|
|
|
|---|---|
|
Hej alla hemmaskruvare och proffs.............. Då jag vill byta kylarvätska i motorn så ville jag först kontrollera var avluftnigsskruven satt. Kontrollerade överallt för att finna denna så vitala skruv men inte hittade jag nån avluftningsskruv. Avluftar den sig själv på nått sätt???? Eller behöver man starkare glas i bågarna? Ej novis men här gick man på pumpen. "lösa skruvar till olje pumpen??? ja ja men" Tacksam för svar............Ulf | |
| Ja men sitter inte skruven intill påfyllningen till vänster framifrån sätt?en plastskruv med ett stort kryss?så i mitt fall. | |
|
jag bytta precis kylarvätska på min 530. samma motor. hitta ingen lufting iheller. jag bara tömde ut och fyllde upp sen och satte igång motorn och lät den stå på tomgång och bubbla och fyllde på efter hand. gjorde dteta för en vecka sedan och har ej haft några problem ännu. Men ta med en flaska kylarvätska i bilen och kolla nivån sedan när du kört en sväng. sen skall det nog ej vara några problem. tömma e jättelätt. du skruvar ner främre plastkåpan under motorn som sitter med 4st plastmuttrar. sen till vänster sitter avtappningspluggen. |
|
|
Tack för tipset/tipsen. Men det verkar märkligt ialla fall att det inte finns en luftskruv som till exempel M30 motorn där den sitter i locket för termostaten. Ska nog ta och luska lite till innan jag tömmer den och fyller på ny kylarvätska då det kan kosta en massa flis om det skulle gå snett. Såg två (2) avtappningspluggar på motorblocket H/V "Lösa skruvar till oljepumpen ja jamen" Tackar..........Ulf |
|
|
Håll förra vintern på med att installera en bensinvärmare, med lite sölande med kylvätskan som följd. Fyllde bara på kylvätskan och allt fungerade bra. Kan i sammanhanget säga att topparna till sexorna är känsligare för värme än V8:an, som inte har så länga toppar. |
|
| På min 540 så är det automatisk avluftinig av kylarvattnet. Gör så här, fyll på nytt och vrid på full värme i bilen och håll ca:3000rpm i en kort stund så ska allt vara klart. Det var vad jag fått höra och för mig har det fungerat bra. | |
|
Tur man har detta forum att konsultera, då man får problem! Tack för svaren!!!!! Nu vågar man ge sig på byte av kylarvätska, utan att ha hjärtat i halsgropen, vad angår luft fickor i kylsystemet med den följd att topp(ar) packning ger sig och skev(a) topp(ar). Än en gång tack för engagemanget. "Lösa skruvar till oljepumpen ja jamen" Tackar............Ulf |
|
|
hmm ngn skrev om avtappningspluggar på motorblocket.. jag tog ut en plugg ur kylaren. sitter längs nere till vänster på kylaren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.