Jag letar vidare o återkommer om/när jag har löst problemet. |
|
|
Jag bytte slutväxeln (bakaxeln)på min bil. BMw tog halva kostnaden på goodwill. Innan så fanns ljudet vid kraftigt gaspådrag o vid lugn jämn körning i farter runt 80-100Km/h. Efter bytet så försvann det vinande ljudet vid jämn fart. Men ett litet vinande ljud finns kvar vid kraftigt gaspådrag. Men det jobbigaste oljudet som fanns vid lansvägsfart är borta nu. Jäkligt skönt!! Nu e jag nöjd med bilen igen! De m5orna som jag kört har detta vinande ljud mer eller mindre tyvärr!! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Iom att Bmw tog ca halva kostnaden på Goodwill (skulle kosta 24000) så tror jag att det e nåt de e medvetna om att slutväxlarna e lite sisådär i kvallen!! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Om man kör på 4:an istället för 6:an så försvinner ljudet från bakaxeln! Det orkar inte överrösta motorsåååååången!!!! Typ som idag när jag drog en SL55:a!? |
|
|
Han körde bara på halv gas! ! ;) Snart på ringen cidis!! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
Ringen here we go! Där störs man inte av nåt vinande ljud. Bara skönt motor- och däckvrål. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.