|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Gasar-Magnus: Du var ju verkligen en riktig BMW-entusiast!!!! Kallar en handbyggd motorsportbil för svårsåld gammal sportbil för att den har gått 15.000 mil, det är löjligt. Åldern på en BMW spelar ingen roll, frågan är hur rolig den är att köra. Det finns inte så många exemplar av M5:orna om man jämför med vanliga modeller, 520, 525 osv. Sedan att M5 ägarna vill hålla uppe skicket och värdet i de unika bilarna ska de inte få skit för. Det är ju ingen bruksbil, mer entusiastbil. //Schnitzer |
|
|
Helt rätt Schnizter, den här Gasar-Magnus borde få studera Bilhistoria A-D på ett exklusivt universitet, visst tar man illa upp över det nya epitet som han utdelat till M5 E34, dock är han berättigad att ha en egen uppfattning, men den var ju riktigt kass. "Nyast är bäst", jag förstår inte det resonemanget, nyhetens behag är väl inte alls borta, det inträffar varje gång en person åker i en M5 för första gången, sen spelar det ingen roll om bilen har varit i trafik i 20 minuter sen uthämtning eller i 20 år. Bilar är inte sämre för att de är gamla eller har fallit mycket i pris, är de dåliga beror det på handlingsförlamade eller fattiga ägare som inte fixat brister som uppkommit. För att återgå till huvudfrågan, 60-65 tusen är ett skämt för beamers vagn, riktpris utan ha skådat den säger jag i alla fall 85-90 tusen, men man får ju leta köparen länge och vara tålmodig, troligtvis är det bättre till våren. Jag tycker den här "mobile-lik" värdering som en del företar ska upphöra, det är ju som kategorin förtäljer en fråga om "värdering", vad är bilen värd i det tillstånd och utförande den befinner sig i, INTE vad kan den säljas bort för så fort som möjligt. Jag vill gärna veta VARFÖR en sliten bil och en i toppskick skall säljas för samma summa, det är inte friskt det resonemanget, det är inget att klaga på att en del vill ha mer för en välskött, det är ändå så liten prisskillnad 20-25 tusen, de pengarna spenderar man snabbt upp när liket skall börja renoveras för att bli en bil i fint skick. Priskillnaden borde vara större än vad den är egentligen. Somliga är fixerade vid att sätta låga priser på exklusiva bilar, det är redan jättebilligt, i Finland eller USA får man betala mycket mer, jag förstår inte vad gott som skulle kunna komma om fina M5 såldes för tex 10000:-, då får bara mer personer råd till dem, såna som inte ska ha såna bilar för de har inte råd att reparera upp dom, och så blir det bara skrot av allt. 160.000:- för en M5 3,8, det är riktigt dyrt, men en säljare skall inte idiotförklaras om han vill ha exempelvis 120.000:- för sin lågmilade 3,8 trots att ett lik med 25000 mil och en massa lackskador sålts för 89.000:-. När jag köpte min M5 i Tyskland sa säljaren att de här modellerna börjar bli ovanliga, han handlade då med M bilar och M3 E30 som specialité. Det är en sjujäkla skillnad mellan en M E34 och en vanlig. I euro-utförande är det bara tillverkat 5800 exemplar varav många stulits eller krockats, så det säger sig själv att det blir något av en samlarbil längre fram. Om man räknar alla exemplar och utföranden så är det faktiskt tillverkat mer M3 E30 än M5 E34. I Tyskland har man lättare att skilja priserna på dåligt och bra skick, där står det tydligt i annonser om bilen har brister (mängel!) och fel och vilka de är, priserna är då låga och bilen säljs i tro om att den skall repareras upp för mycket pengar, sen kan samma handlare ha en likadan bil, men som kostar dubbelt så mycket och är i ett unikt samlarskick. Det måste vi lära oss i Sverige också. //Sniffer "ägare av en gammal sönderkörd sportbil" |
|
| En hel del 3,8:or letar sig över atlanten oxå, och av vad jag sett på bmwm5.com så är många villiga att betala 250-300k för en 95:as 3,8.. Blir det brist i tyskland så kommer priserna stiga.. | |
