AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
787

ASC+T / DSC ? Hur jobbar systemet...

Jag har en 540 -98 med en knapp med texten DSC (Dynamic stability kontrol), jag är inte riktigt säker på vad den är..
Att den är antispinn har jag förstått....

Är det asc+t fast vidareutvecklad?
Eller.....

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Här står lite grann om det...

Länk

Mvh

Anders S.
Då har jag alltså både ASC+T och DSC?
Och så jobbar det med både broms och motorstyrning?

Som jag fattat det är det ungefär som följer:

ASC+T är det enkla systemet som enbart reagerar när ett av bakhjulen börjar spinna. Det använder då både motorstyrning och broms för att göra så att hjulet som spinner slutar med det.

DSC är mer avancerat och har även en inbyggd gyro som känner av ifall hela bilen börjar kana i nån konstig riktning, och försöker då aktivt häva sladden genom att tex bromsa något/några av de fyra hjulen individuellt.

/Micke
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis som micke säger. Båda systemen förlitar sig på ABS-systemet för att bromsa det hjul som har "högst varvtal".
Gyro?..det var som f-n....
Världens bästa bil eller....(hehe)
Har jag både systemen då?

Tja!

Fick faktiskt erfara hur bra dessa system fungerar när jag var nere i Polen för att par månader sedan:

ligger i ytterfilen på motorvägen till Warszawa och följer trafikrytmen (hehehehe, då polisen i Polen inte har några radarkontroller på landsbygden, pga bilrån med rånare som klär ut sig till poliser, ligger de flesta och drar i sisådär 180-200 km/h), lite duggregn men annars fin sommarkväll, då jag plötsligt ser ungefär 150 m framför mig en gammal Ford Transit lägga sig i ytterfilen och försöka köra om en annan bil. Börjar panikbromsa för att inte köra in i häcken på honom och känner hur ABSen nyper tag i bromsarna och hur bakdelen börjar gå åt höger och hela bilen tenderar att ställa sig på tvären. Kunde inget annat än att be att inget skulle hända då jag hade bilar i högra filen och kunde således inte väja för den framförvarande skåpbilen. Dock släppte jag inte bromspedalen utan fortsatte att bromsa och plötsligt kände jag hur varvtalet ökade och minskade och bilen faktiskt rättade upp sig och jag stannade ungefär 1 m från honom. UUUFffffffff, tänkte jag, vilken tur man hade den gången. När den värsta chocken hade lagt sig insåg jag att jag även hade tre bilar bakom mig som lika bra kunde ha kört in i mig under inbromsningen men som tur var lyckades även de att få stopp på sina bilar i tid (de kanske hade något liknande system?).

Som sagt underskatta aldrig system som inte ger sig till känna under lugn, vardagskörning. De finns där och griper in när det krisar till.

/Dominik
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
DSC o ESP o allt vad de heter är en av de bättre uppfinningarna hittills i bilvärlden för aktiv säkerhet. Har nog räddat många liv.

Polen förresten...Vad var det de sa i Jackass Gumball special: "Polen, Europas Mexico..."

Varför just Europas Mexico? Vad var det för programm?

/Dominik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.