|
|
|
|---|---|
|
Ok ok..jag vet att jag är helt puckad..men jag vet faktiskt inte vad det är! :) /M | |
|
Extraktorgrenröret är avgasröret då det kommer ut från blocket/cylindrarna, och går sedan ihop till ett enda avgasrör. På M bilarna är denna del mycket stilig eftersom det kommer ut ett rör från varje cylinder, och bildar ett litet "trassel" av rör som sedan går ihop till ett. Support Your Local Big Red Machine! |
|
| Hmm...är inte det samma sak som grenröret då? | |
|
Jag tror att det är liknande som en trimkrök till mopeder, dvs. bättre flöde än orginal. Jag är inte säker dock. önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
| Trimkrök..ha! fy fan, det var lääänge sen man hörde det ordet...börjar bli gammal! :-( | |
| Alla rören ska från respektive utlopp vara lika långa tills de går ihop till avgasröret.Detta för att flöde/motstånd ska vara samma. | |
|
Längden på rören är väl egentligen underordnad så länge flödet är ok? /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
På jänkebilar kallas det Headers!!! finns ju även på MC. |
|
|
En bild på original grenrör (undre) till en M50 mot extraktorgrenrör (övre) från en S50. ______________________________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC Knutstorp 1.16:52 Kemora 1.27:86 |
|
|
Glömde länken :-/ Länk ______________________________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC Knutstorp 1.16:52 Kemora 1.27:86 |
|
|
Fördelar med extraktorrör = Bättre flöde på vissa varvtal. Ger ofta högre toppeffekt vid toppvarv. Brukar ge spetsigare karaktär i effektkurvorna eftersom de är avstämmda för att fungera optimalt vid ett visst varvtal. Nackdelar = Skapar stående vågor i avgaserna vid ett visst varvtal (oftast avstämt rätt långt ner i varvtalsregistret) vilket ger sämre vridmoment vid detta specifika varvtal, upplevs som en svacka i registret. Spetsigare karaktär, sämre körbarhet på låga varv. Dyrt. Vanliga grenrör är inte lika specialoptimerade för ett visst varvtal utan fungar hyffsat vid alla varvtal utan att fungera optimalt vid något varvtal. Främsta anledningen till att extraktorrör oftast bara sitter originalmonterade på "sportbilar" är just den sämre körbarhet vid lägre varvtal. De kräver helt enkelt högre varv för att fungera optimalt. Är man däremot ute efter ren toppeffekt på höga varv fungerar de utmärkt. Mvh |
|
|
Kan instämma på Johan B´s inlägg (som vanligt) =) då jag själv har extraktorgrenrör ! _____________________________________________ Länk |
|
|
Tack för svaren grabbar. Alltså extraktor rör = spagetti! = mer effekt! :) Hälsn K |
|
|
I en M5:a så sitter det ett optimalt grenrör från frabrik?? eller kan det vara värt att kolla efter bättre saker ? /Jimmy www.aspwebb.com |
|
|
Extrator rör är orginal i M5..det enda som inte är optimerat på M5:an är väl kammarna egentligen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.