AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
895

Mer frågor om Shortshift.

hej.
Jag har några frågor om shortshift till E30.
Jag har använt sökfunktionen men inte hittat all information jag söker.

hur går demonteringen av orig. spaken till, är det ett avancerat tillvägagångssätt eller klarar man det utan speciella verktyg/kunskaper?
Måste man ha upp bilen på lyft eller räcker det med pallbockar?

Skall man plocka ner växellådan och mycket delar runt omkring? är det lätt att komma åt?
Finns risken att man har sönder något vid demontering?

Måste man riva ur delar av inredningen eller räcker det med bara vxl. damasken? Tar man ur spaken uppåt eller nedåt?

Om man förlänger orig. spaken, räcker det då med att såga av den och svetsa på en distans och sedan montera tillbaka den, eller måste man byta div saker såsom brickor mm?

Tacksam för utförliga svar.

Mvh /Carl L
ant
jag har lite bilder liggandes på mitt ftp konto.. du kan kolla på dom om du vill. säger inte så mycket om demontering/montering men som jag har förstått ska det inte behövas några specialverktyg. och spaken ska dras uppåt, bara att lossa axeln som sitter i bussning under och sedan dra.. om jag har förstått rätt??
länk till bilder:
Länk

har svetsat min spak idag med tig, blev väldigt bra.. kommer lite mer bilder och en monterings guide när allt är klart.. kan ta bilder på demontering och montering då också.. vet dock inte hur fort jag kan fixa det.. har inte så mycket tid över just nu.. men jag ska fixa det så fort jag hinner.

återkommer så fort jag har mer bilder och info..
men någon annan kanske hinner före.

=============================
Länk
ant: den här bussningen som du har bild på, behöver man byta den?

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nej, det går lika bra med orginal.

//Ticco

www.ticco.com
Ok man lossar alltså länkaget till spaken under bilen, hur görs detta? Räcker det med att palla upp bilen för det?
Sedan lyfter jag alltså spaken uppåt och ur bilen. vad jag har förstått så ska man inte förlänga spaken mer än max 20mm, så jag har tänkt mig att förlänga den ca15mm.
Ska man använda något speciellt material till förlängaren? Kan man använda vilken typ av svets som helst?

Mvh /Carl
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Tja. Jag köpte en färdig underdel av en som sålde sådana här på börsen, sen tog jag spaken från en skrotad E28. Det är inte nödvändigt med lyft, går att ha bilen på pallbockar också. Lite bökigare att komma åt, men det går. Du måste ha en böjd låsringtång; för utvändiga låsringar, för att kunna lossa bussningen som håller spaken. Sen trycker du spaken rakt uppåt och plockar ut den inifrån bilen.

/// Ett halvårs abstinens...
ant
Carl L: Nej det du behöver inte göra en ny bussning, jag gjorde en bara för att jag ville och hade lust. den gamla fungerar säkert lika bra.
vilken svetsteknik du använder spelar nog heller ingen större roll. men jag skulle rekommendera tig eller mag svets då det blir snyggast med tig fast lite enklare med mag. smaksak eller vad man har att tillgå. kan tänka mig att det går att loppa fast grejorna med en pinnsvets också, svetsa på ett sätt som du behärskar.
den del som du sätter dit ny tar du lämpligen och gör i en bit rundstål. cirka 12mm i diameter.
allt det jag har gjort nytt är i härdat verktygsstål, men att använda vanligt stål som du hittar ska nog inte vålla allt för stora problem.

lycka till med ditt bygge.

Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Bussningen brukar smälta när man svetsar, så en ny bussning kan vara lika bra att skaffa. Kostar inte många kr på BMW heller (om man nu inte vill göra en i teflon/nylon eller mässing eller annat). Även "plastkoppen" som kulan på spaken sitter i kan vara idé att byta när man ändå håller på.

Du kan kapa av en bult och använda som förlängning.

Pallbockar räcker bra och du behöver inte ner med lådan. Ingen risk att nåt går sönder.

Inne räcker det att ta bort damasken.

Kiip Spiiding!
När jag skulle ha den "lilla" bussningen på bmw verkstaden sa de att den inte fanns som reservdel.
Fick svarva en egen.
Den stora fanns dock, den runt kulan.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag har köpt både den lilla och den stora...
Den kan ju ha försvunnit ur sortimentet sen dess iofs.

Kiip Spiiding!
ant
jag har beställt "stora" bussningen. frågade inte om den lilla eftersom jag har gjort en egen.
81 kronor kostade den stora bussningen om ni undrar.

Länk
ant: Hur gjorde du den nya bussningen?

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
ant
Carl L: Jag som så att jag tog en bit lagerbrons och svarvade yttermåttet klart i mått, 14.52mm. sedan borrade jag ett hål på 8mm i centrum av bit och svarvade detta hål till 10.00 +/-0.01mm. sedan stack jag av den färdiga biten så den blev cirka 23mm lång.
efter det så tog jag en rund bit härdat stål med förborrat hål för att använda till mantel. denna svarvade jag i en uppspättning tills den fick måtten 19.95 +/-0.02mm ytterdiameter och hålet gjorde jag 14.45mm i svarven, sedan stack jag av biten och planade in längd måttet till 20.50 +/-0.1mm. för att få rätt mått i hålet på manteln så honade jag håldiametern till 14.49 +/-0.01mm.
när detta var gjort så var det bara att knacka i den för långa lagerbronsbussningen i manteln med lämpligt don. sedan planade jag bort det utstick som blev kavar av bussningen, jag valde att göra bussningen lite längre för att slippa fula märken vid montering.

det kan hända att bussningen krymper lite i håldiameter vid montering bweroende på hur mycket presspassning man lägger. men 0.03mm bör inte vara så farligt, i väsrta fall kan man ju bearbeta i efterhand.

hoppas jag fick med allt på ett förståerligt sätt.
det behöver inte alls vara så komplicerat som jag har gjort, jag har bara tillgång till fina maskiner med bra precision. (har jobbat som verktygsmakare och gör det fortfarande till och från)

skulle det vara några oklarheter så kan du maila mig eller skriva frågan här.

Länk
ant
nu har jag lagt upp några nya bilder på min spak. den är nu svetsad men ej monterad än. kommer så fort jag får lite tid över.
länk till nya bilderna:
Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.