AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.061

Högtalare 5,25" i E34

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag har mina original högtalare kvar i min 525i -90 E34. Det är långt ifrån bra ljud i dessa, trots att jag har en ny PIONEER CD-Spelare installerad på 4X45W! Jag funderar på att köpa nya (4st) 5,25" högtalare, 2 i fram, framför dörren och 2 i hatthyllan. Alltså i originaluttagen. Jag vill göra så lite modifieringar som möjligt. Är det värt att köpa t.ex. 4 st INFINITY koaxialer 5,25" för ca 2000:- ? Får man nå bättre ljud eller måste man kanske dra fram nya kablar från stereon? Eller måste man ha nåt delningsfilter? Originalkablarna är ju LÅNGT ifrån tjocka, dessutom sitter det väl(?) ett delningsfilter på originalkablarna nånstans??? Tacksam för tips/hjälp.

Länk
JAg satte Infinity Kappa KIT fram diskanterna där uppe och 5,25" basar i nedre uttagen och 5,25" koaxial infinity Kappa bak
Drog nya kablar till stereon för fram systemet samt val bart så att att systemet fram gick att mata med mitt DLS 4-channel ( 2 kanaler fram+ 1 mono till bas)
Annars har jag en ännu bättre idé: du köper min låda till E34 sedan komplett med DLS steget, då blir det kalasbra med Infinity Kappa ( väl utprovat !!))!!
se här: Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag stoppade i DLS classic fram och MDS fanatic bak.

Kör fram högtalarna via ett 4x150W kenwoodsteg och kenwoods 9021 där man kan fintrimma frekvenserna hur man vill.

Jag är mer än nöjd!!!

Diesel-räsern
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Rekommenderar inte att ha koax högtalare fram, det låter bara bra om du byter plats på huvudet och fötterna!
Skaffa ett kit istället och sätt diskanterna i instrumentpanelen, så får du upp ljudbilden.

Mvh Jonas.N
jeppe_L
Gasar-Magnus: jag har funderat på att köppa don infinity elemneten från brl....kostade ditt 1788???? hur e ljudet?

18 åring med BMW:) önskas köpa bakaxel till 318i ,en 91a!!
Jeppe: Jag gillar Infinitys ljus mjukt men ändå med alla detaljer helt perfekt i mina öron men tipset är lyssna och döm själv ( jag tycker t.ex. att DLS,JBL mfl låter för vasst, MB Quart är OK) men som sagt lyssna och bilda dig en egen uppfattning

Pris tja första Kappa kitet jag köpte 6,5 gick på 3000:- nästa bil kostade motsv. 5,25 kit strax under 2000:- koax ngt billigare, men som tidigare sagts här kitsystem bra för bästa ljud bild
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan man montera ett kit utan delningsfilter i E34? Det är väl lite klurigt att få in ett delningsfilter på dem redan trånga kablarna? Men man borde väl kunna montera dit basen och diskanten i kitet utan delningsfiltret? Eller måste det monteras för bästa ljud?
Kopplar du in en diskant utan delningsfilter så pajar den direkt.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jo det vet jag. Men diskanten som sitter där original är väl utan delningsfilter? Då borde det gå att byta den rakt av, alternativt bara byta basen? För diskanten som sitter där nu tycker jag låter väldigt bra.
Per: tycker du den lilla usla Nokia diskanten du har där nu låter bra, kommer det att låta underbart när du fått i Infinity greijor....

eller det är väl inte så att du har diskanter vid backspeglarna med?? ( dvs 3 vägs orginalframsystem??)
Tycker du skaffar ett relativt bra slutsteg, glömmer bilstereons roll i att förse några som helst högtalare med "juice", fixar naturligtvis riktiga högtalar ledningar, ett kit system fram och ett bak. Om du t.ex ska ha in 6X9 i hatthyllan måste du börja fica nya hål, det är ju kit system på 5,25" både fram och bak original.

Jag har själv i min e34 Focal's utopia system fram o bak, kanske lite väl dyra med tanke på mellanregistres usla placering i framsätet. Klart du får köra på delningsfilter om du har kit system, men det är ju oftast med färdigt i ett paket. Inga problem att pressa in dom någonstans.

Support Your Local Big Red Machine!
jeppe_L
gasar magnus: har tyvärr inet tillgång till att lyssna på dom, bor för långt bort:(

18 åring med BMW:) önskas köpa bakaxel till 318i ,en 91a!!
-Daniel-
läste igenom tråden rätt snabbt....men såg inte nånstans att någon skrev vad dom rekomenderar för bashögtalare bak i hatthyllan....sitter nämligen med samma problem själv...vill ha bättre ljud men vill inte förstöra hatthyllan
-Daniel-
ingen som vet vad man kan stoppa i hatthyllan utan några större modefikationer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.