|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Problemet är väl att det är svårt att veta om svaret är ärligt eller inte... vilken ägare säger att "bilen är så otroligt dyr så jag har inte råd med den", elller "den har bara krånglat helat tiden när jag har haft den", eller något annat negativt om bilen... Mer sannolikt är väl att oavsett vad som är anledning till försäljningen så får man ett svar som "jag ska skaffa en nyare bil", "jag behöver inte en så stor bil", "jag behöver en kombi" eller mågot annat liknande... och oavsett vem som säljer bilen så säger de knappast att de skött den dåligt med service eller liknande... Det hade varit bra om man hade kunnat få reda på den verkliga orsaken till försäljningen, men det är nog väldigt svårt och man kan aldrig bedöma om det är sant... man är i samma sits som när man köper hos en bilhandlare, det är ju ingen idé att fråga bilhandlaren varför han säljer bilen... Som alltid är det bilens skick som gäller antingen man köper privat eller av handlare och skicket får man försöka kolla upp på samma sätt... |
|
|
Janne2: Om jag ska köpa en bil så frågar inte jag i alla fall varför ägaren ska sälja den. Jag behöver egentligen inte veta det, och det irriterar upp ägaren ibland och jag vet att jag inte kan få ett ärligt svar. Ägaren som säljer bilen brukar säga att han t.ex vill ha en nyare osv. Det brukar komma av sig själv när han berättar om bilen. Personerna som var och tittade på min förra bil frågade varför jag skulle sälja den. Jag sa att jag skulle byta upp mig till en 750i. De som frågade det hörde inte av sig mer och det var många. Han som köpte den frågade inte det, han visade istället mer intresse för bilen som gjorde att det blev mer roligt att visa honom den. Det är jobbigt att behöva vänta på en person som kommer och provkör bilen, och sedan när han hoppar ut så frågar han varför jag ska sälja den och sedan säger att han ska fundera och inte hör av sig. Det har hänt flera gånger. Man ser och hör på personerna vad de är för typer. Det har alltid varit "snackarna" som har stått för den typen av frågor. Det är som en hobby för dem verkar det som. //Schnitzer |
|
PeBe |
Kloka ord! Det är väl inte bilsäljaren som ska köpas utan bilen väl?Kan man inte kolla bilen själv får man väl ta hjälp av nån som kan! Min erfarenhet av bilförsäljning är:Börjar den potentiella köparen med frågan:Varför.... Då lär inte han köpa bilen iaf. Fast det är klart jag har ju bara sålt ca:110 st bilar. |
Paap Reeder |
Hej! På tal om köp/sälj så läste jag en artikel av förbundsjuristen i Försvarets Motorklubb som skrev om Konsumentköplagen och Köplagen. Köplagen gäller för oss privatsäljare medan den andra lagen gäller för bilfirmor. Om jag förstod hans utlägg om "förarbetena till köplagen" så är det så att när jag nu i vår skall sälja min M535:a /-86 med 40´mil på mätaren och jag begär 35´PoK samt påstår att bilen är i bra brukskick så innebär det att om vxllådan rasar efter 2 v så är det jag som får stå för en ny ??!! Hade jag begärt 13500:- och sagt att bilen är körd i hård vardagstrafik så säger köplagen att köparen rimligen borde vara förberedd på och räkna med att lådan kan rasa "närsomhelst". Vad tror Ni om detta? Skall sedan EU få utveckla sina idéer så kanske det blir som när man skall sälja sin villa. Köparen har 10 år på sig att klaga på att skorstenen är sned. Enligt den här juristen fanns det heller inget affärsjuridiskt begrepp som hette "i befintligt skick". Det är en "vedbodskonstruktion". MVH /// Paap Reeder |
|
"I befintligt skick" har försvunnit, det håller inte längre att skriva det. Köparen måste gå igenom bilen noggrant. Ägaren som säljer bilen kan friskriva sig också. Ett förtydligande, konsumentköplagen gäller mellan näringsidkare och en privatperson, alltså inte mellan två näringsidkare, då gäller köplagen. Köplagen gäller också mellan två privatpersoner som sagt ovan. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer, Jag håller med dig att chansen att få ett helt ärligt svar inte är stor men som i ditt fall så fick ju killen som frågade det ett helt ärligt svar eftersom du nu har en 750i, även om han köpte din förra bil lr inte:) Att bli uppretad av en sådan fråga tycker jag verkar löjligt och jag ser inte att man förlorar något på att fråga, även om "statistiken" säger att de som frågar oftast inte köper bilen. Anledningen till att jag frågade var, trots att det är världens bästa 750i som fungerar perfekt, att han kanske t.ex tyckte den drog lite mycket bensin vilket då skulle vara mitt svar på hans rubrik. Jag tycker nämligen inte det är så konstigt att en 750i är så svår att sälja med tanke på dess rykte om ägandekostnader, även om jag själv tycker att ryktet är överdrivet. Paap Reeder, I konsumentköplagen finns benämningen befintligt skick med. Där framgår där att om varan är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta så kan den ändå ses som felaktig. |
