AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
859

Fälg och däckproblem!

je
68
jerker
850i 1991
Jag har köpt nya hjul till min bil. De funkar inte. Jag fick dem levererade hem, och åkte till Euromaster i Bromma för att få de monterade. När jag åkte därifrån kände jag genast skakningar i hela bilen. Åkte tillbaka, och fick ny balansering. Hjälpte inte. Då erbjöd sig en kille vänligt, för han ville lösa mina problem, och var mycket seriös, att utföra en "matchning". Det innebär ett jättejobb. Man börjar med att ta bort luften ur däcket, varpå man vrider däcket ett kvarts varv, monterar på bilen, känner hur det blev, och när det inte blir bra, så gör man det igen, och igen och igen. Han har gjort ett jättejobb, men trots det har det inte blivit bra. Självklart har jag hört av mig till leverantören, och lika självklart anser de att de inte har något ansvar. De erbjuder sig att ta tillbaka hjulen för en kontroll, men jag vet ju redan efter att ha pratat med dem, att de kommer att hävda att hjulen är perfekta. De är de nämnligen i en balansmaskin, det har även jag sett, men på bil så skakar det. Jag har till och med lånat en likadan bil, bytt hjul, kört båda, konstaterat att den andra bilens hjul funkar på min, och att mina hjul skakar på den andra bilen. Vad skall jag göra för att få rätt?

Jerker
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är väl det här som är problemet med näthandel, funkar allt så är det OK.
men blir det problem så är det problem.
och då är den ev förtjänsten förbrukad.
Vilken typ av däck och fabrikat köpte du??
Förmodligen är däcken "fyrkantiga" dvs orunda och sånt går inte att balensera bort, killen på euromaster har gjort det han kunnat för att hjälpa dig.
Reklamera och kräv pengarna tillbaka , bara för man säljer däck på nätet, så ska inte däcken vara fyrkantiga och obrukbara, det är en garantigrej mellan däckstillverkaren och firman som säljer deras produkter.Vilken firma har du handlat på?? de är oseriösa om de inte tar tillbaka hjulen om de är orunda.Leverantören har ju sålt däcken klart de har ett ansvar mot kunden.Skakar däcken på kompisen bil också så är det ju nått fel eller hur.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kan även vara så att fälgarna inte passar riktigt på din bil (fel storlek på centrumhål) det kan behövas (rätt) centreringsring för vissa fälgar.

Det där med "matchning" brukar bara användas på plåtfälgar eftersom de aldrig är lika runda som LM-fälgar. Alla LM-fälgar svarvas nämligen till rundhet i tillverkningsprocessen, vilket inte man inte gör med plåtfälgar. Matchning går ut på att man får däcket små orundheter (inget däck är helt runt!) att ta ut fälgens orundhet.

Oavsett anledningen till dina vibrationer har leverantören ansvaret!
Var köpte du fälgar/däck?
Fabrikat/modell?

Mvh
je
68
jerker
850i 1991
Fälgarna är Rondell 58, och däcken de satt på är Kuomho. Tack johan B, och hasso för Edra svar. Det verkar som om det är däcken det är fel på. Sagt och sant så har "hasso" en mycket väsentlig punkt när han påpekar att handel via nätet är svårt, om man som kund på ett eller annat sätt känner sig lurad. Mitt problem kvarstår. Leverantören av hjulen är Molway, baserad i skåne.

Jerker
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Just asiatiska däck har en förmåga att vara lite ojämn kvalitet på enligt min gummigubbe. (säljer även Kumho)
det är mera reklamationer jämnförbart med kvalitetsdäck.Just pga orundhet och svårbalenserat,
men det är lite periodvis. Kumho är ändå så pass bra
i normala dimensioner så att han fortsätter med dom som lågprisalternativ.Men som alltid med däck man får vad man betalar för. Jag skulle nog slå hjulen i skallen en på nämda firma:) Jag begärde en offert på 17" tumshjul från Molway med Good Year F1 om de kunde garentera 0-balensering och total orundhet.De rekomenderade inte GY F1 i det fallet så det var ju skjysst tyckte jag.Jag tog Molwayspriser och gick till min gummigubbe och frågade vad han kunde göra i prisväg.Han såg väl inte så glad ut, men jag fick dyrare, bättre däck på snyggare fälgar bara ngr hundralappar dyrare ink montering på bilen.

MVH
Hasso
Länk

Mi
90
Michael Hedlund
525imotronic-85
Precis som Johan B föreslog så kolla att fälgarna
centrerar mot navet.Jag hade just samma problem på
min E28(ombalans 2ggr mm)och fälgarna centrerade inte
mot navet.Efter tillverkning av centrumringar blev
det perfekt.
Mvh Micke Bmwcs#4911
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Om Centreringsringar saknas borde leverantören stå för det, har du köpt fälgarna av dom och beställt just dom fälgarna för att dom skall passa din bil ska du få med certrerings ringar så klart.

Själv köper jag hellre begangnade BMW original fälgar i bra skick än nya "kopior" om jag vill komma undan billigare... Då slippper man dessa problem.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
"Skräcken" mot asiatiska däck tycker jag är lite överdriven. Jag är inte part i målet på något sätt men kör och har kört på Kumho-däck (deras högprestandadäck) på både min före detta Z3'a och min nuvarande 540, helt problemfritt. Jag tror många skulle bli förvånade över hur många "kvalitetsmärken" som faktiskt tillverkas i Asien och sedan säljs i Sverige (Bridgestone är ett exempel). Ha i åtanke var däcket är tillverkat (i synnerhet när det gäller dubbdäck) men förlita dig mer till olika däckstester eller egna/andras erfarenheter. Det är mitt tips!

roadZter
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har aldrig läst ett däckstest där sånna här problem som balansering och orundhet tas upp oavsett kvalitetsdäck eller annat.
Sedan är det en viss skillnad vilken typ av däck som testas, högprestandadäck eller i standardimensioner.
Men gummigubben vet ju vilka och vad han får reklamationer på.Där är expertisen, inte i Vi bilägare
eller Aftonbladet.mfl.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När jag har pratat med gummihandlare (däckhandlare! ;o) ) säger de oftast att de två fabrikat som i princip inte har några reklamationer alls är Michelin och Bridgestone.

Enligt flera gummihandlare som jag pratat med håller även Michelin balanseringen bättre än de flesta andra däckfabrikat = behöver ytterst sällan balanseras om under däckets livslängd.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.