|
|
|
|---|---|
|
Jeg er litt usikker på hvilken bil jeg skal ha. Det skal ikke være noen mindre en 525. Hvilken av E-34 bilene vil ha best brenselforbruk når en trekker en bilhenger med bil på? De mest aktuelle er: 525i, 530i, 535i, 540i, 525tds Ut fra det jeg kan se har 540i beste effekt/forbruk. Gjelder dette med et tungt drag etter også? | |
|
Hej Om du skall dra släp med låg förbrukning så är 525tds det självklara valet utan diskussion. Ingen annan kommer i närheten. Jag drar bara någon enstaka gång och kör så få mil med 530an, så för mig är bilskatten en större faktor, en disel blir på tok för dyrt. Dessutom var det kul med en lite snabbar bil. Jag valde mellan 530 och 540. Det slutade på en 530 eftersom jag hittade en i toppskick med ny krok och den var manuell. Har alltid arit rädd för att dra tungt med gamla långmilsautomater. Med ett tungt stort hästsläp drar den 1.33 trots att jag kör ganska fort, det tycker jag är väldigt bra. |
|
|
Jag har en 525 tds med automat och jag drog husvagn förra sommaren på motorväg med 75-80 i snitt. förbrukning på 1.43l/mil blev resultatet. Men då gick ju automaten på 4:an hela tiden och fullt laddtryck. Diesel-räsern |
|
| husvagn + fru + 2 gryn + full packning så snittar min ganska exakt 1,5 liter/mil, dock med farthållare så man kan kanske pressa den förbrukningen lite grann..... | |
| Greger jag antar att du syftade på 535an?? jag vet en kille, numera gubbe som berättade att hans 2500 drog också 1.5 liter/mil med husvagn+tillbehör..men när han körde utan förbrukade den också 1.5l/mil. | |
| helt rätt att det var 535:an jag menade, E28:an drar kanppt nån soppa alls eftersom det mest stått sönderskruvad i garaget ;o) | |
|
TDS:en är inte särskilt snål med tyngre släp på, däremot är ju soppapriset lägre. Är det bara som dragbil du vill använda den, så kan du montera lastgaller och ta ut baksäterna och sedan lastbilsregga den så hamnar du på samma (eller mindre) skatt än motsvarande bensinare. Dessutom får du ett stort lastutrymme... Förmodligen det klart billigaste alternativet. Är det i Norge du ska köra den vet jag inte hur det fungerar med skatt och soppapriset dock... ------------------ Always Diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.