AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.103

Längd på diesel vevstakar?

Lotus Samuel
Gäller 324td E30.

325 stakarna är ju 135mm och 320/323 130mm men hur långa är diesel stakarna??
Vet ej hur långa de är, men jag har en uppsättning liggandes i garaget, kan mäta de åt dig om du vill.
Hur mäter man, är det hela längden eller cc.
Vet dock att kolvbultshålet är större i dieselstakarna än i 320,323,325.
De kolvarna passar alltså inte på dieselstakarna

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Lotus Samuel
Mät gärna om du kan. Det är väl CC tror jag. Tänkte dom skulle passat för då hade dom varit lite stryktåligare. Typ klarat 3bar!!
Borde man inte kunna pressa i en bussning i dieselstakarna då?
Diselstakarna är oxå 130mm långa.

Är du säker på att diselstakarna inte passar på 325 kolvar.
Jag byggde en 2.7L med dom sakerna och det passade..
Vem vet...det kanske finns fler modeller än den jag byggde på.

Bengan
Lotus Samuel
Underbart... Har nu ett 325 block, en dieselvev, 6dieselstakar och en jätte turbo. Då är det bara att skruva ihop =)
Bengan, du byggde ju på ett ETA block vetdu, det är annat det. Dieselstakarna har betydligt mkt grövre kolvbult, så det kan du nog slå ur hågen Samuel. 325 stakarna håller nog åt dig ganska så länge.
Lotus Samuel
Bäckis: Vad skiljer eta blocket från 325 om man bortser från innehållet?? Jag har ett tomt ETA block som jag tänkt bygga på å lägga i dieselveven, 325kolvarna och diselstakarna, ev 323stakar men dom är ju inte smidda väl?

Va nämligen å köpte ett tomt ETAblock igår pga att mitt 325block är repigt. Men det va samma sa han. hmm..
Vilka delar ska jag använda?

Tanken med denna motorn är att den ska hålla att gå på full belastning i minst 2 timmar i sträck inte bara 402m. Jag tror nog att 325stakarna håller men när man ändå bygger från början så kan man ju likaväl lyxa till det (om det nu passar)
Tror inte att det skiljer nåt. Borret är ju 84 på båda och alla överfall och sånt är ju lika. Ska du ha 323 stakarna, som självfallet inte är smidda, så lär du ju även ta av decket på blocket 2mm(har jag för mig!) eller nåt i den stilen. Kör med standard du. Cylindertryket blir ju inte högre för att du håller fullt i två timmar, utan håller det så håller det.
Lotus Samuel
ok tack. har mätt men hittar ingen skillnad på blocken mer än artikelnummret.

Meningen med att köra med 323stakarna är att jag ska få lägre komp 7.5:1 utan att svarva kolvarna (man vill ju ha så mycket material i kolvtoppen som möjligt) Sen vill man ju ha kvar gropen i mitten av kolven för att energin ska samlas i mitten och inte utmed cylinderfoder och kolvringarna

Som jag fattat så planar man blocket 2mm med dieselveven och 323stakarna för att få tillbaka 8:8 i komp och 3mm för att få 9.6:1 nånting.

325stakarna borde ju idetta fallet bli för långa med en vevaxel med 3-4mm längre slag.
Har för mig att ETA stakarna och diselstakarna är lika långa,130mm eller?
Jag planade mitt block 2.12mm och kompen hamnade på 9:4:1,enligt uträkningen.
Då körde jag med ETA veven,ETA stakarna och 325 kolvarna...

Pratade med Claus på turbocenter om turbo...

Jag sa:
Om jag struntar i att plana blocket så blir kompen lägre och då kan jag ladda med turbo...

Han svarade:
Det blir inte bra om inte kolven går ända upp...varför vet inte jag,men antar att det blir fel i förbränningutrymmet..
Det fungerar med inte bra sa han...
Bättre att svarva ur kolvarna tyckte han iallafall.

Men vad vet jag,för jag kör sug motor...

bengan
Pga kolv/förbränningsutrymmes utformning så bör man ha kolven gå ända upp. Annars kommer förbränningen hamna "fel" och det blir mkt lättare spikningar.
Bäckis:
Ok,det var de han menade... =)

Jag ringer i veckan ang om jag kommer över någon eftermiddag.

// Bengan
Lotus Samuel
Detta va bra info. Spikningar gillar jag inte. Så alltså ska man göra en grop så att kanterna på kolven går ända upp? Då blir det lurigare att räkna ut hur mycket man ska svarva.

Bengan: jag får det till att bli 8,89:1 om man planar 2,12 Har ett data program (turbocalc) Där man kan räkna ut kompression. Ska förklara hur jag tänkte.
Lotus Samuel
Nu fick jag det till 9.53:1 om man planar 2,12mm

Så alltså ska jag använda 325 stakarna, svarva av kolvarna 3mm så att dom vänder vid kanten som original för att återfå 8.8:1 och sedan ytterligare en grop för att sänka kompet till säg 8:1 Blir ju inte mycket kolvtopp kvar =(
Samuel:
Jag har för mig att 325ans kolvtopp är ganska tjock.

Bäckis:
Har inte du alla mått för att svarva kolvtoppen?

Hoppas att det löser sig för dig...

Bengan
Du kan nog inte göra så. Använd 323 stakarna, inte så bra iof at köra med kortare stakar, men det funkar. Plana blocket så att klven vänder lika högt som i ett orginal 325 block. Enklast är att bara mäta med indikatorklocka. Då får du orginal 8,8:1 i kompförhållande. Sedan svarvar du får centrum på gropen i kolven och utåt så att du får en diameter på ca 50mm och avslutar svarvningen med med mjuk och fin kant. Då hamnar du på ca 8,0:1. Svarva INTE neråt så att kolvtoppen blir tunnare på mitten än vad den är, då tappar du hållbarheten på kolven. Kan ta en bild av en gammal svarvad kolv som jag har ligger så du får se hur du ska göra. Det är nog den enda metod som jag kan rekommnedera att gå till väga på.
Bäckis:
ETA-kolvarna,går inte dom att köra med?
Den vet hur dom ser ut eller?

bengan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.