|
|
|
|---|---|
|
Har precis fått ett dimljus pajat av vägverkets "sand" (Vägverket definierar tydligen grus som sand, då de friskt sprider det över våra vintervägar). Då ett nytt kostar närmare tusenlappen än femhundringen så undrar jag därför om det möjligen finns någon form av skydd för dimljusen att montera, kanske i plexiglas? -- Stjärnan sitter under huven -- | |
|
Tyvärr inget svar på din fråga...men det är lite trist att BMW E39:orna inte har "skottsäkert" glas till dimljusen,säkerligen en bra "mjölkkossa" för återförsäljarna. Har dock inte hört talas om skydd till dessa.. Huvudstrålkastarna har ju detta(skottsäkert glas),vilket naturligtvis är kanonbra. Mvh Janne. |
|
|
Länk Vet inte om de säljs i sverige, men det är väl bara att be försäljarna på BMW knappa in artickelnummer i datorn (skall gå med amerikanska nummer rakt av enligt uppgifter jag har fått!). Mvh |
|
|
Försök få tag på företaget som till verkar busskurar dom brukar ha skottsäkert plexiglas på taken till dessa. Där kan du nog få köpa ett par spillbitar. Mvh Niklas Länk |
|
|
Det finns en alldeles underbar film som man klistrar på strålkastare. Jag har denna film på alla bilar och motorcyklar. Filmen är oerhört seg så även om man får en större sten som spräcker glaset så tar det inte in fukt. Filmen tillverkas av 3M och är ganska dyr men värd varenda krona. Jag har har monterat denna på ett antal fordon, och alla är väldigt nöjda. Fler och fler åkare börjar använda den, sparar många kronor per år på att slippa byta glas. Filmen blir helt glasklar efter montering så den kan användas på alla någorlunda plana strålkastarglas. Kolla med någon lokal glasmästare om dom har denna, alternativt hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig. |
|
|
"Fler och fler åkare börjar använda den" -Kan de inte börja hänga rejäla dukar av den bakom lastbilarna också... Jag arbetar i Volvo-land(Hisingen GBG) och det tar styggt på rutor och lack kan jag meddela. Senast var den en XC-90 som kasta sten på mig...Det borde fan va lag på stora-feta stänklappar på både lastbilar och höga SUV(X5 undantaget såklart;) Hmm åter till ämnet då.. 3M filmen, är det den som är typ 2mm tjock? eller vad? |
|
|
>> Heli Nix, inte 2 mm tjock, utan tiondelar av millimetrar, men fruktansvärt seg och kraftig. Jag har problem med att skära den med skalpell. Observera att stenar slår sönder glasen oavsett om man har lexan, polykarbonat, eller film, den stora skillnaden är att den inte spricker och släpper in fukt. Har än inte provat nåt som gör att glaset håller vid ett rejält stenskott. Har till och med fått extraljus sönderskjutna under originalskydden som följer med, de svarta alltså. Önskar bara att man kunde montera detta på framrutan också. :) Sedan så slipper man att glaset blästras matt av sanden. Som du kanske ser så gillar jag denna produkt, hade väldigt svårt att tro på det innan jag provade själv. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns nått som kallas "Helikoptertejp" kan det vara sådan du menar. Brukar används på speciellt utsatta ställen för stenskott även på lackade ytor. MVH Hasso Länk |
| Jobbar inom flygindustrin, tror jag vet vilken tape ni pratar om, används som skydd på propellrar o ving-framkanter på flygplan, säkert oxå inom helikopter-branchen! | |
| Ska genast "fixa" en bit o testa!!..*L* | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan nog vara sånt, fick tipset av en kompis som är pilot.Han hade satt det på "hundbenen" på sin Passat för att skydda mot stenskott från framhjulen. MVH Hasso Länk |
|
Har snackat med två lokala glasmästare (varav en som saluför Special-T produkter - dom lagar stenskott i rutor bland annat). Dom trodde inte det var 3M fabrikat på den skyddsfilm de sålde... för övrigt fick jag ett pris på 150:- för 1 ark på 20x40 cm. kan man lita på annat än 3M tro? SComfort, var får du tag på 3M's film och vilket pris ligger den på? -- Stjärnan sitter under huven -- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.