|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag tycker inte att man ska få behöva förklara sig bara för att man ska sälja sin bil. Det är ganska så jobbigt att folk hela tiden ska snoka i det. När jag sålde 735:an så frågade alla oseriösa som ringde hela tiden varför jag ska skulle sälja den, som om det vore något fel på den. Sånt är väldigt jobbigt och när man hör det så verkar det som om dem inte är intresserade av bilen längre så det är nästan lika bra att sälja tack och hej direkt till dem. //Schnitzer |
|
svardska |
Välkommen till Sverige Schnitzer, här ligger misstänksamhet, misstro, och respektlöshet i den genetiska koden tyvärr. Respektlösheten yttrar sig i att vem som helst har rätt att ställa vilka frågor den vill till vem som helst i vilken situation som helst. Om nån undrar varför du skall sälja din bil kan du alltid svara att alla mina barn blev överkörda av bussen förra veckan och dog, och jag måste ha pengar till begravningarna. Det borde få dom flesta att tystna (förhoppningsvis). Problemet är väl att människor är osäkra i största allmänhet och söker anledningar till varför man skall sälja, Enl min mening så är det i grunden okunskap! Om jag ska köpa en bil så fokuserar jag på bilen i fråga! jag kollar upp den osv... är den ok så köper jag den oavsett om köparen heter taikon eller swartz har polisonger och gabardinbyxor med blank bak och skinnväst, vill skicka med sin syster som extra bonus osv..luktar han sprit kl 8 på tisdagmorgon så har det inte heller med saken att göra! Det är bilen det handlar om, har man erfarenhet och kunskap nog att bedömma den så behöver man inte fråga varför den är till salu! |
|
Det är väl den naturligaste frågan i världen - "varför säljer du bilen?". Har man inget att dölja så finns det ingen anledning att jaga upp sig för en enkel fråga. Är det så att man inte vill svara så är det väl bara att säga "strunta i det du, din misstänksamme tok!", men då får man nog räkna med att token går hem igen, med pengarna kvar i fickan. Att man ska skita i varför folk säljer en bil och bara se till bilen håller jag inte heller med om. Det är väl rätt stor skillnad på om man säljer en bil p g a att man fått tjänstebil, om man gått i personlig konkurs eller om man helt enkelt tröttnat på bilen? Hur kul är det att ta hand om en bil som någon som inte haft ett öre att spendera på har förfogat över? Varenda seriös bilköpare anser nog att säljaren är rätt viktig. Är det ett svin som säljer vrak på löpande band eller en genomärlig präst som säljer sin pedantskött pärla p g a utlandsflytt? En viss skillnad. Som sagt, har man inget att dölja rädds man heller inga frågor. ____________________________________________________ Nürburgring är inte bara en bana - det är ett helt paket! |
|
|
Jag hade ingeting att dölja på min 735i som jag sålde iväg. Det värsta av allt var en kille från Stockholm som ringde upp mig på fredagskvällen och sa att han var intresserad av bilen. Han frågade också varför jag skulle sälja bilen och i slutet av samtalet så frågade han om jag ville byta den mot hans gamla Saab 900 -85 rakt av. Då är det inte roligt att ha stått och pratat i 45 minuter utan att det ens var en potensiell köpare. Dessutom så hade jag skrivit i annonsen att jag inte var intresserad av något byte. Han sa också att han inte hade några pengar till bilen, bara den Saaben och det var ju verkligen inte av intresse. Det är verkligen jobbigt att sälja bilen på denna marknad som är övermättad. Om man ringer på en bil på annons så får man faktiskt ta ansvar för vad man håller på med och inte komma och lipa för att priset är för högt, då är det ingen idé att ens ringa. Har man inte så mycket pengar som ägaren begär så är det ingen idé att ringa upp och försöka pruta för det är verkligen irriterande, speciellt när priset redan är förmånligt bra till vad man får. Nej, jag håller med Svardska i detta sammanhang. Jag har själv blivit mobbad av alla oseriösa personer som har ringt. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer - det är ju en viss skillnad på att vara en noggrann spekulant och en dåre som inga pengar har. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - ange mailadress och lämna ut telefonnummer först när du vet att spekulanten är hyggligt seriös. Men tyvärr är det fortfarande alldeles för många som är "rädda" för mail. Inte för att jag vet varför - Internet är ju inte direkt något nytt numera. ____________________________________________________ Nürburgring är inte bara en bana - det är ett helt paket! |
|
|
