AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.236

Technosyntetisk motorolja

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vet någon vad technosyntetisk motorolja är? Innehåller det mer syntet, finns det något mineral i den? Technosyntet 15W-50 har jag sett, det stod att det var technosyntetisk motorolja så jag tänkte höra om någon vet något om den.

//Schnitzer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen bara ett försäljningsknep. Då brukar produkter få exotiska och "imponerande" namn.

Kolla kvalitétsbeteckningarna på oljan (Viskocitet, API och ACEA samt ev "biltillverkar typning"). Det säger det mesta om oljans kvalitét, dock inte allt.

Namnet på oljan säger oftast i princip inget alls!

I denna tråd finns det en länk till en relativt bra sida om motorolja, den tar upp det viktigaste på ett hyffsat sakligt sätt.
Länk

Mvh
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, så man kan säga att technosyntetisk olja är som delsyntetisk olja.

//Schnitzer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänker du på Motuls olja?
Länk

De brukar tillverka bra oljor och enligt vad jag förstår menar de att Technosynthese = ett finare/annat ord för delsyntetisk olja.

15W/50 är en väldigt tjock olja när den är kall! Den passar nog bäst i bilar som går på bana eller körs välcigt hårt i lite varmare klimat, den är nog direkt olämplig som vinterolja i vårt kalla klimat.

Mvh
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag åker på Motul 300V 15W/50, kör dock endast på sommaren. Jag skulle INTE vilja åka med denna olja på vintern.. skulle iofs. inte vilja behöva använda Beamern på vintern heller..
Denna olja fungerar dock alldeles utmärkt om man åker mycket på bana.

/// Ett halvårs abstinens...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, vet någon en olja som är helsyntetisk som har viskositet 15W-50? Var kan man köpa den, finns det kanske någon länk till den?

//Schnitzer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är filmstyrkan och tjockleken när motorn är varm du är ute efter kan du lika gärna köra med en 5W/50 olja, eftersom den är (ungefär) lika tjock när den är varm. Samticigt är den tunnare när det är kallt = mindre slitage vid kall motor pga bättre flöde. Det finns flera tillverkare som har helsyntetiska oljao med den viskociteten, ex Mobil1.
Castrol har en 10W/60 olja som M3/M5 skall ha. Den är ännu tjockare och har högre filmstyrka än en 50-olja när den är varm, men mer lättflytande när den är kall än en 15W-olja.
Det är just det breda viskocitetsområdet som är en av syntetoljornas stora fördelar. Tunn när det behövs och SAMTIDIGT tjock när det behövs.

Mvh

if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
En normal bilförare behöver aldrig behöver ha över w40 i viskocitet, de flesta helsyntetiska oljor börjar också mer likna delsyntet el. mineral oljor
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Någon som vet några priser på oljorna. Castrol 10W-60 vet jag redan. 5W-50 oljan, vad är det för pris på den, ungefär?

//Schnitzer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Räkna med ca 100kr/literna för Mobil1 5W/50. Priserna kan variera rätt friskt mellan ca 75kr/litern vid kampanjer upp till 130kr/litern, ordinarie pris hos "dyra" försäljare.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.