|
Det verkar generellt sett vara så att när folk här på forumet ber om en värdering på sin bil så finns det alltid någon "vänlig själ" som surfar ut på mobile.de. Där letar vederbörande upp det billigaste vraket som hittas kan i aktuell modell och anger sedan det som ett maxpris. ________________________________________ Länk |
|
|
wolv: Jag håller med dig. Det är inte bra, den vanan måste få ett slut. //Schnitzer |
|
|
Här har vi en 3,6 på mobile.. Länk Kan man ta dessa pengar i tyskland för en välutrustad 3,6:a så tycker jag inte att 85-90k här hemma är speciellt mkt att bråka om, |
|
|
Gasar-Magnus indelning av ägarna på entusiast-BMW är lite rolig. Antingen en slyngel som bara gasar tills det rasar, eller en superpedant. Jag själv på grund av min ålder skulle säkert klassas som en slyngel, men samtidigt vet jag att få bilar är så välvårdade som mina. En blandning av båda kategorierna alltså. Sedan finns det ju säkert ungdomar som köper en M5 för 60.000 och bara har trafikförsäkring och kör som idioter med den, men det finns även ungdomar som verkligen inte är rädda att kosta på sin bil och kör den vettigt och sköter den pedantiskt. Jag tror inte att man kan generalisera på så vis som Gasar-Magnus gör. |
|
|
Tycker inte att en M5 Touring för 160´ är så mycket om den är fin och miltalet stämmer och visst är det bättre att köpa en bil för lite mer pengar. Köpte för 2år sedan en 735i-87 för 18000kr den behövde lagas för lika mycket till och då var den ändå inte fin men man lär sig, 540in är desto finare en blivande samlarbil precis som fina M5or. ps skulle ha blivit en M5-95 men kunde inte låta bli 540in är extremt nöjd med den känns inte som en 7år gammal bil. MVH Stephan |
|
|
Hehe, det vart en riktig debatt det här :)) Måste nog hålla med om att mobile.de har för många blivit en slags "prisbibel" på vad bilar är värda..det är bara att beklaga. |
|
|
Beamer din bil fyller snart 13år det är bara o acceptera.. :=) ---------------------------------------------------------- Min M3 DAYTONA Länk ---------------------------------------------------------- Min M3 MUGGELOROT Länk |
|
|
Tja alla får ju tycka vad dom vill..... Klart en pedant skött andra bil kostar pengar MEN Det blir liksom äta kakan och ha kvar den om man tror att man kan köra sin M5a på 20000 mil på grusväg/ saltad vinterväg, full med ungar/hundar/fruar, dra husvagn, skita i dom dyra servicarna osv. och ändock tro att den skall värderas som en pedantskött varmgarage förvarad "söndagsbil". Sen är det som med alla beg bilar att det är det individuella skicket som avgör samt med mer speciella bilar (M5 mfl.) är det nog mycket också hitta "rätt" köpare vid "rätt" tillfälle Om M5 E34 blir lika dyr och åtrovärd samlarvagn som t.ex. E28 M5 återstår att se... |
|
| Ja, då är det väl tur att bilen aldrig har gått i salt, saknar dragkrok, djur/rökfri, servad var 500:e mil, alltid stått i varmgarage...dock har frugan fått åka ibland :) | |
|
Håller med övriga om att det säkert går att få åtminstone 80-95 kkr för en fin M5a 90a, att föreslå 60-65 kkr för en fin sådan är ju bara infantilt. Det är i övrigt intressant att notera att inläggen här och här på forumet kan delas in i två stora grupper. 1: Bilentusiaster som ställer frågor alternativt ger svar som är antingen intressanta, kunskapsgivande eller allmänt bara kul. Det är en kategori som här gärna delar med sig av både sitt egna kunnande och sina erfarenheter på olika områden. Det är denna grupp som bidrar till den positiva bilden av BMWPower och gör forumet här läsvärt. 