AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.679

M5 -90 ca värde?

Sida 1 av 3
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Är ev tvungen att sälja min M5 p ga husköp inom en snar framtid :( Säsongen att sälja dessa bilar är väl inte den bästa men vad kan man tänkas få för den?

Info:
M5 -90, svensksåld, 16500mil, grått halvskinn och har det mesta såsom stora ACC´n, stolsvärme, motor & kupéuttag, 17" AEZ fälgar till sommardäcken, 16" BBS split med 1år gamla vinterdäck, komfortstängning, automatiskt avbländande backspegel, aukustiskt orginallarm, m.m. Alla bespapper sen ny, servicebok, få ägare, rostfri, som ny under huven, går kanonbra och otrimmad. Bilen har massa nya slitdelar, såsom koppling, lambdasond, stödlager m.m.

Bilen har rullat i norrlands inland sen -92 och är körd en vinter.

Vet att en sån här bil kan vara svårvärderad men nån kanske kan ge ett ungefärligt riktpris?
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Jag har en import M5:a -91:a. i mycket bra skick.Full dokumenterad uppkollad,ganska speciell utrustnings mässigt faktiskt. Jag vet vad min bil är värd,det blir väl värre att få ut det man vill ha,men hittar man rätt köpare så kanske man får ut summan. Jag skulle tro någonstans mellan 85-95000,men när man set 92:or samt 93:or för runt 85K då börjar man fundera vad det är på G....
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
jag tror som ulfson, fast möjligen med en liten justering neråt. Runt 75-80k skulle jag tro, om du inte kan vänta till våren....

lycka till med försäljningen!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Tyvärr grabbar E34 priserna rasar i Ericsson tempo så även M5orna...... 75-80 för BRA bilar, liken ännu lägre så dom drömmare som tror på 120-130 kan nog se frammemot at behålla bilen ett bra tag framöver...
Sen är det nog så att 525 ( gärna touring) är lätt sålt, V8 svårare och M5 ännu svårare, det är ju nästan så att en fin 540 i dyrare än motsv M5a....
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Max 60-65lax
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Haha, 60-65 lax...kanske du får en hyfsad bil för som inte har ett M i namnet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror nog tyvärr att m3efl har rätt! Även om det är stora skillnade på skicken på dessa bilar. Ett sönderkört vrak (det är rätt många gamla M5 som har pinats utan rätt omvårdnad) är i det närmaste osäljbar genom en ärlig försäljning till en vaken/kunnig köpare pga att de kostar flis att laga upp och hålla liv i.
Ett välskött exemplar kanske kan betinga ett högre värde om rätt köpare dyker upp, men i ärlighetens namn - en "sportbil" som är 12-13 år och har gått 16000mil, det är en rätt stor risktagning som köpare av en sådan bil tar!

Att den är otrimmad och väldokumenterad är enligt mitt sätt att se det ett stort plus!
Som du skriver själv, inte bästa tiden att sälja en prestandabil.

Mvh
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ser ingen risk i att köpa en sån bil som är välskött och får sina slitdelar utbytta.

M5 är en mkt välbyggd kvalitetsmaskin enligt mitt tycke. Att att hitta en M5 för 60-65 tusen är betydligt svårare än att hitta en för runt 80-90 tusen.

Sen finns det inte speciellt många sv-sålda heller, som är betydligt billigare i försäkring jämfört med import.

Historiken är oxå mkt enklare att kolla upp genom bespapper, föregående ägare m.m. Jag kan dock garantera att denna bil inte kommer att säljas till nåt underpris.
Om bilen inte är i behov av en dyr reparation eller nå´t så finns det ju ingen anledning att sälja den till vrakpris!.. Är du inte i stort behov av pengarna så tycker jag att du ska ha tålamod och se till att få det bilen är värd! låt snålskallarna köpa dom riktiga vraken med dyra fel istället, så får dom ångra sig sen att dom inte köpte en fräsch för 20k extra..

