AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
420

Gick i 10 sekunder, sen stendöd.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Här kommer en tråkig historia: Min bil har gått som en klocka sedan jag köpte den, den har altid startat på första försöket utom i undantagsfall då det har behövts två, tre försök. Tomgången har varit perfekt och inga misständningar. Motorgången har varit hur jämn och fin som helt. Imorse när jag kom ut gick den igång på första som vanligt men tomgången pendlade våldsamt (mellan 1000 rpm och neråt) i ungefär 10 sekunder sen dog bilen. Efter detta var den totalt tvärdöd, knappt ens en antydan till att vilja tända. Vad f*n kan detta vara? Jag har testat att koppla förbi relät till bränslepumpen och den verkar fungera, relät fungerar också. Sen kollade jag luftflödesmätaren så att inte klaffen hade fastnat och det hade den inte. Det kan ju såklart vara fel på den ändå men bileländet gick ju som en klocka så sent som igår. Troligare är kanske tändsystemet? Sista svängen jag tog igår var ganska kort (flyttade bilen från en parkeringsplats till en annan) så den hann inte komma upp i arbetstemperatur och detta kan ju ta styggt på stiften, men den gick i allafall i några minuter. Fördelarlock och rotor har jag inte bytt sen jag köpte bilen, kan detta vara problemet trots att motor har gåt svinbra innan? Det var rätt kallt och fuktigt imorse vilket kanske talar för den teorin?Alla tips mottages tacksamt! Jag har Motronic system på bilen.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Stiften bytte jag föresten förra året så de borde väl vara okej?
sebbe_bmw
Kolla bensinpumpen!
sebbe_bmw
Nu ser jag ju att du hade testat det! Då har jag inget förslag!

Sebbe
JarJar
9/10 ganger er det bensinpumperelet som er dårlig, men dette har du jo sjekket.

den 10-ende gangen er det dessverre ECU-en som er død.

kondolerer :)

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
kan vara tändkablarna/rotorn/tändspolen/fördelarlocket som behöver bytas, om bilen inte går igång ens med startgas.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
W
187
W
BMW 316 -89
Som ovanstående innlägg nämner så är bensinpumpen den mest troliga anlädningen... Hade samma problem med min och det var pumpen i tanken...

Mvh Martin
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för tipsen!

JarJar: 9 av 10 gånger har norrmän fel, den 10:nde gången har de inte heller rätt... :) Kondoleanserna var dessbättre överflödiga: Min styrbox fungerar.

Precis som nofx16 påpekade så var det tändningssidan den här gången. Nu idag när det var ljust ute var det lite lättare att meka (man är ju inte begåvad med garage) och jag skruvade loss stiften. Dom va surare än svärmor så nog fick den soppa alltid. Normala människor som inte har pillat så mycket med motorer lyfter alltid föredlarlocket det första dom gör men själv är man ju så "kunnig" så man börjar rota med bensinpumpar och reläer och skit. Hursomhelst kan jag meddela att en rotor och ett fördelarlock på en E30 håller i 13 år och 22000 mil. Gissa om jag köpte orginal igen? Mogen som man är så firades framgången med ett par snabba varv runt kvarteret.

Som sagt, tack för hjälpen alla.
JarJar
no need to be mean about it! :)

hvordan er din 320 for rust etter 220k mil?
skal kanskje av sted og kikke på en riktig långmilare i denne uke, 350k, og lurte på om det var noen områder jeg burde undersøke spesielt godt.
selv om denne har gått riktig langt er prisen så bra at om den er relativt rustfri så MÅ jeg ha den :)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
JarJar: Känns den bra och precis i styrningen (inte allt för mkt glapp) och inte klonkar för mycket i lådan kan det säkert vara ett bra köp. Rost är ju relativt lätt att se, i vilket skick motor är i kan ju vara svårare... Det är väl lyssna noga som gäller, även om inte allt hörs. Ärligt talat: En E30 som har gått 35000 mil är ju nyss inkörd... :) En sak till förresten: Förarstolen har en förmåga att lossna lite och detta är tydligen rätt kostsamt att fixa så känn på det. Lycka till.
he
39
hedning
325i-91 e36
Kawasaki vn800cl-02
Huja, inte skojigt. Fick samma problem i min saab turbo-87 ,renoverade toppen satte dit allt som det ska vara, startade gick som en klocka på tomgång, motorn blev varm jag efterdrog toppen ,provkörde den gick 20 meter sen stendog den???? Kompresionen i motorn försvann , orkade inte mecka mer skrotade skiten. Men det kanske inte du behöver göra. Mitt tipps kolla kompet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.