|
|
|
|---|---|
| Jag undrar vilken skillnad det är på Vanosen mellan dessa motorer. Jag har sökt runt lite och hittat att tidiga (96) 3.2 har Rolls Roycetillverkade vanosar som har en benägenhet att strula, sedan kom Sachstillverkade (97) som uppges hålla bra. Tydligen är det bultarna som håller magnetventilen som går av, varpå det rasar? Däremot har jag inte läst någonstans vad det är för typ av vanos (förutom enkel förstås) som sitter i 3.0:an. Hur problembenägen är den? Vad går sönder etc.etc. | |
| Jag har en 93:a som fungerar perfekt, det är bara dom där 3.2 varianterna som rasar, BMW drog väl ned på kvaliteén för att spara pengar... ;)) | |
|
Det sittter Rolls-vanosar i 3,0:an. Vad e det för snack, mosse? Även enkelvanosen kan så klart gå sönder! (Dock e "ras" mkt sällsynta men visst kan magnetventilerna bli kassa, vanosväxellådan kan pajja och kolven kan sätta sig mm mm). Skulle nog vilja säga så här: Kör eller letar man en 3,2:a (som inte e renoverad/vidgjord) så bör man absolut vara uppmärkasam för har inte vanosen lämnat in så kommer den förmodligen att göra det. Jag har inte hört talas om någon långmilare som inte e vidgjord. Läs om grabben som heter "GTJoel" (3,0:a). Hans vanos har pajjat (vet inte exakt vad) och nyligen fick han en löjlig prisuppgift från bmw på c:a 30kkr och det är för att just bmw själva inte kan/vill renovera det som behövs, utan om byter hela enheten. Det finns kunniga som kan vanosarna. Ring o snacka med Rigo bil i Halmstad, där finns dukitga killar! Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Bultarna som du nämner bör vara utbytta på alla 96:or eftersom detta är en garantireparation. Du kan kolla hos en BMW verkstad om detta är utfört på bilen som du är intresserad av. Det var fixat på min. Vanos på 3.2:orna är mer avancerad och det är väl troligtvis därför den har fler problem. /Fredrik --- BMW Club Schweden, Länk Östgöta Sportvagnsklubb, Länk Min M3 Cabrio i galleriet: Länk |
|
|
328 Johan Läs lite mellan raderna..jag sa det med ironi! ;) |
|
|
På min med. Det ska vara gjort av BMW på alla 3,2 per oktober 2000? Eller tidigare? Om de inte är bytta och Vanosen strular borde ju BMW ta på sig det för det var deras skyldighet att göra ovan nämnda ändring, eller har jag fel? "Bultarna som du nämner bör vara utbytta på alla 96:or eftersom detta är en garantireparation. Du kan kolla hos en BMW verkstad om detta är utfört på bilen som du är intresserad av. Det var fixat på min. Fredrik" |
|
|
328:a-Johan: I GTjoel´s vanos så var det bara en packning som gick. Packningen är bytt (ej på verkstad) och fungerar som den ska igen. (Om det är samma bil som jag tänker på.) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
mosse: =) Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Jag har inte kollat vad felet är än så om det bara är en packning vet jag ej. GTjoel |
|
|
Hej igen. GTjoel: Precis samtidigt som din vanos började spöka så började en annans GT vanos att spöka. Då var det packningen som var dålig och han fixade det själv. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| Hallå..... Ehh, vilken packning pratar ni egentligen om, det finns några st på vanosen......? Hur kan en vanos låta illa om en packning har gått? Då ska den läcka så in i h.....e mycket olja så att oljetrycket försvinner inuti Vanosen. Då kanske. Kimpa. | |
| väsnas vanosen så är de vanosväxellådan inne i kamdrevet som är uppsliten går ej att renovera.Drevet kostar 8000 kr på BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.