AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.919

Kan ej tanka full tank, varför?

Grusse
På flickvännens bil så går det inte att tanka full tank, får endast i ca:45 liter och den ska rymma 60liter. Pumpen slår hela tiden ifrån som om den vore fulltankad, men det är den inte. Är det någon som haft liknande problem? Bilen är en 325 E36 -93:a.
suhr
Hej Grusse har samma problem på min 320 från 95

Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Samma problem här... vet fler som har det.. ännu en bmwsjukdom??

undrar vad det kan vara
ta in bilen till nån bmw verkstad så får dom kolla vad det är för skit i tanken

A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night

Söker en bilig E34 520 rost fri och fin i lacken skiter hur motorn är och det andra!!! ska bygga en till 10sekunders BIL
Bmw535 E34 Turbo>>>GT40
-The RavenRacing bmw turbo team -
<<10.89-220KM/h-402 meter>>
på en stripp nära dig nästa år

När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Har läst om fenomenet tidigare här på forumet. Orsaken kommer jag inte ihåg men prova att söka bland tidigare inlägg så kanske ni får svar.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Har samma problem med båda bilarna när jag tankar på OKQ8, man får hålla på och trixa lite sen går det bra.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har likadant problem på min M535:a,fick detta när jag bytte till en ny tank...misstänker att den är lite mindre än originaltanken,såg dock exakt likadan ut när jag bytte!?
Original är på 70liter men den nya verkar vara på 60.
Tanken var ju billigare men det hade varit bättre att byta till "fullstor" originaltank istället(skillde inte mycket på pris).Lätt att vara efterklok tänkte jag då..Men det kanske finns något annat som gör att det inte går in det förväntade 70 litrarna??

Har flera med E28:or haft detta symptom efter tankbyte(med ej originaltank)?Köpte denna tank på Laitis i Umeå.

Kanske är någon av dem berömda "tre rören"på tanken som är täta av någon anledning?

Som sagt jag vet inte iaf.

Mvh Janne.
Deliq
Om avluftningsrören till expansionskärlet till tanken är igensatta, kan du få "bakslag" i påfyllningsröret när luften försöker ta sig ut samma väg som bensinen kommer in. Vet ej exakt hur det ser ut på e36'an men principen är lika på de flesta modeller.
Exp.kärlet sitter på e34 bakom innerskärmen i bakre hjulhuset(höger) och på e28 bakom klädseln i bagageutrymmet under hatthyllan ovan påfyllningsröret.
Gissar att e36'an har det ovan påfyllningsröret i hjulhuset...

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...misstänker som sagt dessa avluftningsrör på min E28:a,men ingen som vet om pirattankarna i en del fall rymmer ca 60liter till E28,eller har hört om någon som har fått tag i en med en mindre volym?
Säkerligen så har min pirattank oxå 70 liters volym men jag blev lite fundersam.

Jag får nog kolla upp dem tre rören i annat fall..

Mvh Janne.
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
Har ett liknade fel på min 318is -90 e30 fast då slår pumpen i från hela tiden, kan bara trycka in handtaget till första läget sen om jag fyller full tank så rinner det soppa från ovansidan på tanken tills jag har kört några mil. Tanken är bytt för ca 2år sen på BMW, blev knepig sen jag toppfyllde den en gång. Nån som har nån bra ide?
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jon: Lyft ur baksätet (sittdynan). Den är bara att rycka loss uppåt i framkant. Under den så har du en eller två luckor. Under den högra (sett i bilens riktning) finner du tankmätaren och pumpen. Dom sitter skruvade där. Kolla så att det inte läcker från någon slamng mm där. Annars så kan det ju vara påfyllningsslangen som sitter dåligt i tanken. Kolla det. Med lite tur så är det bara att dra åt en slangklamma så är allt bra sedan.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag förtydligar lite: Pumpen och mätaren sitter alltså inuti tanken. Man skruvar ur dom enkelt från luckan jag skrev om. Dock måste man skruva sära på pump och mätare innan man får upp dem ur tanken. Är för trångt när dom är ihop. Jag höll på att bli galen innan jag kom under fund med detta.
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
Ok tackar.
Kan detta lösa problemet med att det är så besvärligt att tanka oxå??
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det tror jag inte. Men kan du inte vrida lite på pumpen medan du tankar och på det sättet hitta ett lämpligt läge där det går bra att tanka. Jag har hittat mitt läge.
Grusse
Ingen som har fått detta fel åtgärdat som kan tipsa om vad problemet är?
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
Jag vridit, bänt o vänt det där förbannade tank munstycket så jag har blivit gråhårig. Jag har ju mina misstankar om att det är någon avluftning som spökar, problemet är det att jag inte riktigt vet vad jag ska kika efter när jag väl har skruvat upp "service luckorna" det sticker ju upp en bunt slangar där.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Ja. Det sticker upp en hel del slangar där. Men visst finns det en som är mycket grövre än dom andra? En som är omspunnen med sånhär "tygkondom". Borde inte det vara den som är avluftningen?

Det svåra är ju att följa upp slangarna när tanken är på plats, och det är inge roligt alls att ta bort den.

Hittade du någon läcka då? Det måste väl ändå vara det värsta problemet? Att det tar lite tid och tanka kan man väl stå ut med, men att den läkert är ju inte kul.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
OKQ8:s pumpar är känsliga, är det där ni tankar? Jag har märkt detta på min E32 också när man tankar där. Jag tror att detta var uppe i somras eller våras på forumet, och den gemensamma nämnaren var att man hade tankar på OKQ8.
Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
Tankar mest på Statoil, men man märker stor skillnad på pump och pump men första läget på handtaget är max oavsett pump/mack. Tror att båda mina problem har ett samband eftersom båda uppstod samtidigt efter jag hade våldat i soppa tills det var jättefullt :) Tycker att det är jobbigast att de tar lång tid att tanka (eftersom man är lagomt bekväm av sig och att det är 10 minus ute) sen om jag inte tankar mer än 40liter så läcker det inte nåt.
Njuren
De me tanken råka ja nästan ut för.Min tank visade halv tank vid tom tank..o ja kunde bara tanka 38liter cirka??Rev upp baksätet,lyfte upp flotören som va på vänster sida o lös i tanken.Där låg en plastbit som hoppat av som ja fick typ klicka på.Då funka tanken perfekt igen!Enna tanken har varit full hela tiden
325Hunter

325Hunter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.