|
|
|
|---|---|
|
Hej, Centrallåset knasar. Det går att låsa upp o låsa allt utom vänster bakdörr. Där bara vägrar knappen att åka upp eller ner. Någon som vet vad det är för fel samt hur eller vad man kan göra åt det? Tacksam för svar /Svante | |
| Antingen är det förmodligen dålig kontakt/kabelbrott eller också har centrallåsmotorn givit upp. Om du plockar av dörrsidan så kan du mäta på sladden om det kommer någon spänning när du låser/låser upp. Centrallåsmotorn är en liten svart plastdosa som sitter på tvären framför låsmekanismen. Den är ganska lätt att byta och kostar ungefär 500:- | |
| Funkar den när det är + grader ute eller är den paj för jämnan? Jag har exakt samma fel på min 525i -90. Men bara då det är - grader ute, den fryser då fast. Så jag måste plocka isär dörrsidan och smörja upp låsmekanismen. Kanske är samma problem för dig? | |
| jag har samma fel på min vänstra bakdörr. Den har aldrig gått har inte orkat kolla upp det heller men om det är någon som har en bra lösning så. | |
|
Den har fungerat hittils. Det var först i går när det var Minusgrader ute som det gick åt hvete. I morse med. Nu är det plus men jag jobbar så jag kan inte gå ut o pröva. Hur plockar man av dörrsidan? Borde det inte ens låta ett surr av motorn även om det är minus ute? /Svante |
|
|
Är inte helt 100 på hur det ser ut på bakdörrarna, men på framdörrarna får man av dörrsidan genom att: 1) Åk till BMW och köp några clips till dörrsidan, det brukar alltid vara några som går sönder så dem behöver du när du ska sätta ihop det igen. 2) Skruva loss låsknoppen (den som åker upp och ner när du låser) 3) Lossa handtaget, på framdörrarna sitter skruven bakom backspegelreglaget/plastbrickan längst upp. 4) Plocka ut plastpluppen som sitter mitt i det handtaget man öppnar dörren inifrån med och skruva loss skruven. 5) Lossa klädseln nedtill och på sidorna med en skruvmejsel eller med det utomförträffliga klädselverktyget som Biltema säljar för ett par tior. Du drar alltså dörrsidan ut ifrån dörren med skruvmejseln/klädselverktyget som hjälp att bända med vid clipsen. 6) Dra hela dörrsidan uppåt så att den lossar i ovankant. Om du har tur så kan det börja funka om du smörjer upp låsmekanismen med 5-56 eller liknande. Motorn är en liten klen motor av samma typ som sitter i leksaksbilar, så om den får lite motstånd så surrar den säkert inte. Även när den fungerar så är det så väl isolerat att man inte hör att det är en elmotor som snurrar, det låter ju snarare som om det vore elektromagneter som låste/låste upp men det är det inte. |
|
| ...och ja just det ja... om du har manuella fönsterhissar bak så glöm inte att lossa veven... :) | |
|
Man får tacka för alla kloka svar. Det hade visst med minusgrader att göra. Både i går kväll o i morse fungerade det. Så det har väl med smörjning av mekanismen att göra med antar jag. Får ta i det till helgen. Tack igen /Svante |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.