AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
990

byta kamaxel e30

E(
47
E(30)rik
325i -89
325 -89 touring
Hej. Jag ska byta kammen i min bil men vet inte riktigt om jag vågar göra det själv eller om man ska låta någon annan göra det. Har skruvat mycket i gamla volvo 142:or, som tex plockat isär motorn och fått ihop det igen. Men jag vill helst inte göra nått fel så att motorn går sönder på min fina bmw.

Så vad tror ni, är man kvalificerad att göra jobbet själv?
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Vet inte mkt om motorer men..det finns väl en sak som gäller allt.
Känner man sig osäker så bör man inte försöka....

Lämna in kärran..

Länk

Geee mig hardtop !!
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
E(30)rik: Jag gjorde en topprenovering och jag har inte så mycket erfarenhet av dylikt arbete. Men det gick smidigt. Tänk bara på att märka upp allting innan du börjar, som t ex kamdrevet hur det står med mera...

"Letar efter en trimmad E28"
E(
47
E(30)rik
325i -89
325 -89 touring
Behöver man nått special verktyg för byte av kamaxel? Man kanske ska köpa en sån där haynes verkstadsbok för där står det väl hur man ska gå till väga med bytet.
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Ja köp en sådan bok. Mycket bra tips där i. Det enda som du skulle behöva i sådana fall är en momentnyckel samt torx till topplocksbultarna. Om de är bytta dvs.

"Letar efter en trimmad E28"
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det ända special verktyget du kan behöva är för att låsa kamaxeln när du ska ta av kamdrevet...men det går att göra ett eget lite löst och ledigt...det finns bild på den i Haynes bok så du vet hur den ska se ut...

Henk
E(
47
E(30)rik
325i -89
325 -89 touring
Det är en 325 jag har och då har väl jag en kamrem och inte kamdrev? Eller?
ant
du har ju ett kamdrev till remmen. det är säkerligen det Henrik.A menar.

=============================
Länk
Drevet e ju bara o knacka loss,behövs inget special där inte.....De du bör köpa e en ventilbåge samt ventilstång till o kunna "snurra" på ventilerna lätt så du slipar in dem korrekt.Ett tips är att hålla ihop INTE blanda ihop delarna,dvs ventiler mm från 1:ans insug skall oxå återmonteras dit osv.Kanske behöver du lämna iväg toppen för rengjöring o provtryckning oxå,men de e valfritt.Rengöra går o göra själv oxå även om de tar tid eftersom ja antar att du ej har tillgång till nåt fotogenbad eller liknande....Gör du bara allt lungt o metodiskt e de busenkelt men räkna med att tar sin lilla tid.För mig mtog de ca 4 timmar o få bort toppen första gången o säkert en 5 timmar innan själva topplocket var helt demonterar o rengjort.Fast nu behöver man ju inte vara så noggrann med o göra toppen klinikst ren men...
Lycka till.O du glöm inte o köpa kvalitetspackningar,hur kul e de om den börjar blåryka typ efter 500 mil.O köp NYA topplocksbultar,passa även på o byta kamrem+rulle o ev vattenpumpen om den e på g då du enda har allt nere o lätt åtkomligt...
Var det ite kammen som skulle bytas?
Behöver inte plocka toppen då,går att dra kammen rakt fram om du plockar kylaren.
Inga större probs att göra det utan några tidigare erfarenheter bara du har lite skruvvana.
Byt rem och remspännare samtidigt.

Henrik
skucku
Har du tagit isär en B20 så kan du med all säkerhet byta kamaxel på en bmw, rekomenderar dock att du köper nya pinnbultar till kamaxelöverfallen de kostar inte mycket. Och dra runt motorn till noll läget markeringen stitter på remskivan på vevaxeln.

//David
E(
47
E(30)rik
325i -89
325 -89 touring
Tack för alla svar. Det låter som att man skulle kunna göra det själv. Synd bara att det är den kallare delen på året och då är det inte så kul meka med bilen. Tror att jag byter kammen när jag gör min insp 2.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.