|
|
|
|---|---|
|
God dag! Har vibrationer i bilen från 90 & uppåt. Vibrationerna fanns där innan sänkning. Vibrationerna är kvar efter framhjulssintällning. En av mina M5fälgar(E34) är tok-skev (har ngn en att sälja så säg till) men det vibrerar nästan lika nu med vinterhjul. Har bytt de "vanliga" stagen i framvagnen (minns inte vad de heter. Fyra st..tror det var främre&bakre krängningshämmarstag. Iaf de som förhindrar att hjulen åker bakåt vid inbromsning & även ger de otrevliga klonk-ljud vi körning över ojämnheter i backen (om dem är slut dvs). Har bytt silentblock och stödlager. De läskiga är (vibrationerna är bara mycket irriterande) att, om man ligger i en kurva och kör över t.ex ett brunnslock så känns det som hjulen släpper...alltså hjulen svänger till mer utan att det känns i ratten förrän det greppar igen och då får man lov att ha ett stadigt tag i ratten för det skakar till rätt ordentligt (beroende på hastighet). Detta är alltså skitläskigt...min enda teori är att det lilla glapp i styrningen jag har orsakar detta. Men det känns inte riktigt som det ändå. Lite klurigt att förklara men jag tänkte eftersom vi har sån fin & samlad kunskap här så kanske ngn kan ge mig ett tips grundat på den information jag har skrivit ner nu... Tack på förhand! | |
Hjelm |
Jag har exakt samma sak på min E34.. Jag trodde att det var dämparna som är slut.. och en kombination med silentblocken är slut och ska bytas.. |
| Hej Booya.Prova att byta övre bärarmarna+bussningarna i dito det brukar hjälpa.Hälsningar Ola H | |
|
hmm...så om jag säger "övre bärarmarna" till männsikan bakom kassan på bmw så vet han vad jag menar? Anledningen till att jag frågar är att de har en tendens att inte förstå riktigt vilken del man vill ha & vill helst att man pekar... Men jag ska höra med dem. Undrar vad de tar för dem? Besiktigade bilen imorse förresten...och då bad jag dem att kolla lite extra på stagen i framvagnen men de hittade inget som verkade dåligt. Det får mig att fundera på om bilprovningen är så noggranna egentligen, eftersom bilen inte beter sig friskt och de inte hittar ngt fel... |
|
|
Booya: En teori, du kanske smällt något med den numer skeva m5fälgen och upphängningen har fått sig en kyss? VAr i Sverige bor du? Asken |
|
|
asken: hmm...njae, fälgen var skev redan innan jag köpte dem (visste inte det förrän det var försent) så det bör inte vara ngt sådant. det knasiga är att jag inte kommer ihåg när vibrationerna uppstod första gången...de var inte där när jag köpte bilen. bor i solna..alldeles för nära bmw i Solna ;) |
|
|
Tänkte att det kunde vara felorsaken, spelar ju ingen roll när det inträffat eller vem som gjort det. Skulle jag varadig skulle jag slå Per Larsson, B&Mteknik i Huddinge en pling 087110687. Åk ut till han efteråt och låt han köra och titta på bilen en sväng. Är inte lätt att fjärrdiagnosticera:) Asken |
|
|
hade ngt liknande på min 525 bytte det mesta framtill styrstag bussningar stabilisatorstag o.sv innan det blev bra.. Bytta oxå bakvagns bussningar o så för få fräscha grejor runtom nu går den perfekt... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
men vaddå? Jag trodde ni kunde fixa min bil via webben!? Helvete nån service skall det väl vara?! ;) Tack så mycket för tipset asken! Ska ringa karln vid tillfälle. |
|
|
H-e heter det bland civiliserade... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
kilen: men då försvinner ju effekten av uttalandet =) Du bytte det mesta säger du..frågan är vilket/a stag som orsakar det mesta glapperiet..om det är de "övre bärarmarna" som ola säger.. Boh...jobbigt när det kan bero på så mycket olika saker. Jag får ringa vidare på asken's tips. Tack för svar & visat intresse förresten allihopa! |
|
|
Hej. Jag hade samma fenomen på min men det försvann när jag bytte däck. Dom gamla var slitna men ändå inte värsta jag har sett. Med nya däck försvann detta helt. Det var på mina sommardäck som fram är 255x45 på 10x17" fälgar. /Santorinblå 530iA Touring /Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.