|
|
|
|---|---|
|
Hej. Detta forum är ju helbra, har hjälpt mig med att tex ändra språk på Checken & fix med ljudanläggning. Tumme upp för BMWpower!!. Har precis inhandlat en 328 Touring -95, vilken bil!! Är supernöjd på alla sätt å vis :-) Men igår märkte jag att ASC'n inte ville lira, lampan lyser inte! Oavsett om jag trycker som en galning på knappen eller gör en snygg orm i asfalten!? Har läst alla inlägg här på forumet och då verkar problemet vara att de blir kortis i givaren vilket medför att lampan lyser hela tiden istället... min ABS fungerar, nja iaf fram. Vet någon vad detta kan vara? //A Power is nothing without Control! | |
|
Om de är ett fel på systemet ska lampan lysa konstant, och eftersom du konstaterat att systemet är helt ur funktion så är de nog ganska troligt att de är någon givare samt lampan som gett upp. Hade strul på min förra bil då 2 av givarna gett upp, då lyste lampan konstant. De låter som en tur till verkstan om du inte är väldigt sugen på att leka av dig när halkan kryper på. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Hm :-/ Ja det blir nog en "liten" sväng till BMW i eftermiddag. Visst är det kul med lite halka men det kan vara trevligt med ASC när man har kombin full med blöjor *asg*. //A Power is nothing without Control! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla säkringar. Och det kan ju vara fel på ASCknappen tex. Det är ju samma sensorer till ABS som används. så vore det fel där så borde ju den lampan lysa också.Lyser lampan för asc när du slår på tändningen?? MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso. Säkringarna checkade och ok, men som du skriver så lyser inte ASC lampan när tändningen slås på! Kanske det är knappen som tagit stryk av "allt" urkopplande :-)? Måste ut på lunchen och testa och spinna och knappa. Alla som har probs med ASC här på forumet har lampor som lyser nästan hela tiden så knappen ligger "bra" till tycker jag. Fast då borde den inte gå att koppla ur liksom eller så är det lampan.. hm blir osäker, måste bestämt ut å sladda och checka 100% på lunchen? //A Power is nothing without Control! |
|
|
Hasso: allså är du bergsäker på att de är samma givare som används till asc som till abs:en? På min E36:a så hade ja nämligen givarproblem med ascn så att lampan lyste konstant, medans abs lampan samt funktionen fungerade normalt. Lazyboy: Ta loss asc knappen och mät om den fungerar med en multimeter. De kanske är så att bara lampan e kaputt? Du märker ju väldigt tydligt om de griper in Prova efter du startat bilen om du har funktionen utan att trycka på knappen, kan du spinnna då är ju problemet uppenbart, eftersom de är ingång default. Även om knappen är trasig så hade ju lampan lyst när du slår till tändningen i mitt tycke.. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
Hej hopp. Jag gjorde nog ingen riktig "Sundfelt" test igår :-/. Testade nu på lunchen på en grusväg *skoj*, det är lampan i instrumentpanelen som lagt av. Man lär sig något nytt varje dag :-). Tack för alla tips och råd grabbar. Jag ska nog ta och göra rent och täta givarna vid tillfälle som det beskrivs under "gör-det-själv", givarna verkar vara känsliga eller? Passade på att låta arbetspolarn som har 323 att testa bilen.. han blev sugen på större motor :-) Ha en bra och sladdig vinter. //A Power is nothing without Control! |
|
|
Dom verkar vara känsligare på E39 än på e36 utav någon underlig anledning. Men att rengöra dom med jämna mellanrum är en bra ide. Skönt att de löste sig på ett billigt sätt för dig, eller iaf relativt, misstänker att bmw tar ut några hundra för o plocka ner instrumenteringen o byta den lampan. Skönt att min misstanke slog igenom oxå (de hjälper alltid självförtroendet lite) Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
Deliq |
>wendtan Du har fler ingående komponenter än ABS-givarna i systemet. Dels har du en enkom styrenhet för ASC'n, en spjällägesgivare samt "spjällmotorenhet" som stryper spjället när så behövs. Om någon av dessa inte fungerar som de ska, så kommer ASC-enheten att koppla ur sig själv och det ser du genom att lampan på instrumentpanelen tänds. I ditt fall tycks ASC-enheten haft problem med signalerna från givarna antingen via kablarna, kontakterna eller själva ingångarna på enheten. Om givarna hade varit felet skulle även ABS-lampan ha lyst. M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
>wendtan Ja, det blir nog några hunda för byte av lampa :-/ Det är väl inget man ger sig in på själv kanske? Va skönt att jag kunde bidra med att stärka självförtroendet *ler* för dig. Å du wendtan, plåtfälg??? Köpte alu för 900 pix, iof 15 tum men dom var hyffsat snygga. Jag hittade detta forum när jag leta BMW för några månader sedan. Har som jag skrev tidigare fått otaliga tips. Helt super bra forum där alla hjälper varandra! Undrar om Skoda (min chef lämnar in sin 01:a varje vecka :-) har ett likadant *asg*. Må väl. //BMW-kär Power is nothing without Control! |
|
|
Deliq: jo ja är medveten om att de sitter en styrenhet till ascn, men beskedet ja fick av bme när dom åtgärdat felet på garantin var att de varit givarfel på båda bakhjulen. Om dom bytt styrenheten eller kablage fick ja iaf aldrig reda på. Lazyboy: tyvärr måste ja köra på 16" orginal och de blir ju lite dyrare om man ska köpa alu. Att byta lampan själv är ju möjligt men de e rätt mycket dyra prylar därbakom om man säger, ja hade rekomenderat att lämna in den för det. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.