Bjuder man en e36 M3 ägare 90-100k för bilen så skulle dom ju tro att det var ett skämt trots att dom bilarna är MINST lika dyr i reparation och kanske även i sämre skick än M5:or pga hårdare körd, där handlar det alltså om efterfrågan men bilarna blir inte bättre för det.. Så att säja att priset på M5:or är högt tycker jag är löjligt när det är en minst lika bra bil om inte bättre..
Problemet med resonemanget att man ska betala mer för en bil i extra fin skick är att få personer resonerar på det sättet när de ska köpa något, därför jagar de flesta alltid ett lågt inköpspris för att de vet att det är oerhört svårt att få tillbaka de extra pengar man betalt för att bilen är extra fin. Det är iallafall min erfarenhet. Hursomhelst lycka till med försäljningen "beamer"!

/Simon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, beamer du frågade!
Att de svar som gavs inte var de du önskade (jag förmodar att du hade önskat ett högre värde på din "pärla")är bara att beklaga. Att det snart kommer en ny 5-serie gör inte din sits bättre...

Kommer rätt entusiast-köpare kan du kanske få ut en del mer, men de växer inte på träd så här på hösten.
Gör en kalkyl över hur länge du kan vänta med att sälja bilen och utgå sedan från den när du gör din prissättning.

Som Simon skriver kan man bara önska att du får ut vad du önskar, men omständigheterna ser väl inte superljusa ut tyvärr.

Mvh
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
60-65K tar jag som ett skämt i vilket fall som helst! Innan jag skulle sälja denna bil för det priset..då ska det till en ordentlig nödsituation.

Den är alldeles för fräsch för att skänkas bort..även påkostad runt 50K de senaste åren. Om inte annat så är det bara att vänta tills rätt seriös köpare är intresserad.
beamer!! 60-65k ÄR ett skämt,sälj inte bilen till det priset, M5:an är varken den slöaste,fulaste eller har sämsta kvalitén bland M-bilarna ändå är tex en halvsnikig 325:a dyrare, trots vansinnig skillnad på bil..Det tycker jag är sjukt, gör som jag jag köpte hus i våras och jag tänker inte sälja min bil för ngr skitsummor(trots att jag egentligen borde) , jag tillhör dom som betalar xtra för ett fint ex,och jag gav oxå ca 20k mer än vad vissa 3,8:or kostade, men då var det en mkt rikligt utrustad bil ägd av en pedant i 50års åldern.. skulle sedan nån komma och säja att dom inte vill betala mer än det dom sämsta exen kostar så är det bara att vända och åka hem igen...

Jag har heller inte tänkt att gå med vinst på min bil,självklart förlorar man en del pengar,men jag tycker inte att det är en dålig affär heller att köpa M-bil, speciellt inte M5 ur värdeminskningssynpunkt..
Köper man en vanlig 525tex för ca 70-80k så finns det risk att man får sälja den för 20-25k efter ngr år, så lågt tror jag aldrig M5:orna kommer att falla utan jag tror att dom har stabiliserat sig skapligt nu i pris och bör inte tappa många tusingar i värde..
Jag tror M5 killarna försöker trösta varandra.....

Tyvärr är livet så här: hårt men orätt vist , det är så illa som Johan m.fl. säger....
Nej! jag försöker inte trösta utan jag anser att 60-65k för en M5 i fint skick inte stämmer med verkligheten, visst det finns bilar för det priset men det brukar vara diverse fel och dålig dokumentation långmil o,s,v..En fin bil kostar minst 20k till om vi talar om 3,6:an.. Den här hittade jag t,e,x på börsen samma årsmod som beamers och miltal,den som allvarligt tror att han kan motivera att den inte är värd mer än 60papp behöver ta sig en funderare.. Länk
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jocce>>>Gillar ditt sätt att tänka och håller fullständigt med i det du säger!

