AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
444

LÄS...nu är felet med kupe värmen avhjälpt...

m
18
m oh1
535 -92
Mitt problem...
värmen bara matade på hur mycket som helst även om man drog ner på 16 grader på stora AC:n.

Men om man stod ut i ca 30 min så började det komma mindre o mindre värme så efter ett tag var man tvungen att sakta börja öka upp mot 20-22 grader för att inte frysa...

Började med de vanliga ventilerna men ingen skillnad

Men tror mig ha hittat felet nu efter att monterat bort ac panelen den med 3 vred o massa knappar...
upptäckte en liten fläkt motor på baksidan av panelen..
hm vad är den bra till monterade isär panelen tog bort krettskortet.och fann en liten känsel kropp för värme....
blåste bort allt damm från den men fann att ingen luft kunde komma fram det som ser ut som ett litet ventilationsgaller på panelen var helt igensatt det är det 5 övre eller undre gallren som är genomsläpp för känsel kroppen...
så till min teori..den lilla fläkten suger in luft från kupen på känselkroppen o är detta galler täppt blir det som i min han matar fullt skitlänge tills värmen letar sig in ändå...

så antingen plocka isär eller bara pilla med något smalt i gallret o sedan blås som bara attan i galtet ..tror inte på tryckluft i så fall försiktigt...

Phu det blev mycket men hoppas någon blev hjälpt
m
18
m oh1
535 -92
ingen som är intresserad har läst mängder av värme-trådar innan jag fick årdning på mitt
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Bra av dig att skriva om hur du fick felet åtgärdat.
Många har frågor om fel men återkommer inte för att berätta vad som hjälpte dom vilket är synd.
Att blåsa i det gallret med trycklyft kan ju ställa till mer problem än vad man redan har.
Använd dammsugaren istället. Sätt munstycket mot gallret så blir det rent.

Mvh.
Micke
Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Har också varit där. Hade inte riktig stuns i kylan och under felsökningen så tog jag loss IHKA-burken (stora kliman), tog av dess "lock" och blåste bort allt damm med tryckluft. I synnerhet "gallret" du nämer blåste jag rent inifrån utan några problem. Inegn himmelsvid skillnad men förebyggde säkert framtida problem.

Men som Micke säger skulle jag inte blåsa rent gallret från utsidan.

Mvh Björn
m
18
m oh1
535 -92
Jo men jag skrev inte att man skulle blåsa med tryckluften utan det var en slöare variant o jag skrev att det skulle blåsas försiktigt.....

Men jag har läst alla trådar tror jag om detta problem men aldrig hittat något om detta galler o givare...

Har nu provat bilen mer så nu vet jag att det var det felet jag hade på min bil nu är värmen helt OK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.