|
|
Jag är bilknarkare. Har haft fler än 100 bilar. När jag snurrade som mest bytte jag bil 10 ggr på 14 månader. Genom att göra avslut på väldigt många affärer har jag lärt mig en del, bl a värdet av att ställa en del olika frågor. Bland många andra frågor undrar jag alltid i ett tidigt stadium; varför han säljer. Det är inte lätt för en ohederlig säljare att hålla många detaljer i minnet, och är det båg börjar storyn vingla efter ett tag. Jag skiter i varför han säljer bilen, mitt syfte med frågan, ställd bland många andra nonsensfrågor, är att skilja agnarna från vetet. Jag lovar, det finns inga tillfällen som gör Svensson så skenhelig som en bilförsäljning. Teorin att de som ställer den frågan inte är intresserade, stämmer inte. Jag gissar att underlaget för teorin inte är allt för stort. |
|
|
Janne2: Ställer de den frågan så kan de missuppfatta och tro att det är något fel på bilen. Det gör bara oklarheter och förvirrar i onödan. Ägaren brukar själv säga t.ex att han ska byta upp sig. Jag håller med om att köparen ska få ta reda på mycket, men det kan lätt bli så att han som sagt missuppfattar och tror att det är något skumt med den. Man får göra ett avtal och friskriva sig mer i detalj eftersom "i befintligt skick" inte håller längre. //Schnitzer |
|
|
STÅ PÅ DIG SVARDSKA.. Tråden har spårat ur, men jag försöker ändå. Det är för mej helt ofattbart att en välvårdad BMW 750 88-94 kan vara värd mindre än ca 70.000 kr. Sen att vrak & halvrak säljs för 30-40 tkr är ointressant,men att beblandas med dessa vrak ( prismässigt )gör mej irriterad & inte lite heller. Sitter själv troligtvis i din sits i vår när jag ska sälja min 750 -90, jag bävrar för tanken att behöva ödsla tid på dessa s.k köpare som bara babblar skit & skäl min tid. Om en köpare ens är interesserad, så läggs väl vikten av ärendet på bilen !!, och inte på varför man säljer. Den som läst på forumet har sett hur dyrt det kan vara att åtgärda fel & brister på b.l.a BMW 750, och borde ännu mer inse värdet att köpa en fin,underhållen bil, även om den kostar lite mer. En BMW 750 88-94 som är i bra skick ( som jag uppfattar din )där ägaren inger ett förtroende, talar om och e.v kan visa diverse bytta delar, åtgärdade fel, kvitton ,ofta dyra fäljar/däck o.s.v, BÖR vara värd runt 80.000 kr +/- 15.000 kr. Dom som säljer billigare förstör helt enkelt marknaden. Det enda lilla possetiva i det är att vraken hamnar på skroten fortare, då dessa ägare oftats inte har råd med underhåll. Till sist :en seriös köpare vill få ett förtroende av säljaren, som i sin tur leder till ett förtroende till bilen, som i sin tur leder till ett lyckligt bilköp :-). |
|
|
Att köpa bil innebär risker! Man behöver inte var jurist, bilmekaniker, bilhandlare eller polis för att förstå det. Ett avtal skyddar aldrig en köpare fullt ut! De ekonomiska konsekvenser ett köp av en ohederlig säljar kan medföra kan knäcka den mest solida personen. Att kolla om någon har pantsatt en bil är nära på helt omöjligt att kontrolera, om man inte får se vedebörandes deklaration och övriga transkationer tex, och ägarna innan honom tills man hamnar hos en bilhandlare. Så man kanske ska be å få se på deklartionen istället för att fråga varför man han/hon ska sälja. Visserligen ringer jag och kollar med kronolle också innan jag köper bil. Vill ju veta om de har gått i konkurs...... Så jag håller med Copy, ställa en massa frågor om ditt och datt för att se om storyn håller ihop är nog enklast. Jawen sätter huvet på spiken när han säger ; en seriös köpare vill få förtroende för säljaren |
|
|
