AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
707

Rasad automatlåda

da
6
dale
540 -93
Jag har en kompis som har problem med sin aut-låda. Den sitter i en 540 -93 och är inte adaptiv. Han kan inte starta på D läget men om han ställer in vinterläge (snöflinga) så kommer han iväg. Den växlar som den ska på 3-4-5. Inte heller backen fungerar, men om han lägger i backen så går nödläget igång, då varvas motorn upp och sen smäller backen i. Då går bilen bakåt, om än motvilligt. Går det att renovera en vxl låda med dessa symptom eller ska han slänga s***en ?
The_Skygazer
Jag som själv har problem med en Automatlåda, fast i en Toyota Camry skulle rek, om du inte kan laga den för en billig peng att leta upp en beg. det skall finnas så det räcker vad jag har förstått till just BMW. Du kommer säkert att få massor av trevliga svar här inne så det är bara att invänta.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kan vara den omtalade plastkulan som spökar. Anv. sökfunktionen och sök på "plastkula" så får du "lite" att läsa. Den skall enl. vissa bara sitta i den adaptiva. Men det är de som även har hittat den i vanliga lådan.
Lite nyfiken. Det råkar inte vara den 540-93 som var till salu i den senaste motor börsen med def.låda som han har köpt eller säljer?

Mvh.Patric
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Med största sannolikhet är det plastkuleproblemet som spökar här. Även de vanliga 5-stegslådorna är drabbade av detta problem, inte bara de adaptiva. Jag har för mig att jag läste på forumet om en kille som tog isär sin låda och bytte plastkula på sin 540iA -93 med hjälp av Bentleys manual. Som sagt sök på inläggen så kanske du hittar något.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag tycker det låter som om lammelpaketet för ettans växel har rasat (tror att även backen använder samma lammel). Efter som man med vinterläget tvingar lådan att starta på tvåans växel så driver det ändå. En teori =)

Diesel innehåller mer energi än bensin!
of
16
ofanr1
525 TDS-Touring
Jag har också haft problem med min låda, när jag drar släp. Växlar lite som den vill och slirar. Mitt tipps är www.bildelsbasen.se gå in där och leta reda på en beg låda. Dom lär vara lite knepiga att taisär. BMW verkstäderna lär skicka alla lådor dom får in till KG-Knutsson för rep och det säger väl en del.....
Har besiktat pärlan idag, blankt papper!
da
6
dale
540 -93
Jag tackar för tipsen och skall vidarebefodra dem

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.