2: Typ ”Pratkvarnar” som mer än gärna tramsar nonsens i det oändliga. Det är en kategori som gärna delar med sig av sina egna endast tröttsamma och innehållslösa åsikter i alla möjliga sammanhang. I regel grundar sig denna kategoris åsikter tyvärr endast på hörsägen, avundsjuka eller i bästa fall endast på bristande mognad. ”Problemet” med kategori två är att dess försök till argumentation är så himla förutsägbar. Argumentationen går alltid ut på något av följande, min bil är BÄST (”märkligt” nog oftast 3-serie eller eventuellt någon annan motorsvag BMW-variant), min bil är förnuftigast (motiverat av att jag har en) eller min bil är värd hur mycket som helst samt lite till, detta då tillskillnad från alla andra bilar (oftast åsyftas då av lika ”märklig” anledning motorstarka BMW-modeller av 5- eller 7-serie). Dessa bilar är ju i ”verkligheten” endast överskattade av sina i grunden verkligen dum-dumma ägare. Ägare vilka självklart inte heller riktigt förstått att deras bilar i dagsläget egentligen är värda just ’nAda’ och ingenting annat. Delar följaktligen med mig av med mitt enorma kunnande kring M3 e36. Så min i eget tycke mycket briljanta analys är, se upp alla M3-drömmare. JAG har ju hört av ”någon” som hört av ”någon” att M3or börjar sjunka ruggigt i pris nere i Tyskland, jag stärker min argumentation med att ”någon” hittat följande bil på mobile.de. Länk Bilen verkar ju visserligen visuellt ha en ”liten” lätt bläcka på ena framskärmen, men vadå bilen är ju över 9 år gammal – vilket ju bara är att acceptera. Man börjar följaktligen verkligen undra vad prisbilden ska ta vägen, verkligen…… Priset ovan framstår ju som synnerligen anmärkningsvärt, om man varken läser noga, har kunnande eller alls är intresserad av objektet i fråga. Det är väl avslutningsvis självklart att det inte går att jämföra att äga en gammal M-bil med att ha pengar på banken, snarare tvärtom – men det finns emellertid kanske andra anledningar……. |
|
|
Birka väl talat. Din indelning kan ja till viss del hålla med om. MEN bilen på mobile är dragen längs hela sidan samt krokad v fram och v bak. klicka på bilden för att få fram den andra bilden, att främre fälgen står så snett är ju inte alls billigt i mina ögon. backspeglen är borta. bilen är troligtvis sned och behöver riktas. Reperationer för 50 000 minimum om allt annat e som det ska. |
|
|
Birka: Jag håller med dig helt och hållet. Jag vet själv hur det är att få skit för att ha en 750i. En del tjatar om att de är så billiga. T.ex "jag såg en 750i -88 för 20.000 kronor i tidningen, det stod ingeting om att någon var fel på den". Ja, vad ska man säga, mentalsjukhus nästa.... M3efl: Bilen är inte sämre för att den är gammal, åldern spelar ingen roll, bara för "brukspersoner" som inte har det riktiga BMW-intresset. Om man bryr sig om årsmodellen så tänker man mer på sin personliga status, inte på bilen. Då är man inte en riktig entusiast, bara en person som vill åka runt och "snobba" sig med sin "nya" BMW. En del tror dem vet så mycket och tror de är kunniga bara för att ge anger ett lägre pris och idiotförklarar riktiga BMW-entusiaster. Ett bra exempel var en kille som jag pratade med, han var en riktig "kännare". Han sa M3 E30 kan man få för 15.000 kronor i bra fungerande skick i Tyskland fick jag veta. Han måste ha blandat ihop med en gammal 320 med spoilerpaket och M-vinge eller något. Jag förklarade för honom att det var en samlarbil och fick även rätta honom på vissa bilars motoreffekt som han hade fått helt om bakfoten. En person som bara snackar och går på vad han "hört". //Schnitzer |
|
| Tänk att efter en dags annonsering så såldes bilen :) Jag som trodde det skulle vara svårsålt den här tiden på året. | |
| Jaså, är M5:an såld nu beamer? | |
| Där ser man,hoppas du fick sälja den till ett acceptabelt pris, lycka till med huset nu=) | |
|
Det var fort!!! //Schnitzer |
|
|
Grattis Beamer! :o) Verkar som om du hittade rätt köpare trots hösten. Lite nyfiken på vad du fick ut för din bil! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.