|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu ska jag ställa dagens knäppaste fråga. Jag har börjat analysera lite saker på E39án. En sak kan jag inte räkna ut vad det är. BMW E39 529 -97 I motorn vid insugningsbälgen sitter det en liten vajer, ganska tunn vajer på ett litet reglage. Händer inget när man rör på reglaget med motorn igång. Vad är detta? finner ingen funktion, rör sig inte när man trycker ned gaspedalen. Det verkar gå att justera denna med en spänn skruv i plast. Är det någon som vet vad detta är? Mvh / Wal | |
|
Sitter den ovanpå toppen? tomgångsmotor? Eller en spjällmotor till insuget kanske? Kolla om du hittar ett partnummer och kolla med tex bmw. Friskt gissat:) Mvh Asken |
|
|
Hej Nej, den sitter inte på själva motorn. Den sitter utan på insugningssidan. Den går inte att missa, verkar vara någon form av spjällfunktion, men inget händer när man vrider på den. Vajern som går till denna vet jag ej var den kommer ifrån. Mystiska saker finns det i en E39á.......spooooky...spooky.... Ha det / Wal |
|
|
Är det denna du menar? Länk Mvh. Micke Länk |
|
|
Håll fingrarna i styr Wallace. Följer du vajern kan du upptäcka hemska saker. I värsta fall en gaspedal. :) Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja vad jag förstått så går det en vajer från Abs ASc-T enheten till gasregleringen, för att strypa gasen när ASC-T jobbar.Ingo mfl. hade fel på detta , vajern gick av och bilen gick som en påse nötter svarade inte på gasen eller nåt sånt. Det finns ingen gasvajer på 528 det sköts elektriskt via ett "reostatmotstånd" från gaspedalen . MVH Hasso Länk |
|
Apropå "halvnödigt" men intressant vetande. Hur funkar då farthållaren, den håller ju kvar pedalen mot golvet iaf...? Mvh Anders S. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bra fråga får väl ta reda på det osså då :)) MVH Hasso Länk |
|
Micke Olsson Klockrent, det är den jag menar. vad gör den? är den till ABS/ASC? Hur fungerar den? " drar systemet i vajern när ABS/ASC aktiveras? Det händer inget om man vrider på reglaget manuellt på tomgång. Ska vajern vara spänd eller slapp? Jag är så nyfiken, måste veta vad det är och hur den fungerar. Ha det / Wallace |
|
|
Bilden är tagen när jag gjorde motortvättreportaget Länk på Palles 328:a -97 och vi funderade oxå vad den är till för. Som du säger så händer det inget när man rör den. Kan mycket väl vara som Hasso säger. Han har sällan fel. Mvh. Micke Länk |
|
Micke: ALDRIG:)) MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Jag tänkte skriva... "Han har sällan fel. TYVÄRR." Men jag ville vara lite snäll mot tjööötgubben så här i början på veckan.... Mvh. Micke Länk |
|
hLänk Länk Här är några trådar MVH Hasso Länk |
|
Ahh Ni har löst min fundering, ni är helt suveräna. Nu har jag koll på denna. Tjena / Wallace |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.