|
|
|
|---|---|
cr |
Jag tänkte montera drag krok på min 525 tds touring, jag kikade i instruktionsboken där det står att max släpvangnsvikt är 1900kg men om man har automat som jag får man bara dra 1000kg. Skall man dra mer måste en extra kylfläkt monteras. Min fråga är då om någon har den omtalade fläkten och var den sitter.Automaten kyls (värms när den är kall) ju av en slinga i vatten kylaren. Eller är det så att det fins ytterligare en kylare till automaten som kyls av fart vinden??????? Har ju dessutom redan två fläktar en som är till ac:n och den vanliga med viscokoppling MVH Calle |
| Är det inte så att det skall vara en separat oljekylare till lådan helt enkelt? Så brukar man ju göra på bilar som man vet att man skall dra mycket med (hästfolk).. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt är det som KL säger att en extra oljekylare måste till.Rekommenderas starkt om man ska dra husvagn ody tyngre saker, överhettning tar död på en auotmatlåda ganska omgående.Vet att Volvo också hade krav på oljekylare till sina 740 aut. Jag har monterat extra oljekylare på min äldre aut.bilar somjag ägt tidigare.På E39 528 fanns inget krav på extra oljekyl för övrigt. MVH Hasso Länk |
cr |
I instruktions boken står det tydligt att det är en extra fläkt det är frågan om !!?? På en Saab 9000 2,3 turbo automat som jag har haft var kylningen kopplad först till vattenkylaren om oljan fortfarande var för varm öppnade en termostat som ledde vidare till en separat olje kylare för att ytterligare kyla oljan. Jag får kika hur det är kopplat på min tds. I instrukrions boken är det bara TDS modellen som har krav på extra kylning vid tunga släp. MVH Calle |
|
Frågade en bmw-gubbe i min stad, och vad han förklarade så fick jag för mig att den extrafläkten egentligen är ac-fläkten. Har nämligen märkt att den startar ibland även att inte ac:n är påslagen. Så antagligen behöver man inte bry sig om man har ac. Men som sagt, det är bara mina egna tolkningar... Diesel-räsern |
|
|
Hasso: Har du monterat drag själv på din? Jag ska själv (tänkte jag) montera ett monoflex med avtagbar krok och tänkte höra om du har några tips i så fall. Har en 528iaT-97 MVH Mr Skidmark PS.hittade inget i mektipsen DS. SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
CR: Är det verkligen möljigt att du har en 97:a E34? SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
Möjligt ska de va :) SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
HEHE....Hasso: E39 har jag iaf :) SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag monterade ett Bosal drag med tillhörande interface. funkade alldeles utmärkt lättmonterat och gedigen konstruktion.Helnöjd.3400 ink interface.(netto) Hur det sitter på en T är väl kanske inte 100% lika men det är säkert inte svårare att montera på den. Fanns fullständiga instruktioner med (de vill bes titta på)förvaringspåse/hanskar.Täcklucka orginal från BMW 100 kr plus sprayfärg. Man bör vara två för att hjälpas åt med stötfångaren så den hamnar rätt och inte skadas vid monteringen. MVH Hasso Länk |
|
Tror att mitt drag hamnade på ca 2800:-inkl. interface. Täcklucka följer med i paketet, har ej fått det än, kommer i veckan...men det är väl bipackat en anvisning......ville bara höra om det var svårt. Instruktioner kan ju ibland vara lite bökiga. Tack Hasso för snabbt svar....som vanligt. Sitter du alltid framför datorn lr? :) Ha dé MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
Fnv. så ligger jag i sängen med laptopen i stället för en god bok ,men berätta det inte för nån för då blir man väl ännu mer idiotförklarad :DDD Så jag sitter inte alltid. MVH Hasso Länk |
|
HEHE....roligare läsning om inte annat :) MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
Hasso: Jag får väl försöka fota lite när jag monterar, skall även byta bromsar runt om i samma veva+serva upp den. Kanske kan vara nå´t att lägga in på Mektips MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
cr |
Mr Skidmark den är tillverkad januari 1997 och registrerades i tyskland första gången mars 1997. Jag hade samma uppfattning som du att dom tillverkades t.o.m. 1996 års modell men dom sista byggdes tydligen 1997. Bilen är privatinporterad av mig och jag trodde inte att det var en 97:a förren jag såg det tyska regbeviset. MVH Calle |
cr. Kul att ha en lite "udda" bil :)De sista årgångarna av E34 är säkert de bästa bilarna BMW byggt. MVH Hasso Länk |
| Jag har ju faktiskt bmw originaldrag, och jag har ingen extrakyl, men AC-fläkten hänger ju där.. | |
|
CR: Typ den sista som rullade av bandet kanske....som Hasso säger, kul med en udda bil MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
cr |
Nu har jag tittat på rördragningen så gått det gick utan att demontera något och kom fram till följande: Det var draget som på Saaben jag nämde i tidigare inlägg, alltså från automaten till vattenkylaren, från vattenkylaren till ytterligare en kylslinga som sitter mellan ac-fläkten och kondensorn till ac:n, sedan tillbaka till automaten Jag hittade dock ingen termostat som reglerar flödet till den sista kylslingan utan allt såg ut att ligga i serie men det verkar ganska konstigt och det var väldigt svårt att se utan att demontera något så jag tror mer på att jag aldrig hittade termostaten. I och med detta så verkar tarzan325s information stämma om att den extra fläkt Bmw nämner i instruktionsboken är samma fläkt som ac-fläkten. MVH Calle |
cr |
Hasso, den tyska verkstadshandbok som du har som vi tidigare pratat om här på forumet fanns det ju ett TDS kapittel om jag förstod det hela rätt. Var det bara motorn som var med eller även annan spesiell TDS utrustning??????? Kanske även automatlådans kylsystem??? Du tyckte väll att boken var bra om man kunde lite tyska????? Och någorluna komplett???? Får nog beställa en sådan bok!!! Finns ju inte något utbud på svenska eller engelska. MVH Calle |
Till E34 finns väl en bok, men Tds,en kanske inte är med i den var det så ?? Till E39 ska närsom helst Bentleys bok komma har dom lovat. Jag kan tillägga att jag på liknande sätt utrustat mina automater med kylning på de äldrebilar som jag ägt. På den Ford 20MXL 2300S C4aut-69.(2ex i Sverige)böjde jag ca 2 m 6 mm koppararör i slingor framför kylaren, denna låda var från fabrik överhuvudtaget inte allas ansluten till kylare utan fick ansluta på lådan, då det bara gick ett rör mellan in o ut på lådan.Monterade en tempmätare för koll funkade utmärk även över Hallandsåsen med husvagn.Monterade ingen termostat då bilen bara användes sommartid. På Min mercury-76, hittade jag en lagom stor kondensorkylare från en skrotad dryckesfontän på jobbet.kopplade in den i serie med orginalanslutningen på kylaren, funkade utmärkt det också. MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.