AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
473

Byta spindelled?

Hejsan.
Jag undrar hur man vet när spindellederna är utslitna.
Bilen spårar på dåligt underlag, men går hur fint som helst på jämnt underlag. Finns det något sätt att kolla detta på?? Däcken är på 225-45-17.

MVH
-RW-
oftas känner man att ratten skakar vi högre hastigheter, du kan ju lyfta hjulen och ta tag i hjulen och dra de framåt o bakåt , då känner du om det glappar. Du kan även titta i insidan av hjulen via hjulhuset. Tips (försök inte o byta den själv) har gjort det engång på E36 och gör inte om detta. Den ska pressas ut och sedan pressas in.
Råd, ta ut hela länk armen och kör till nån verkstad som har press, sen kan du montera tillbax länken med nya spindelleden på.

MVH
Running Wild
----------------------------
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Eller byt länkarm, det är smidigare!

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Om du har tillgång till en bra spindelledsavdragare och gas så är det inga problem alls. Försök dig bara inte på att köpa typ biltemas finaste och gå lös utan att värma. Jag provade och det misstaget gör jag inte om. Betalade dock 600 för byte av båda spindellederna svart... värt pengarna!

//Johan

dreiachtzehnis
//
129
//M
BMW 323iM TIC
Det räcker med en vanlig press som klarar trycka 10-13ton!! har bytt båda mina spindeleder!! båda satt med 11ton!! tryckte dit dom med ca 7ton!! men dom kan säkert sitta hårdare!
Hejsan.
Tack tack för alla svar.
Ska kolla hjulen genom att lyfta upp bilen, så får vi se hur det ligger till.

PS.Ratten skakar inte vid höga hastigheter...DS.

MVH
Hejsan.
Tack tack för alla svar.
Ska kolla hjulen genom att lyfta upp bilen, så får vi se hur det ligger till.

PS.Ratten skakar inte vid höga hastigheter...DS.

MVH
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ska du göra glappkontroll för hand kan du göra såhär: Hissa upp framvagnen, ta tag i hjulet (håll händerna "tjugo i två" på vänsterhjulet, och "tio i fyra" på högerhjulet), dra mot dig med bägge händerna och växla att dra något hårdare med höger respektive vänster hand (en vickande rörelse fram och tillbaka, men långsamt), nu kan du få fram ett glapp. Får du fram ett glapp är leden naturligtvis dålig, men får du inte fram ett glapp kan leden vara dålig ändå...

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.