Man ska inte köpa och sälja ur samma plånbok.
Och vad prioriteras, en bil i nyskick eller ett lik som går framåt?
Det är jämt ekonomin som är i centrum på det här forumet, är man så rädd för räkningar, utlägg och värdeminsking så ska man inte befatta sig med en bil som BMW.
Det är där de äkta entisiasterna skiljer sig från de allmänt BMW-intresserade, man betalar gärna lite mer för en bil som bättre motsvarar skicket som den hade från fabriken, eller en ovanlig kulör, speciell inredning, fälgar, utrustning, dokumentation mm, sånt som bruksåkarna inte tycker är värdehöjande.
Jämför man en bil i toppskick med en som är behäftad med diverse brister och fel så är det skrattretande att tänka sig att de skulle vara värda lika mycket.
Här i Värmland har jag sett några fula M5:or, personer som egentligen inte vet vad de har för bil, de far omkring utan avgassystem, lister saknas, bucklor, rampen mellan bakljusen borta, klima defekt, matt lack, ventilspel illa ställt, bubblig solfilm, 520 front, om man frågar om de känner till varmkörningen av oljan så har de ingen aning utan kör fullt ös så fort vattnet liggger på mittenstrecket, spinna och sladda, hälla i biltema delsytnetolja, ja jag kan hålla på hur länge som helst nästan.
De bilarna byter ägare ofta har sålts för 60-65 tusen kronor, helt o.k prissättning tycker jag, för de är riktigt fula. Är det däremot toppskick och pedantskött av en person som vet vad för slags bil han äger så är det ett helt annat pris som gäller, de borde egentligen vara tre gånger så dyra som liken för det är så den verkliga skillnaden känns när man sätter sig och åker i dem.

//Sniffer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det ligger ju faktiskt en del i vad sniffer skriver, och det resonemanget gäller ju alla exklusivare bilar. Det finns säkert de som är nöjda med en -89:a M5 för 60.000 kr, de som inte bryr sig om lite slitet skinn, blästrad front, klima kyler ej, servicebok saknas och mätarställning 17.000 mil. Vill man ha en bil i toppskick får man betala mer, en välvårdad pärla med få ägare i ovanligt fint skick får man alltid betala mer för, det gäller även E32, man får knappast världens finaste 750i för 35.000 kr vilket många tror.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Håller med J.L och Sniffer, för att få ett fint exemplar i bra skick så måste man betala lite mer.

//Schnitzer
Det alla M5 ägare (m.fl. ) tar upp här är ju inget BMW synonymt,utan för alla exklusivare sport bilar (635,850,Alpinor,928,944,MB SEC,XJ-S/R,Masserati m.fl) att dom är dyra att köpa nya, dyra att äga och dyra att serva /reparera ( den som säger annat ljuger!!).

Detta gör att bilbeståndet nu när nyhetensbehag lagt sig delar upp ägarna i två stora grupper:

1: Gasglada ynglingar ( se ovan...)
(fläskigaste åket till lägsta priset)

2: Pedantiska bilentusiaster
(Bilen dom drömt om, som dom älskar)

Problemet uppstår när bilarna som nu är 10-12 år gamla och har 15000 mil bakom sig då hjälper det föga att säljaren tillhör kategori 2 här ovan, för bilen är för gammal/gått långt för en köpare i samma kategori, utan den som då köper är någon i kategori 1 som fullständigt struntar i bensinvärmare eller orginal kylplattor till bromsarna, utan vill ha lägsta pris!!

Drömmare som denna: Länk är tyvärr ganska vanliga bland M5 ägare

En M5 med 15000 mil är inte längre någon exklusiv bil utan snarare en svårsåld gammal sport bil ( se bara på 750/850 ödet...) även om ägarna gärna vill tro något annat.. ..

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag hänger inte med i resonemanget här och om det är osm jag tror så köper jag det inte....är en pedantskött pärla med alla papper i ordning alltså värd lika lite som ett sönderkört vrak eller vad försöker du egenligen säga, Gasar-Magnus? Finns det inga pedantiska köpare som köper begagnade bilar som har gått över 10K mil?

Beamer, ha bara massvis av is i magen så tror jag att du ska slippa acceptera nåt skambud på 60K. Det finns begagnatköpare som uppskattar bilar i fint skick, det är jag övertygad om.

Är du redan användare? Logga in i menyn.