AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
909

"Lång fjäder" vid kallstart 525tds

ii
29
iibthjo
525tds Touring -96
M5 -03
Hej alla BMW vänner
Min 525tds har helt plöstligt fått startproblem vid kall eller halvkall motor. Jag får köra startmotorn mellan 5-10 sek innan den går igång med ett kort plöddrande innan den går rent. Vid varm motor är det helt ok. Den har startat direkt förut så något har hänt. Någon som har något tips vart jag skall börja leta?
/Thomas
Har du låtit den glöda ?? vet inte hur just BMWs dieslar fungerar men på de flesta så finns det en glödtråd på panelen som lyser när man vridit nyckel ett hack och när den slocknat så ska man starta.....

*Allt eller inget*

ii
29
iibthjo
525tds Touring -96
M5 -03
Det är efter att glödtråden slocknat som jag får nöta med starten.
/Thomas
Dags att byta glödstift kanske?

*Allt eller inget*

ii
29
iibthjo
525tds Touring -96
M5 -03
Det kanske är troligt, var sitter det?
/Thomas
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har du ett brar batteri

Joakim Eriksson
ii
29
iibthjo
525tds Touring -96
M5 -03
Det är så gott som nytt.
/Thomas
cr
Glödstiften sitter under insugningsröret, du ser dom mellan insugningsrören (en sladd ansluten på stiftet). Om något stift är kass brukar dom vara mycket svårstartade när det är kallt. Din beskrivning tycker jag låter som om retur slangarna från spridarna har börjat bli dåliga, då kommer det luft in i systemet och den bli svår startad. Dessa slangar sitter på spridarna vid sidan av glöd stiften (lyft plastkåpan vid insuget så ser du)
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Kan nästa lova dig att du har ett läckage antingen i returslangarna eller något spridarrör.

Returslangarna är både billiga och enkla att byta så du borde testa det ganska omgående.

Diesel-räsern
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Förresten så bytte jag glödstift förra veckan, och jag plockade bort hela insugsröret. Annars är det nästan omöjligt att komma åt.

Diesel-räsern
ii
29
iibthjo
525tds Touring -96
M5 -03
Tack för alla tipsen, jag är också inne på att det är nåt med tjuvluft eller ev. bränslepump.
Jag tankade fullt idag och då startade den nästan direkt. Jag har också läst andra tips i forumet, där en lösning har varit att montera en backventil. Kan det vara samma problem här?
Jag skall i alla fall ut i kylan och kolla returslangarna.
/Thomas
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
hade samma fel på min att den startar kanon fint med full tank men med lite mindre i tanken blev den nästan omöjlig, bytte då alla läckolje ledningarna de som sitter på spridarna och monterade en backventil på returslangen och sen dess har den funkat klockrent

Joakim Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.