Byta jämt mot en Saab 900-85 :-D Finns inget mer tröttsamt än svammelpersoner. Tycker inte frågan om varför bilen säljs är obefogad. skaffar själv en hygglig uppfattning om säljaren innan jag slår till. Väldigt mycket om bilen sägs faktiskt kring dess omständigheter. Om man har öra och öga att uppfatta dem, kan frågan om varför man säljer helt klart utgöra en liten del av en samlad bedömning. Sällan får man höra så många valser som då man spekulerar på en bil. Frågor på ett antal standarddetaljer som man håller i minnet, brukar spräcka den mest skickligt riggade storyn. Speciellt när säljaren fått nos på kosingen i din bakficka. Nu gäller inte detta dig Schnitzer, men du vet lika väl som alla andra att det finns många goa säljare i vår herres hage. Copy, med fler än 100 avslutade privatköp. |
|
|
liste: Jag hade t.o.m hem en spekulant som var väldigt trevlig och helt seriöst intresserad först, men efter att han hade provkört så sade han att han blev tvungen att sälja sin Volvo 440 GL som han pekade på och då blev man lite trött. Han skulle ta pengarna som han fick ut av Volvon hade han tänkt. Har lätt helt allvarlig i telefonen, verkligen seriös. Han var mer seriös än den som köpte bilen utav mig. Det är det som nästan är omöjligt att veta vad köparen är för typ. Det är väldigt svårt att veta om han var en "dåre som inga pengar har" eftersom han åkte 15 mil för att kolla på bilen och provköra den. När man väntar en person som ska komma och titta på bilen och i alla fall provköra så förväntar man sig att de skall kunna betala den, ändå om de inte köper den. Att sedan börja tjata om att han ska sälja sin Volvo gör en bara arg och besviken när man har tagit sig tid för att visa bilen. Det är inte alltid som det går att lista ut på telefonen om det är en "dåre som inga har pengar" eller om det är en som verkligen är seriös och har pengar. Jag skulle aldrig skriva eller ringa på någon bil som jag inte skulle kunna betala för. Jag tycker bara att man gör bort sig i onödan och irriterar säljaren. Jag har heller aldrig frågat varför någon vill sälja sin bil av dem som jag har köpt. Om det vore något skumt med den och jag frågade det så tror jag inte att säljaren skulle avslöja det. //Schnitzer |
|
|
Jag tycker personen som säljer är viktig att bedöma/kolla. Struntar man i det så kan det gå illa, tex trassliga och oklara ägarförhållanden är ett exempel. Gamla böter som seglar upp när man köpt bilen, nya som tillstöter när nya ägaren inte skiver över bilen på sig själv osv. Jag har själv sänkt garden vid en bilförsäljning, och det kostade en helvetes massa samtal och brev innan allt som tur var löste sig. Det handlar absolut inte bara om bilen!!!!!!!! |
|
|
Schnitzer; Säljaren avslöjar naturligtvis inte om det är något skumt med bilen. Däremot kan säljaren avslöja sig genom att inte hålla ihop sin story. Därför ställer jag bl a frågan varför han säljer. Frågan är en liten del i en större helhet. Svenssons moral är aldrig så uppluckrad som när de ska sälja sin bil, jag lovar. Du verkar ha råkat ut för diverse galningar. Jag fattar inte varför folk ens ringer på en annons om de inte är i marknad för en ny vagn. Ännu mer obegripligt blir de om de åker och jiddrar med säljaren och dessutom avslöjar att de inte har några pengar. Copy, som ALLTID ska få tjänstebil:-) |
|
|
Kan inte annat än hålla med om att säljaren själv är oerhört viktig. Jag försöker ALLTID skapa mig en uppfattning om vad det är för en klurifax jag ska sälja eller köpa bil av. Det finns inga garantier, men en ung kille med tant och två ungar som bor i förorten, har knappast haft resurserna att serva en 750 på rätt sätt. En djursholmsgubbe, lär ha haft det. En korrekt och trevlig säljare med schysst attityd, som bjuder på sig själv, är betydligt mer inbjudande att köpa bil av än en surputte som oavsett läge inte vill diskutera pris eller varför han/hon säljer bilen. Precis som en hund säger en hel del om sin husse, så säger en bilägare en hel del om sin bil. Om jag vet att ordförande i BMWCS (som jag inte överhuvudtaget känner eller har träffat) säljer en bil, så är det nog ganska rimligt att anta att den bilen är att föredra framför bilen som står nere på importfirman och nyss kom över gränsen. Steg 1 är för mig alltid att känna säljaren/köparen på pulsen, om han/hon inte sköter sig och bara svammlar... då är det oftast inte värt att gå vidare med köpet. Fast visst har man gått på riktiga nitar.. ujujuj, bilar som uppgetts vara i "nyskick" och knappt hållit ihop, köpare som "bara ska sälja sin risiga Opel" när man åkt 30 mil för att göra upp affären. Det man ska tänka på är att man själv inte alltid är så "perfekt" i rollen som köpare/säljare, visst har jag ex. backat ur en affär trots att den kanske egentligen levde upp till vad säljaren lovat. Det måste faktiskt "kännas" rätt också. |
|
|
Det är klart att man ska kolla vad det är för typ som är säljare/köpare. Jag tycker att det är ok om personen verkligen är seriöst intresserad av en bil och frågar säljaren t.ex om han ska byta upp sig eller liknande. Men det är väldigt irriterande att få höra personer som inte visar något intresse för bilen. Som köpare har man rätt att få ta reda på mycket och fråga, men om man ska göra det så tycker jag att man ska vara seriöst intresserad och verkligen visa det. Varför skriver annars folk i annonser, "snackare undanbedes". Man vill ju höra av de som verkligen är intressanta. //Schnitzer |
