|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Om du ska köra mer än en gång per år så krävs förarlicens vad jag vet. Klubbarna som jag vet är BMW Club Schweden och BMW Sport Club. Jag har för mig att förarlicenskostnad står på BMW Sport Clubs hemsida www.bmwsc.com. Jag har varit på en BMW Club Schweden träff och tyckte att det var trevlig stämning. //Schnitzer |
|
|
Det där med förarlicens har jag hört att de kanske ska ta bort i BMW Sport Club. Jag vet inte det till 100% i och för sig. //Schnitzer |
|
Hjelm |
Är det inte ganska vättigt att skaffa sig en förarlicens iaf? Jag vet ju inte hur mycket matnyttigt som man får i sig på utbildningen, men viss nytta borde det ju ge.. Man ska ju kunna hantera sin nya leksak. |
|
Licensen: Är enkel att ta. Inte heller dyr. Info hittar ni på BMW Sport Clubs hemsida www.bmwsc.com Licenskravet är kvar ännu. Många anser att det är ett "körkort" för att bete sig korrekt på en racerbana. Det finns en anledning till, säkerhetsaspekten. Jag kommer till den senare. Johann frågade lite om jämförelsen med andra klubbar och framförallt Porscheklubben (PCS). Jag har åkt med dom i lite styvt ett år och tilsammans med en bekantsom tidigare var/är BMWSC medlem tycker vi nog ganske lika. Dom har sina bilar försäkrade genom klubben och är livrädda för kraschade bilar o skador som kan stöta sig med försäkringsbolaget. Därför är allt racinmässigt beteende som tidtagning, raciga bilar (stripes-reklam-nummer-förarnamn), bromsa sig förbi någon mm förbjudet. Står du vid räcket och tar tid snor dom klockan av dig... Man är uppdelade i hastighetsgrupper och tilldelade tider att köra. Då skall du köra, inte annars. Dvs när dom vill det och inte säkert du. Du får kanske inte köra med eller mot dina kompisar utan i din tilldelade grupp. Genomgången på morgonen är mera "avlusning" än genomgång. Dock har dom sektionsvis genomgång av banan vilket är mycket bra. Också instruktörer som hjälper till i varje grupp, bra. Körningen blir tillrättalagd och nästan lite tråkig. Men väldigt säker. I BMWSC har vi ett anorlunda upplägg där alla hjälper till att vara flaggvakt åt andra. Genomgången på morgonen är lite längre och förhoppningsvis tydlig. Vi har oxå sektionsvis genomgån av banan. Även olika körtempo (familjekörning med passagerare + bankörning i fulltempo) Men man får köra när man vill med/mot vem man vill. Bara att linaupp sig och vänta på att bli utsläppt. Kontentan enl mig blir att vi har det roligare! Säkerhet: Det som sker på banan är en körövning. Ingen tävling och ingen träning inför tävling. Under dessa promisser gäler i flera fall din försäkring. Vad vänder vid skada och vem är skyldig? Banbolaget är inte skyldig (hyreskontrakt) och dom ser till att ev förstörda räcken blir lagade och att du får betala. Kvar är du som besökare och vi som arrangörer (styrelsen i BMWSC). Vi kan inte under några omständigheter ta på oss skulden till att någon sätter sin bil i räcket. I stället arbetar vi aktivt med att göra verksamheten så säker som möjligt. Obligatorisk genomgång, sektionsvis genomgång av banan, kontroll av körort, licenskrav, ambulans på plats, juridisk hållbar ansvarsbefriekse som alla skriver på, mm. Allt för att vi inte skall kunna anses ha ett uppsåt till oseriös, oaktsam, farlig verksamhet. Jag tänker inte nämna hur det ser ut på div turboklubbars banträffar utan bara konstatera att dom har en lång väg kvar. Har dom en säkerhetspolicy överhuvud taget? Har varit både besökare o instruktör. När jag från passagerarplats försökte informera om att banan faktiskt har ett idealspår och att bromspunkter är viktiga fick jag till svar -kolla på mätaren, nu laddar den 1.5 kilo och på rakan laddar jag 2. Mvh Steffe |
|
|
Steffe, Tack för det utförliga svaret. Med en sån klubb vete fasen om jag vill ha en Porsche. Var iofs nere på Ringen med en hel del Porsche-förare i September, de flesta var både trevliga och roliga, en del dessutom ruskigt snabba. En var instruktör PCS, han var inte ruskigt snabb. :D "När jag från passagerarplats försökte informera om att banan faktiskt har ett idealspår och att bromspunkter är viktiga fick jag till svar -kolla på mätaren, nu laddar den 1.5 kilo och på rakan laddar jag 2." Skall man skratta eller gråta? Måste dock erkänna att jag tittar på hastighetsmätaren på en del rakor. :o |
|
|
Man får inte bromsa sig förbi ngn... hahaha.. :-) Nåja, visst. Säkerhetsaspekten är ju självklart viktig. Men hur kollar dom då det? Ofta är det ju att man kommer ikapp nån precis när rakan tagit slut. (såvida man nu inte ligger och lurar bakom en motorsvagare bil och klipper till precis när rakan börjar, men det är ju ngt annat... ;) Men om då den upphunna bilen ser och fattar att han är ikappkörd och väntar med att kliva på gasen i/efter kurvan - inte tusan har jag bromsat mig förbi då?? Eller finns det typ en flaggvakt och en bromsljuskontrollant ???..... :-)) /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
PCS-Jag har kört som vi brukar i BMWSC, och att köra om turbomosterporschar på rakan är liksom inte lätt...men när dom bromsar vid 180 meter och jag vid 80 så vore det det säkraste omkörningssättet tycker jag. För på resterande delen av banan (krokig)så gå min bil fortare. Nix. Jag blev avflaggad för racinmässigt beteende. Tänkte -då gör jag mina omkörningar på det krokiga partiet, vilket ofta blev på yttern i någon sväng. Nix. Avflaggad. Racinmässigt beteende. Dom har 3 körklasser/hastighetsklasser. I dom två lägre är det ofta kolonnkörning, till följd av ovan. I den snabbare klassen (R2) fungerar det mycket bättre, och det går fort! Dom du träffar på Nürburgring Johann är ofta racingkillar el dylikt som ofta åker i deras racinklubb alternativt serie. Dom kan köra bil, bra och fort. Om man jämför gemeneman o pcs och dito i bmwsc så åker bmwkillarna fortare och bättre. Om man i stället tar dom bästa i pcs mot dom bästa i bmwsc, så har vi inte skuggan av en chans. Summeringen tycker jag kan bli: vi kör lika fort, vi har hög säkerhet, men vi har roligare! Mvh Steffe |
|
|
> Om man i stället tar dom bästa i pcs mot dom bästa i bmwsc, så har vi inte skuggan av en chans. Det måste bero på bilarna. ;) |
|
|
Äh, det beror på att motorn sitter i "fel" ände.. ;) /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.