AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
513

Z3-coupe, ett bra köp ?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hej,
Har sedan en tid funderat på att skaffa mig en Z3-coupe(2.8). Tyvärr har jag sett att priserna i Sverige ofta är väldigt högt. Jag antar att det mestadels beror på det låga utbudet. Jag funderar därför på om man kan hitta en i Tyskland och om det i så fall lönar sig mycket? Var inne på autoo.se och kollade priser och såg att det faktiskt skilde en del där (dom tjänar ju en hacka själv också..).
Till min fråga nu, är det någon som tagit hem en eller har en bra uppfattning om hur dessa ligger till där nere?

Mycket tacksam för hjälpsamma svar!

Mvh
Anders S.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej, Anders!
Jag var länge supertorsk på z3 coupé (visst är den läcker!) men fastnade till slut för 330 Ci tack vare mer sofistikerad teknik, en fantastisk motor och - faktiskt! - att den är sportigare och roligare att köra.

Min bild av läget på beg-fronten är följande:
Det säljs extremt få beggade coupéer via den aukt. bmw-handeln i Sverige men då och då dyker de upp i privatannonserna. Det handlar ofta om entusiaster som tokvårdat sina bilar och därför är bilarna i mkt gott skick. Tack vare låg efterfrågan kan man pruta friskt, särskilt efter sommaren. Om jag vore du skulle jag ta tid på mig och köpa en sådan.

Har ingen egen erfarenhet av Autoo, men intrycket är att de är mycket seriösa att ha att göra med. Om du inte vill vänta på ett topp-ex i Sverige, och inte vill göra dig besväret att resa till Ty, kan det vara en god idé att anlita dem.

När det gäller bilar i Tyskland är min rekommendation att söka hos den aukt. bmw-handeln såvida du inte har gedigen egen erfarenhet av att köpa bil i landet. Gå in på www.bmw.de, klicka på Produkte und Sevice, sedan på Gebrauchte Automobile och slutligen på Online-Suche (tror jag att det heter) så kan du speca din drömbil och söka hos samtliga BMW-handlare. Utbudet är enormt och den aukt. handeln är seriös.

Frågan är dock hur mycket det lönar sig att åka dit i dag när kronan är svag. Räkna med att det kostar dig cirka 10.000 kr utöver inköpspris att få hem bilen.

Till sist: leta bland fler modeller för att få mer valfrihet. M Coupé är en ruskig körmaskin till någorlunda rimliga pengar (om du kan få tag på en), E46 coupé är hur läcker som helst och min personliga favorit (oavsett kaross) är den nya 3,0-motorn med 231 hästar. Lycka är att varva den över fyra tusen...

Lycka till, hoppas du hittar din drömvagn!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tack för ditt svar!
Har haft tankarna på en E46-coupe också. Och visst är den snygg! Vet dock inte om en 330Ci passar min plånbok riktigt än. Jag tror jag skulle bli (mer än) nöjd även med en 328Ci också, vilka ligger betydligt billigare i dagsläget. Men det är väl bara att hålla ögon och öron öppna. Trots allt, en Z3-coupe det vore nåt det...

Ack den som ger sig!

Tack igen.

Mvh
Anders S.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Val mellan BMW-modeller kan man diskutera i det oändliga...

Jag tycker att skillnaden mellan motorerna i 328 och 330 är himmelsvid. 328 är snabb och trevlig men lite slätstruken. 330 är bara underbar. Om 328 är alternativet, satsa på en fin z3, de är ovanligare och lite roligare.

Ett annat roligt alternativ, om man är mer komfortinriktad, är 540 som vår vän Asken tydligen kör. Känns nästan som ett vardagsrum med Formel 1-motor även om körupplevelsen inte är så dynamisk som 3-serien/z3. Börjar väl komma ner lite i pris för bilar som har ett par/några år på nacken. Erfarenheter? (Jag är själv lite sugen på 540 om jag nån gång får hjärnblödning och vill sälja 330:n).

Anders, om du är BMW-entusiast (det verkar ju så!): köp en bil som du blir imponerad av, även om den är lite dyrare än du tänkt dig! En bil som är trevlig och bra (men inte mer) känns psykologiskt mycket dyrare än en som man verkligen vill ha. Var oförnuftig inom rimliga gränser!

Hade en 320 (E36) tidigare, en rackarns trevlig bil; mysig, snygg och med Qualität, men inte mer än en påkostad vardagsbil och därför inte imponerande. Den kändes nästan dyrare än 330:n...

Berätta gärna hur det går!
jo
27
joernmat
M3 Cab -96
328iA Cab -99

Just nu skull jag nog köp min Z3 (BMW generellt) i Sverige. De bilar som togs när kronan var låg är billigare i Sverige än i Tyskland nu. Håller på att sälja en Z3 M coupe 99 och har lagt den på mobil.de. 2 tyskar och en fransman har redan ringt...+ 10 svenskar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.