|
|
Ehh... Det verkar som att redarns bmw-bestånd minskar betänkligt. Snart är man kanske den största dåren här, eller? |
|
|
Jag ska vara helt ärlig å säga att en 7-serie inte är den lättaste bilen att sälja, vilket jag förstår som ägare till en 730... Hutlösa försäkrings kostnader, dyra delar och det på en bil som igentligen inte är bättre en SAAb 9-5 eller Volvo S80 av betydligt nyare modell. Jag tänker inte hymla för att "kanske" få priset en smula högre över lag när jag säljer. Jag kör 730 för att jag gillar bilen inte för att den är bäst. Jag tittar på mina totala driftkostnader förutom bensin på ett år så är det likvärdiga med vad priset är på bilen nära på. Om jag vore en sund person skulle jag inte köra BMW. Men nu är jag både "sjuk"/frälst och har ekonomiska förutsättningen för att åka sjua, tack o lov. Sen är jag väll ett hat objekt när jag är bil köpare, jag tittar på många bilar och sållar bort de ointresanta. De intresanta lägger jag bud på, oftast lägre än vad jag vet att de är värda. Oftast får jag nej, men var tionde gång så säjer någon ja. Jag finner det nartuligt och förväntar mej själv att för att sälja något så måste jag få ditt minst tio potentiella köpare. Å frågan varför säljer du är väll den bästa frågan att ställa? Blir förvånad över att en del inte ställer den! |
|
|
Håller med både Svardska och Schnitzer. Folk som ställer dumma frågor varav frågan "vaffo säljer du bilen" är en av de absolut dummaste blir man trött på. Än värre är det med folk som ringer och är långrandiga och som dessutom kommer och provkör och har inte stålarna i ordning... |
|
|
racezruizer: Hehe... jag vet inte om jag berättade det för dig när vi sågs, men planen är ju att det ska bli 4 bilar kvar. BiTurbon, Highlinen, Riley'n och en bruksare. Det tror jag både ger mig tid och ro att pyssla med de bilar jag har. Om intresse finns har jag alltså en del att sälja till hugade spekulanter! :) |
|
|
Anledningen till att jag frågade var att jag ofta ser i annonser och dylikt att bilen i fråga verkar vara helt perfekt och ägaren är supernöjd med bilen. Jag skulle ju inte sälja något som jag verkligen trivs med och gillar och funkar kanon om jag har råd att ha bilen. Och i fallet 750 så är just detta en av anledningarna till att det kanske inte är så många som är intresserade, bilen har ju ett rykte om att vara väldigt dyr att ha. Det är ju därför bilar som 750 och M5 blir så vansinnigt billiga i inköp men sedan byter ägare ganska så ofta. Alexander, Jag ser inte hur det kan vara den dummaste frågan man kan ställa egentligen. Ska man köpa en bil för en ganska stor penning så kan det väl vara intressant att veta så mycket som möjligt om bilen och även lite om ägaren. Antingen svarar man inte på frågan om man tycker den är störande eller så berättar man varför man ska sälja bilen om man inte har något att dölja. Den kan ju vara så att man helt enkelt vill byta till en nyare bil lr ändrade familjeförhållanden. |
|
|
Ägaren till bilen ska inte behöva svara på varför han/hon ska sälja bilen. Den är till salu, det räcker. Anledningen till varför bilen ska säljas har inte köparen någonting att göra med, det är ägarens eget val och bara att acceptera. En sådan fråga som "varför du ska sälja bilen" verkar bara komma från personer som inte är så djupt intresserade av bilen. Det är skillnad om man frågar om ägaren tänker byta upp sig, men kommer den frågan så har man troligtvis sett att intressenten har visat intresse. Det är lätt att se om någon bara snackar hela tiden. Det märker man på den frågan och på en del andra konstiga också. //Schnitzer |
|
|
Jag tycker att den frågan är väldigt intressant att få svar på! Svarar säljaren: 1) Jag har inte råd att ha denna bil! Kan det tyda på att service/reparationer inte har gjorts som de borde. 2) bilen krånglar bara! Då är det tveksamt om den fått den vård som den borde eller har den körts väldigt hårt. 3) Verkar personen allmänt oinsatt i sin bil tyder det på en slarvig ägare (åtminstone ingen entusiast). 4) Märker man att svaret är "oärligt" ger det klara signaler om att personen kan ljuga om bilen i övrigt. Osv osv. Bakgrunden till försäljningen säger mycket enligt mig. Sedan är det givetvis enbart en del i själva frågorna vid ett köp. Mvh |
|
|
Det är inte så lätt att se om ägaren ljuger heller. //Schnitzer |
|
|
Håller med Johan B. Schnitzer, Som jag skrev så behöver man ju inte svara om man nu inte vill. Men jag tycker ändå inte det är en dum fråga. Det är väl bra att veta så mycket om bilen och även saker runt den, tycker jag iallafall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.