Jawen: Jag tänker precis som du har gjort och tycker att ditt resonemang är väl genomtänkt. Det är som du säger, "Dom som säljer billigare förstör helt enkelt marknaden". Jag vet att om jag får planer på att sälja min bil och tar 70-80.000 kronor så vet jag att det kommer att finnas folk som tycker att jag är en idiot. Speddy: Ja, man behöver inte vara jurist, bilmekaniker, bilhandlare eller polis för att förstå att ett bilköp innebär risker. Köparen har sin undersökningsplikt som han ska göra noggrant. Jag håller också med om att kolla om någon har pantsatt en bil är nära på omöjligt. Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med "om man inte får se vedebörandes deklaration". Om bilen är pantsatt går det inte att se i deklarationen. Pant har inget med äganderätt att göra. //Schnitzer |
|
| Jag var i sommras och tittade på en Bmw 750 -90 i Falun som var i mkt bra skick, begärt pris var 40000 kr. Enda felen som upptäcktes vid provkörning var lite vibrationer i bromsar trots nya skivor troligen casterstagen, tyvärr så var bilen också utr med Trx fälgar. Medan jag räknade på nya hjul + rep kost så såldes bilen några dar senare. Vad jag vill säga är att det inte behöver vara skrothögar för 35-45tkr, jag har inte sett någon riktigt risig E32 dom 6 mån jag letade, inga riktiga besvikelser om man jämför vad man får för pengarna, att det sedan tog 6 mån för mig var att jag hade på känn att den optimala pärlan stod och väntade på mig för en mkt låg penning vilket också besannades för några dar sedan. Men att hoppas på 80000 kr för en E32 är nog tyvärr en dröm som aldrig kommer att uppfyllas. | |
| Jag får faktiskt hålla med Husse lite grand här. Alla E32 för 30-35.000 skall man inte kalla för vrak eller lik. Ok, i toppskick kanske man inte kan förvänta sig att de är i, säg att klima kyler ej, tveksam mätarställning och kanske lite vibrationer, men det går ju alltid att fixa. Att kalla en sådan bil för lik är helt fel tycker jag, den kan fungera utan större problem i 10 år til. I mitt liv har jag bara sett två riktigt risiga E32:or, som rent allmänt såg slitna ut, och där även rosten har fått fäste i karrossen. En sådan bil skulle jag aldrig köpa till vilket pris som helst, hur skoj är det att köra en rostig 7-serie? Men att det finns en del skabbiga exemplar är inget konstigt, bilarna är ju ändå 10-15 år, och alla är inte så välvårdade. De flesta ser ju inte E32 som någon entusiastbil än, mer som en finare bruksbil, men det är klart att en 750i som är körd som en entusistbil och är i superskick skall kosta mer än en som är i bruksskick. Utan att reta upp något tror jag inte heller mycket på att få 80-90.000 för E32 750i idag, och med det menar jag inte att jag tycker om att E32 har blivit så billiga. Jag gillar inte alls att se att man kan köpa en klart hyfsad 735iA -88 för 25-30.000 kr. En högre prisnivå hade varit bättre ur många synpunkter, en köpare på en bil i 25.000 kr klassen har aldrig råda att sköta en E32 på det sätt som krävs, och då förfaller dem. | |
|
Jag har tyvärr inte samma goda erfarenheter. De som jag har sett har varit riktigt dåliga. Skötta av slarviga personer som egentligen inte borde ha köpt en sådan bil. Men jag kan hålla med om att det kan finnas något enstaka undantag där man kan göra ett klipp. Jag tror inte att jag får 80.000 kronor för min, men jag arbetar på att göra den till ett sportigare utförande, jag satsar på detaljfinish och nära utställningsskick när jag är färdig. Därför hoppas jag när den är färdig att jag ska få bättre betalt än vad folk får för rishögarna. Den är utrustad över det normala, unik kulör osv, och mer ska det bli. //Schnitzer |
|
| Visst skulle det vara kul om jag har fel och min fina 730 -93 visar sig vara mkt mer värd än jag gav, men jag tänker behålla henne i minst 5-6 år till och njuta av mitt Bmw innehav. | |
|
Schnitzer, Tror att det blir ännu svårare att sälja en 750 om du ska börja kontraktera bort vissa fel. Tror att den presumtiva köparen fattar misstankar om det i kontraktet står "Säljes i befintligt skick och säljaren ansvarar inte för eventuella fel på luftmängdmätare, navigationssystem, färddator, elstolar eller topplockspackningar." Hälsningar/Robert |
|
|
Schnitzer: Att titta i någons deklaration kan faktiskt vara en ganska bra ide. Det är inte omöjligt att om en person har pantsatt bilen så är det inte omöjligt att han betalar ränte på ett eventuelt lån vilket han drar av för på skatten. Inte så populärt kanske men inte helt dumt. |
|
|
