AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.193

Taskig motortemp vid kyla. E39. Nu reder vi ut felen...

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Hallå!

Inleder med att tacka "Hasso" för tips och råd om min motorvärmarmontering. Gick faktiskt över förväntan. Blev superbra!
Nu till nästa problem.... Kylan har visst kommit hit..

När det är kallt ute... Några minusgrader, så får jag inte upp tempen ordentligt. Hamnar mellan normal, och strecket under... Kör jag extremt sakta utan fartvind, kan jag få upp tempen lite mer normalt...

Nu har jag använt sökfunktionen här, som fler borde göra, men har kommit fram till flera teorier om detta relativt "vanliga" fel....
En del skriver att det bara är att byta termostat... Andra skriver att termostathusen spricket, så man ska byta nåt mer.... Andra pratar om luft i systemet.... Det kan ju ifs vara en teori för mig, då jag faktiskt nyss tömt systemet vid motorvärmarmontaget, men jag försökte då lufta med fronten högt.... Tror det blev bra.... Då borde väl snarare motorn bli het, om det är luftfickor...?

Hur har ni som haft detta problem löst det? Ni som bara gissar, får gärna göra det för er själva, tack... :-)

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hade du normalt temp innan motorvärmarmontaget, så borde du ha det nu med, om det inte är luft i systemet lik förbaskat.Termostaterna har iofs varit ett bekymmer på de första E39, men det är inte så att termostathuset går sönder på E39 utan mera relaterat till E46.Får du ingen värme i bilen heller ?? eller är det bara tempmätaren som spökar, den visar fel om den inte har kontakt med vatten .Är du säker på att du fått termostaten att öppna ordentligt efter avtappningen så du fått full cirkulation i systemet, det räcker att det fattas en halvliter vatten i själva systemet så blir det luftfickor som gör att det inte cirkulerar.Fyll upp genom luftningshålet närmast termostathuset med en blomkanna med pip,så att du säkerhetställer att du har vatten i kontakt med termostaten annars öppnar den inte.Luftningsskruvarna lossade och "kylarlocket" avskruvat.
Det kan ju vara termostaten som gett sig så påpassligt,men kolla upp ordentligt, montera motorvärmaren var en baggis gentimot att få ur luften.
Höll säkert på minst 30 minuter innan jag fick rätt cirkulation och bägge kylarslangarna var lika varma, dvs termostaten hade öppnat så det blev full cirkulation i systemet och genom kylaren.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Nej, jag har inte märkt av detta fel innan jag kladdade med kyl-vattnet, så min förhoppning får ju stå till att jag ändock har kvar luft i systemet....
Har värme inne i bilen, ja.... Men jag höll inte på att lufta i 30 minuter... Efter kanske tio tyckte jag att det verkade ok.... Men man kanske ska räkna med att få drälla ur en hel del vatten innan det blir bra... FÖr om jag har luftskruvarna öppna, och gasar lite litegrann, så dräller det rejält med vatten där... Men man får väl göra en liten rengöring sen då....

Kan man stänga igen luftskruvarna, och varva ur motorn lite med fronten hissad, och sen lossa lite på dom.... Eller blir det inte rätt att göra så...? Ska dom stå öppna hela luftningsförloppet...?

mvh/

/Tommy Power
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo jag tyckte också det var bra efter 10 minuter ack vad vi bedrog oss.
Om man ser till att klimatorn står på max temp. och så fläkten på nån låg hastighet så öppnar värmeventilerna.
BMWs lufningsinstruktion säger också att man ska varva upp motorn till mellan 4500-5000 varav tre ggr.
Det blir lite drällande med vatten jag varvade inte min motor förrän jag fick termostaten att öppna, och då hade jag alla luftningar öppna innan, och såg till att termostathuset var fullt hela tiden. Bilen stod även på en lyft med framhjulen, då Stefan Bil&El brukar göra så när det jävlas med BMW kylsystem.
Jag har varit i kontakt med en del som kört flera veckor efter ingrepp, och efter en långkörning så har termostaten inte öppnat och tempmätaren visat fel, pga luft i systemet.SÅ det är viktigt att man luftar ordentligt för att slippa bekymmer.

MVH
Hasso
Länk

PM
18
PMaN
528i touring 1999
Angående luft i systemet och ingen cirkulation:
Som jag ser det ger luft i systemet som sagt ingen cirkulation, resultatet av detta blir väl som på alla andra bilar att motorn går varm samtidigt som man inte får någon värme i kupen...

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Ska göra lite mer luftningsförsök ikväll då....

Finns det fler än två luftskruvar? En överst vid kylarn/expansionskärlet, och sen finns det en på slangen mellan termostatlocket och kylarn... Finns det fler?

Ska man lufta med expansionskärlet öppet, eller stängt?
Ska man ha luftskruvana öppna hela tiden, eller ska man varva motorn lite, och låta vattnet flöda runt, och hoppas på att luften hamnar uppe vid skruven, när man sedan öppanr den...?

Mycket funderingar löser många problem.... :-)

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tjena igen!

