AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.209

Polera plastdetaljer?

325ix
Plastdetaljerna på min ix (stötfångare, trösklar, skärmkanter etc) är lite matta och i "rätt" ljus skiftar dom i rosa, inte speciellt snyggt.

Det känns lite frestande att försöka polera delarna, men kan man maskinpolera olackerad plast eller gör jag något jag får ångra då?

Snyggast vore väl att lackera delarna men det får nog vänta pga ekonomiska skäl.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Att polera olackade plast delar är inga problem. Du får dock se upp om du ska polera dem med maskin, du får köra väldigt försiktigt och inte trycka så hårt annars kan du bränna plasten. Jag polerade mina olackade plastdetaljer för hand och de lackade plastdetaljerna med maskin. Det vart en stor skillnad! Spoilerna vart som nya!
325ix
per_j82: Vad använde du för polermedel?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Visst går det att polera plast, men resultatet varar tyvärr inte så väldigt länge.

Det beror på att pigmenten i plasten förbrukats av UV strålning etc, skulle rekomendera att lacka prylarna istället.

Med rätt primer och mjukgörare i färgen så sitter det
lång tid framöver.

Mvh
Skalman.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
hej igen

Såg att dina grejor var lackade redan... då går det fint att polera!

Rött som blir "rosa" blir aldrig bra i längden, pigmentet förbrukat..tyvärr.

Adios..

ant
min polare putsade sina speglar och fångare fram med så kallad "bumbershine" från turtle vax. han strök bara på medlet och den matta ytan blev som ny. dock varade inte resultatet så länge. till slut tröttnade han och valde att lacka om delarna. men när lakeraren skulle spruta så rann färgen av som om ytorna vore insmorda med fett. palsten var helt mättad med "bumbershine". det gick till slut att lacka delarna efter att lakeraren hade "konserverat" delarna vid lackning. vad han menade med det vet jag inte.

=============================
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.