Hej igen. Ville genom detta, ge en tankeställare på en jämnförelse bara om man skulle sälja en välvårdad bil i delar. Det här är priser jag fått av skrotar, på nätet & i telefonsamtal. Samtliga delar är i bra skick,och någon kan säkert hitta något billigare delar,men med mitt inlägg vill jag bara visa en snedriktad parallel. baklysen 2 st =1000kr framlysen 2 st =2000kr huv 2500kr stötfångare fram 2500kr stötfångare bak 1200kr blinkers 2 st =300kr rattstång kompl m. nyckel 1200kr fälgar/däck 10000kr grill runt lysen= 2 st 400kr glill 500kr Huvlås-plåt 500kr undre plåt under lysen 400kr motor 7000kr växellåda 5000kr bakaxel 1000kr stötdämpare 4 st =5000kr baklucka 1000kr dörrar 4 st =8000kr ratt 800kr kompl vattenbuffel-klädsel-inredning 8000kr dörrhandtag x 4= 1800kr broms-ok 4-kolvs x 4 st 3000kr styrservo 3000kr Bara dessa grejer blir 66.100 kr i delar och då finns det fortfarande åtskilliga delar kvar att sälja !! Fråga : Tycker ni att det är rimligt att en välskött bil ska vara 25 tkr billigare komplett,besiktigad och körklar, än i delar ???. Delarna till en E32 är inte sålda på nolltid, men det verkar inte en komplett BMW 750 vara heller :-). |
|
|
Dimmskalle: Du har missuppfattat mig något. Med detaljererat menar jag inte enskilda fordonsdetaljer utan mer detaljerat än befintligt skick. Köparen har undersökningsplikt och säljaren upplysningsplikt, när de är uppfyllda gör man om man är någorlunda klok i skallen ett köpeavtal innehållande att fordonet säljes i befintligt skick, säljaren har upplyst köparen om kända brister på fordonet (i det fall sådana föreligger), köparen har beretts tillfälle att låta besiktiga och provköra fordonet, köparen ansvarar för fel och brister som kan upptäckas efter tillträdesdagen och som funnits före denna tidpunkt mm mm, det är inga konstigheter, accepterar man inte ett sådant avtal på en begagnad bil som säljs av privatperson så ska man inte handla bilar som inte är fabriksnya, jag har själv skrivit under ett sådant avtal när jag köpt alla mina bilar, det förstår ju vem som helst att man som privatperson inte vill ge garantier på begagnade bilar som man säljer, det kan bli hur dyrt som helst, särskilt på en bil som BMW. Om man säljer tex en 10 år gammal M3 begagnad, och får en tokstolle efter sig som vill ha ersättning för alla grejer som går sönder, då kan man bli ruinerad. Begagnade bilar är inget säkert köp, det är bara att ta risken om man inte hittar en handlare som är beredd att ge garanti även på en gammal bil som gått långt och de handlarna existerar nästan inte. Jag och flera av mina bekanta har använt sådana köpeavtal, utformade av en jurist, och det är ingen köpare som ifrågasatt dessa, det förefaller vara allmänt vedertaget att man inte får garanti på gamla bilar. Det beror också på priset, är bilen exceptionellt dyr så är det förstås inte lika lätt att motivera paragraferna i avtalet, men för normalprissatta eller billiga bilar gäller de fullt ut. Många säljare tror att de kommit undan med "befintligt skick" på ett enkelt kvitto men i själva verket kan de bli ersättningsskyldiga om ett allvarligt fel uppstår. Det var ett fall i rätten förra året om en Honda av 1988 års modell, som var i så taskigt skick att säljaren blev ersättningsskyldig för mer än vad bilens pris var, han var visserligen ohederlig men det kan hända vilken säljare som helst som inte förstått innebörden av "befintligt skick" och satt en relation mellan bilens pris och beskaffenhet, därför skall man alltid göra ett tillägg om vem som bär ansvaret i fortsättningen. Visst kan det förekomma ohederliga typer som skriver avtal på bilar som de vet är skrotfärdiga, men man kan inte idiotförklara en säljare som vill skydda sig genom att göra ett avtal som sträcker sig längre än ett kvitto med befinligt skick. I Tyskland har de samma system, jag hade inte fått hem en enda bil om jag inte hade accepterat att jag bär ansvaret för eventuella fel och brister som kan upptäckas efter tillträdet. Det är en begagnad bil utan fabriksgaranti, helt och hållet köparens ansvar. Speedy: Visst kan man se men det går ju inte att härleda att det är en personbil. Jag tror att i realiteten vill ingen visa deklarationen. Jag skulle betrakta den spekulanten som en väldigt skum person som är allt för orolig och inte borde hålla på med sådana affärer. //Schnitzer |
|
| Många snackar om att sälja bilar i delar, men det måste ju vara värre än att he en risigt exemplar, rena våldtäkten att skriva isär en 750 i sina beståndsdelar och sälja. Tycker jag i alla fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.