AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
969

E39 elfel

an
4
andnor80
523iM -97
Köpte en 523 årsmodell 1997 av privatperson igår. Valde bort en stor stereo som då monterades ur och satte in originalstereon igen. Imorse när jag skulle starta bilen så var den stendöd, dvs batteriet totaldött. Bilen startar helt ok med startkablar..
Åkte sedan i ca 1.5timme med bilen och slog sedan av den och den startade då utan problem. Men efter någon timme senare så var det åter dött, tog fram startkablarna igen och körde.. När jag sedan stannade igen och tänkte jag skulle ta och ladda batteriet med laddare så hörde jag att det "pyste" i batteriet, vilket jag utgår ifrån beror på kortslutning någonstans. Upplysningsvis så fungerar all elektronik helfint i bilen när man startat den.. Skulle uppskatta tips på hur jag ska felsöka och om någon eventuellt direkt vet vart felet kan vara.

Tack på förhand.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om det skulle kunna vara intern kortslutning i batteriet. Jag råkade ut för det på min förra bil (4-5 år gammalt batteri).
Kollas bäst genom att låta en verkstad kolla det med en belsastningsprovare. Brukar också visa sig genom att det inte bubblar i alla cellerna när man laddar batteriet.

Visar batteriet mindre än 12,5 volt obelastat efter 2-3 timmar i rumstemperatur efter laddning, mår det nog inte så bra...

Kolla äldre trådar genom att använda dig av "sök inlägg" lite längre upp.

Är det originalbatteriet i bilen kan det kanske vara dags för ett nytt.

Mvh
an
4
andnor80
523iM -97
Borde inte vara det, eftersom jag vet att bilen fungerade bra innan bytet av stereon skedde. Så funderar på vart sjutton "elcentralen" sitter så man kan kolla så alla saker sitter rätt. Är nybörjare på att mecka BMW, men har inte tummen mitt i handen så att säga.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ta bort säkringen till stereo och prova utan ett tag.

MVH
Hasso
Länk

sebbe_bmw
Kan det inte vara kortis i batteriet?

Byt, det har säkert suttit där sedan bilen var ny kan jag tänka mig!

Det känns säkert bättre under vintern med nytt batteri kan jag tänka mig!

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.