AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.347

Risk att köra med skadat bakdäck?

Såg till min fasa att jag hade en skadad bakfälg (liten flisa bortslagen från ytterkanten). Ingen större fara, sånt händer, men jag såg även att däcket hade skadats. Lite svårt att beskriva men det är ett ca 5 mm djupt hål med en diameter om ca 1 cm ett par cm från fälgkanten. Frågan är helt enkelt om det är risk att däcket pajjar helt och hållet av detta? Vore inge kul med däcksexplosion i 110 km/h...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag skulle nog inte tordas chansa på att inte byta ut det.Åk till din gummigubbe och tala med expertisen.

MVH
Hasso
Länk

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
En rätt billig livförsäkring är att ta vägen om gummigubben och byta däcket. En däckexplosion är ingen lek. Hade själv inte chansat.

MVH
Copy
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Instämmer (som oftast) med Hasso!
Be en fackman kolla upp däcket, han ser om det är funkis.

Dumt att chansa med en sak som däck, eftersom konsekvenserna kan bli ödesdigra!

Mvh
OK, låter som goda tips. Nån som vet om det går att laga däck? Annars måste jag köpa 2 nya däck = 4.000 spänn.....suck.

Går det att fixa jacket i fälgen eller?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Fälgen går oftast att fixa, men om sidan på däcket är skadat.. så skulle jag gissa på att det bara är att hosta upp med nya dineros till våren..
Är däcket hyffsat nytt och corden inte syns så bör det inte vara någon direkt fara.

Har själv provat att köra slut på en uppsättning däck för att se vad däck egentligen tål. Jag blev oerhört förvånad och imponerad över hur pass strykdåligt ett gammalt däck kan vara. När corden var framme gick det fortfarande att köra slut på däcket ett bra tag till.

Men jag håller med, låt Gummigubben ta en titt. Sen räcker det väl att ersätta däcket som är skadat?
Har kört rätt länge på corden för ett par år sen,bra däck tål en hel del.
Om skadan sen är på sidan(inte allt för nära slitbanan)så är väl risken för en däckexplosion inte överhängande,däremot en smygläcka.

Henrik
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Om däcket håller trycket kan det kanske bli ett bra reservhjul av det i framtiden?

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Jag känner en kille som drog ner till tyskland med sin kusin för att köpa nån e34 av okänd modell för ca 60 000. På vägen hem i bra fart på autobahn smällde ena bakdäcket, bilen snurrade av vägen och blev skrot. Polaren låg på sjukhus i drygt en vecka. 60 000 åt h-e troligen pga av ett skadat däck.

Det är bra att ha bra däck.
he rik: Däcket är faktiskt tunnare på sidan därav mkt lättare får det att det ska paja...

//Calle
Callo
Lättare att paja,mindre risk för explosion.
Inte så farligt om luften pyser ut,betydligt värre när det smäller(gör det förmodligen vid sämst valda tillfälle)

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.