|
|
|
|---|---|
|
Innanför mitt tanklock står det att man kan använda 95-98 oktan blyfritt. På min förra bil en m3a från 97 stod det att den endast fick gå på 98 oktan. Nu kör jag på 98 oktan i min m5a. Men det hade ju inta varit fel att köra på 95oktan, om det går vill säga. Nån som vet med säkerhet vilket som e riktigt? Mvh Anders M-POWER!!!!!!!!! | |
-RW- |
Jag tror inte att din bil går sönder om du skulle tanka 95 oktan, så tanka som du brukade. |
| jag tror att knack sensorerna säger ifrån om oktanet skulle vara för lågt,& därmed backar tändningen något för att skona motorn.Däremot tror jag att bilen går bättre med 98. | |
| Kör med 98, det är bilen värd :) | |
|
Jo jag tror jag ska fortsätta med 98 oktan. Men man är ju lite nyfiken : ) Anders M-POWER!!!!!!!!! |
|
|
Anders: Trivs du fortfarande lika bra med bilen, så här efter att ha haft den ett tag? ________________________________________ Länk |
|
| Anders! Självklart skall du lägga ut 25 öre per mil för att åka med 98 oktan. Om du relaterar detta till den totala kostnaden för att åka omkring är det inget snack alls .. Själv har jag kört 98 i E36 M3 cab och naturligtvis i E46:an. | |
|
Volv!! Jag trivs väldigt bra med bilen, går som ett skott!! ;) Letar vinterdäck till bilen. inte det lättaste tyvärr. Endast ett fåtal 17" som passar. Annars så får det bli 18" Lite lyxigt kanske? M-POWER!!!!!!!!! |
|
|
Anders W: Ang 18" vinterdäck så har Yokohama ett. Finns i 235 (fram förslagsvis) och 245/40-18. Till 245 är maxbredden på fälg 9.5", precis som M5ans original bakfälg alltså. MVH/ Qvarnis |
|
|
Om jag inte kommer ihåg helt fel så provas effekt- samt vridmomentskurvor fram med certbränsle 98UL. Så Maxeffekt samt Maxvrid som står specat är för det mesta framprovat med 98UL. #418 |
|
|
#418, det är riktigt. Däremot måste bränsleförbrukningen mätas med 95-oktanig bensin. Mvh |
|
|
Som sann entusiasts till trevliga bilar så måste jag meddela att jag har hört eller rättare sagt jag vet att en Mitsubishi EVO 6 går bättre på 95oktan när den är i original skick bara så ni vet… Med vänlig hälsning Patrik |
|
|
Johan B Angående bränsleförbrukningen så bryr inte jag mig så mycket. Huvudsaken är att bilen får så bra drivmedel så att det inte håller öststatskvalitet. Vad tror du om detta? 95UL har ju en lägre flamhastighet i förhållande till 98UL, detta måste ju ge mera oförbrända kolväten kvar i förbrännings- utrymmet. Eftersom förbränningen blir mer fullständig på 98UL (flamman sprids snabbare) måste den väl?-gå lite renare eller?? (marginelt kanske)???? Sedan späds väl oljan lite mer om man kör på lägre oktanhalt? (oxå marginelt kanske) I det stora hela så måste väl motorn må aningen bättre av 98UL???? eller? #418 |
|
|
TAck för alla tips! Men det jag igentligen ville veta om bilen KAN gå på 95Oktan rekomenderat? På bmw så visste de inte heller med säkerhet men sa att den troligen skulle gå på 98. Vilket svar va?, troligen??? Iom att dekalen innanför tanklocket säger 95-98oktan. På min förra m3a från -97 så stod det att den endast fick gå på 98 oktan. M-POWER!!!!!!!!! |
|
| Du kan köra på -95 utan att du skadar bilen. Dock brukar man säga att det endast är rekommenderat om bilen ska gå "normalt" och utan extrem belastning. | |
|
oki!! Då vet jag lite mer!! TAckar M-POWER!!!!!!!!! |
|
|
Anders. W Har du en sån fin entusiastbil skulle jag bara köra på 98UL En "German" kör garanterat på Superbleifrei om han har en sån "Autobahn Schnellfahrer". #418 |
|
|
98 givetvis. Dyrt men rättvist mot bilen! |
|
|
Måste rätta mig själv så ingen tror fel! Angående: Vad tror du om detta? 95UL har ju en lägre flamhastighet i förhållande till 98UL, detta måste ju ge mera oförbrända kolväten kvar i förbrännings- utrymmet. Eftersom förbränningen blir mer fullständig på 98UL (flamman sprids snabbare) måste den väl?-gå lite renare eller?? (marginelt kanske)???? - Så är det fel! 95UL är mer lättantändlig så flamm- fronten sprids snabbare på lägre oktanhalt. Högre oktanhalt motverkar ju spikningar som vi alla vet! Mycket bra för turbobilar som t.ex vill ha högre laddtryck. #418 |
|
|
#418, tror nog att skillnaden mellan flamhastigheten har marginell betydelse (åtminstone utanför laboratoriemiljöer). Däremot innebär högre kompression en högre verkningsgrad på motorn (pga bättre ställd tändning i moderna motorer). Enligt vad jag har förstått innebär det i sin tur till att det blir mindre sotavlagringar mm i motorn. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.