AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
691

Motor problem M535i-86

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Det hela började för ca 3-4 veckor sedan med att bilen började rycka vid fullt gaspådrag på 2:ans växel mellan 3500-4500 rpm . Tänkte inte så mycket på det då det bara inträffade vid enskillda tillfällen .
Så i helgen så servade jag bilen med olja/filter och och på morgonen när jag skulle ut och köra så gick allt perfekt tills jag kom upp på motorvägen . vid 130km/h så började bilen rycka och göra "åsa-nisse knallar" samt dör helt . provar att starta igen men då vill den inte utan bara hostar , 10 min så kommer ha igång och går att köra i max 80 km/h samt max 2500 rpm . svänger av motorvägen och stannar , allt verkar bra !? kör iväg som vanligt utan problem funger helt perfekt tills igår (ca 20mil sedan) . Ligger och kör i "olaglig" motorvägs fart när bilen som vanligt rycker och det händer inget när man gasar . försöker att starta i ca 20-30 min men den vill bara inte . Sedan så starta den som något alldrig har hänt och jag kör i väg till min mack där jag tankar 30L . Så när jag ska åka vägrar den starta , nötter på i 10 min så startar den och går perfekt på tomgång . kör små vägar hem och den går bra upp till ca 80km/h . svänger sedan i en rondell och sedan dör den . håller på i ca 15 min på att starta och får sedan igång den men inte på alla burkar . fixar bogserhjälp och för skojs skull så provar jag att starta och den går hur fint som helst hela vägen hem när jag blir bogserad . Provar att köra igen när jag kommer hem , men då dör den bara så fort man börjar gasar . Och samma sak imorse , men den starta hur fint som helst . Byte bensinfiltert i går kväll utan resultat .

MYCKET TACKSAM FÖR SVAR ! hoppas inte skrivningen vart allt för tung eller konstig .

MVH TONY ///M3
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Känner igen det du beskriver, har haft samma problem med en 635:a jag ägt. Kolla säkringen till bensinpumpen, nr 11 tror jag, böj isär stiften och sätt tillbaka (om säkringen ser bra ut, annars byt säkring). Om inte det ger resultat så bör du kolla bensinpumpen, både den i tanken och den utanför, om inte det ger någon effekt kolla luftmängdmätaren och gasspjällskontakten.

/Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fördelarlocket kan vara slitet...Hade ett liknande problem på min M535:a,bytte det och problemet var ur världen.

Mvh Janne.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Tack för svar !

Skall kolla följande enl. ovan . Fick tips om att det kan vara insprutet som är skitigt/dåligt !?

Mer svar motages gärna

MVH TONY ///M3
ul
94
ulw
745iA Executive -85
3,0si -75
Fördelarlocket är ett bra tips. Verkar som om det blir väldigt fuktkänsligt med åren. Har samma erfarenhet som Janne T med min 745:a.

Ulf W.
Paap Reeder
Hej!
Känner igen det från min M535:a i sörmlandsskogen en sommarkväll som blev natt innan man kom hem.
Oxidglapp i givaren för vattentemp till Motronicen. Normalt ger den puls kanske var 2-5 min, men om det är glapp i den blir det "ett evigt duttande till microprocessorn" som helt enkelt tar rast med jämna mellanrum. En dusch 556 och hon gick som ett skott. OBS att det finns fler givare till Motronicprocessorn som kan glappa.
MVH /// Paap Reeder
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Har hittat på flera trimsidor som säljer trimchip och påstår att våra bilar ska tydligen ha LE-Jetronic , en sida är www.tsmotor.com ! Har inte vi Motronic ?

Länk
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Visst har E28 535 Motronic, E12 535 har dock L-jetronic. Alla 528 E12, E28 har dock L-jetronic.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hoppas det bara är fördelarlocket. Det var det iaf på min 635a, svårstartad, gick ojämnt och "hackade" vid gaspådrag, särskilt i fuktigt väder. Efter byte av lock och rotor går den som en klocka igen.

phiber
320 E30 cab-91
Skruvade igår i mörker och kyla ;-( . Skruvade ur alla stift och sprayde elektronic rengöring i alla kontakter , allt såg bra ut ! Skruvade bort fördelaren och när jag lossar den så får jag hela rotorn i bitar . Kan det vara så att den var dålig ? ska prova att byta ikväll . Fördelaren såg bra ut !

Någon som vet hur man mäter tändkablarna ? ohm?

Bilen startade direkt igår innan jag började med den, men gick som skit och det gick inte alls gasa .

MVH TONY ///M3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja du,du har hittat ditt problem,byt rotor och fördelarlock,och du har 204hk till ditt förfogande igen :)

En rotor som "faller isär" är naturligtvis inte som det ska vara...sitter med tre skruvar om jag inte missminner mig.

Mvh Janne.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Tack för alla tips och svar !

M535 går nu som alldrig för , men FAN vad dyrt det vart :

pris på mekonomen fördelare 880kr plus rotor 220 kr
tusen spänn !! vågar inte ens tänka på vad BMW tar för dessa . Men det spelar ingen roll man tar sig råd när det gäller pärlan .

Fick sig en välbehövlig tvätt och "ingetor cleaner"

MVH TONY ///M3
Nu är vi där igen med missupfattningen att BMW skulle vara så mycket dyrare än Mekonomen (eller någon annan som säljer bra delar).
Jag har jämfört (enkelt med hjälp av mekonomens hemsida) och flera saker är DYRARE än BMW, tex krängningshämmarstagen och AC-filter. Har inte kollat det du köpte, men tvivlar starkt på att det skulle avvika mycket från BMW:s priser. Överlag tycker jag inte att mekonomen är särskilt billiga på annat heller; köpte Modernums helelektroniska laddare på 11A på OK, Mekonomen var över 200.- dyrare!
Tycker nog att du ska våga tänka på vad BMW tar nästa gång ;)

Mvh
Rasmus
Ringde precis till BMW och kollade: 925.- för locket och 203.- för rotorn till din modell...

Mvh
Rasmus
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Som sagt ingen prisskillnad. Köp alltid original resvervdelar främst och ring framför allt och kolla innan. Skiljer det alltför mkt på en del som inte har
någon viktigt funktion och man har uppgift om att pirat/ersättningsdelen är lika bra eller bättre skall
man köpa original.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.