AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
635

Vanos fråga!?!?!?!

Liten_men_snabb
Detta ständiga frågande om vanos verkar ej ta slut..absolut inte nu när jag återigen frågar lite...:)

Kollade på min bil igår...det står
Sach-nummer eller liknande på vanosen. Antar att det är en sachs då!? Ska jag ej behöva oroa mig då??
När kom sachs..och när kom den andra vanosen? Vilka modeller o s v?? Min är en Z3 M -99.

Har läst lite lätt om att dra åt vissa bultar..och byte av ev. några packningar för att förebygga problemet. Då jag reser utomlands med bilen till sommaren, vill jag ej att problemet med byte dyker upp vid en "okunnig" nation...

Jättetacksam för alla svar...och försök att svara på det jag vill, märker att frågorna ofta spårar ut på andra saker.

Tack!
det var igentligen bara 96orna som krånglade för det var första året som dubbel vanosen kom och det är rolls royse som har gjort dom vanosen som krångla mycket.
Sen bytte bmw till sachs och då försvann problemen

hoppas jag hjälpe dig lite i alla fall

Dom 3 B:en---------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
----M-Power------------
Garett the best a man can get
DC-Hub The-Raven.dns2go.com
WebCam: The-Raven.dns2go.com
FtpServerThe-Raven.dns2go.com
The RavenRacing--
-----------///M
när ska bmw sparka ner audi från tronen och ta över superstage då
Även 97 or hade Rolls Royce vanos från början.
Liten_men_snabb
Va skönt...så med andra ord slipper jag oroa mig eller??

Men saken va den, att innan jag köpte den skönhet..så va ja väldigt spekulant på en M3 cabbe -98. Men jag tyckte att vanosen tenderade att rassla lite vid tomgång och gas me...har ja för mig?!

Kan vanosen ge mig sig vid vårdslös hantering av bil??
Eller kan ja kräma skiten ur min Z3:a?
oki trodde det bara var 96orna
men ja ja då vet jag då det i alla fall

A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night

Söker en bilig E34 520 rost fri och fin i lacken skiter hur motorn är och det andra!!! ska bygga en till 10sekunders BIL
Bmw535 E34 Turbo>>>GT40
-The RavenRacing bmw turbo team -
<<10.89-220KM/h-402 meter>>
på en stripp nära dig nästa år

När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!!
Hmm...... Vanosproblem. Okej, här kommer lite info om Vanosenheten på bla S50:n. Vanosen har som uppgift att ställa om kammarnas öppningstider på olika varvtal så att optimal förbränning + prestanda erhålls. Detta görs med hjälp av oljetryck( mycket mycket högt ) samt av elektroniskt styrda magnetventiler, både på insug och avgassida, sk dubbelvanos.
Problemen har ofta diskuterats. Men ingen här verkar egentligen veta vad felet är. Alla möjliga konstiga orsaker har påståtts, speciellt när det rasslar. Vanosen i sig KAN INTE rassla, utan till 99% så är det kamkedjan som rasslar vid olika varv, SPECIELLT vid ca 1500-1800 varv och ofta när motorn är på väg ner i varv. En lösning kan vara att byta spännare. Annars så KAN faktiskt Vanosens växellåda vara sliten, och bör bytas. Kombinerad med kamdreven, och finns i BMW:s ETK. Magnetventilerna kan också spöka, kan ha blivit kortslutna, och då kan motorn förlora kraften på vissa varv, samt dra överdrivet mycket bränsle.
Ett annat fel kan ju vara att kammarnas( kamtiderna ) grundinställning kan vara felaktig. Bör också kollas.
Att byta Vanosens "filter" som många påstår, reducerar absolut inget rassel. Filtret ska bara bytas en gång, och detta pga att det kan komma in tätningsmedel ifrån kamhuset + runtifrån vanosen efter montering på fabriken. Puh, mycket blev det, men kanske detta förklarar en del. Kimmo.
->estorilmongo

fett bra inlägg!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.