Har nu ställt bilen högre med fronten, och sen grejat lite... Fick ur en aning mer luft, och fyllde upp i expansionskärlet med mer vatten....
Var sen ut och provkörde igen... Samma lika! Motorn går upp i temp vid stillastående.... Nu var det -5,5 grader ute... Kör man lite, så kyls den ner nånstans mellan normal, och strecket under.... Misstänker att om det vore kallare ute skulle det kylas ännnu mer.... Försökte lufta igen, men fick inte ur nåt mer, och sen provade jag en sista gång att köra... Likadant.... Får varmt i kupén, och normal temp, om jag står still....
Åker jag kyls motorn ner....
Har termostaten fått fnatt ändå...? Kanske bara inte upptäckt det tidigare då det inte hunnit varit så kallt så länge än....

mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Känn på bägge kylarslangarna är bägge lika varma och den undre lika mjuk som den övre, då har termostaten öppnat.Låt bilen stå på tomgång utan att köra när det är så kallt, så du förvissar dig om att den blir genomvarm.
Visst kan termostaten fått fnatt inte alls omöjligt,och då blir det att börja om från början igen.
Men då har den pajat nu i så fall.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Ett exempel vad luft och Fusk kan ställa till med.

MVH
Hasso
Länk

to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Är det inte så att om termostaten är öppen hela tiden så kommer inte motorn upp i rätt arbetstemperatur

"Det är bakom ratten man förstår"
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Jodå, den nedre slangen blir också varm... Och den är mjuk också.... Så termostaten är öppen... Frågan är om det kanske är öppen hela tiden.... Trasig alltså... Detta kanske jag inte märkt förrut då det varit varmare ute... Och det är ju egentligen inte nån större fara om det "bara" är så här, men vintern blir ju kallare.....
Kanske skulle ta och ge mig på ett termostatbyte ändå.... :-(

Verkar trist....

Mer förslag....?

//
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du verkar inte bättre i så fall tyvärr.

MVH
Hasso
Länk

la
39
laslit
530xd Touring - 15
523i -97
Hade liknande problem på min 523:ai januari = -25.
Köpte termostat på BMW för 275:- bytte själv, lite bökigt att få bort, enklare att få dit! Viktigt att lufta systemet riktigt efter bytet. Sedan dess är värmen som den ska.

Ett tips....

Ha alla luftskruvar öppna o locket till expantionskärlet.
lossa slangen på vänster sida om termostaten ,lossa elfläktsgivaren på vänster sida(luftning)fyll på vätska i slangen som du lossade från termostathuset tills det börjar rinna ut genom elfläktskontaktshålet...
Starta upp igen o se om det hjälper...
man brukar kunna hälla tills det rinner rakt igenom hela systemet....
Detta är det enda någorlunda snabba vägen o få till det....

mvh matte
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
....?

Öhhh, Burken....? Det där vette fasen om jag förstod riktigt.... På en E39, 528?

Ähhh, jag har inte luft kvar... Verkar iallafall inte alls så.... Ska ge mig på ett termostatbyte när andan faller på.....

Föresten.... Ni som har fungerande system... Hur lång tid tar det innan tempen blir "normal", från kall motor, vid vanlig stadstrafikkörning? För mig har jag märkt nu, att det tar en HIMLA tid... = tror ännu mer på läckande termostat....

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Motorn blir normalt varm på ett par kilometer.
klimatanläggningen höjer fläkthastigheten vid ca 500 meterskörning dvs kylvattnet håller 22 C som är inställt på kliman.från ca 0 gradigt yttertemp.
Ett termostatbyte för din del verkar vara en abolut nödvändighet i detta läge.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min termostat havererade förra vintern. Fästet för själva termostaden i plast gick av och det innebar att termostaten var fullt öppen. Motortemperaturen kom inte upp på normalt vid något tillfälle.
Det var bökigt att få bort alla plastkåpor, sedan var själva byte av termostaten väldigt enkel.

För luftningen öppnade jag luftskruvarna och körde sedan elmotorn för "värmeåtervinningen" c:a 15 min och fyllde på vätska när det minskade. Bilen stod plant på garagegolvet och all luft var försvunnen vid provkörning. Inga problem alls för min del. Antingen mycket tur eller att jag gjorde något annat än övriga som har problem att få ur luften.
/Mats
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mats:Du kanske inte tappade hela systemet ??
det kan säkert underlätta betydligt. och är nog att föredra.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hasso, Nej jag tömde kylaren och den övre halvan av motorn. (Ovan termostaten). Värmesystemet vet jag ej, men jag förmodar att det inte finns något som håller tillbaks den volymen när termostathuset tas bort. (Det finns ju ingen värmekran att stänga som man gör på gamla hederliga bilar som du och jag har erfarenhet av annars.)
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Jaha....

Ja, jag köper mig en ny termostat och byter den nån dag.... Min bil blir absolut inte varm på mätaren efter två kilometer... Tar säkert mer än 5-6 kilomter iallafall.....

mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mats:Det här med restvärmen var ju en bra idé och har man inte det så sätter man klimatempen på max och kupéfläkten på låg hast, då öppnar värmeventilerna så att det kan cirkulera i värmepaketet.enligt BMW.s luftningsinstruktion.

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.