|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
svardska |
Här har man världens bästa 750í fullmatad fungerar helt perfekt, snygg och prydlig på alla sätt och vis! nybesiktigad, nyskattad, nyservad påkostad både i stort och smått! Men när man sätter ut annons på den så blir man bemött som en skummis och får en massa oseriösa förslag på byten på gamla 520-535 osv som gått jorden runt redan för flera år sen X4. Vad är detta egentligen? ska vi som äger BMW´s förnämsta bil genom tiderna behöva skämmas när vi vill sälga vårt ex. Jag blir mer och mer grinig för varje dag och får känslan av att denna bil skall jag njuta av varje dag resten av mitt liv och sen beställa gravplats där vi får plats bägge två. Upprop alltså! Släpp inte iväg era bilar för struntpengar till lycksökare, dom är alldeles för bra och speciella för det! |
| Stå på dig! Jag håller på dig, och anser att 750 har ett oförtjänt dåligt andrahandsvärde. | |
|
Ja, det är verkligen svårt att sälja en sådan bil. Det är typ "lodisar" som säljer iväg bilarna billigt för att de inte orkar vänta längre. Jag har sett massa av skumma 750-ägare. Dessutom så har jag sett en 750 som en hade tejpat skinnet på för att det skulle hålla ihop bättre. Snacka om lodistakter. När den åkte iväg så kände jag en lukten av fotogen. Någon hade sprayat dörrarna och bakskärmarna själv så det såg rent sagt förjävligt ut, jag skrattade nästan åt det, jag trodde inte att det fanns sånt folk. Det var flera fläckar från den när den åkte iväg som var kvar på marken. Jag räknade och fick det till ca 20 stycken, då bara från den 750:in. Den fick oroligt på tomgången, man kan nästan ha trott att nödprogrammet hade gått in. Det är den slitnaste 750:in som jag någonsin har sett i hela mitt liv och hoppas inte att jag får se värre. Vet en som inte bor så långt ifrån mig som har en 735i, det kommer flera hemska missljud från bakaxeln. Sedan så har den helt fel stuk, sänkt kilform med 15" eller 16" fälgar, är den en sådan sänkning så ska det vara minst 17". Jag och några kompisar satt och räknade ner på ett ungefär hur mycket den slitna 750:in skulle kosta att laga upp och det var inga roliga summor. Nej, de här slitna exemplar kan säljas billigt och skrotas, men är man fantast eller har en bil i fint skick så ska man inte ge för mig än man får vad man vill ha för den, annars ångrar man sig. Det vet jag själv med min förra 735i. Alla som är ute efter en E32 tycker jag är väldigt prutgalna så det verkligen blir störande. Alltid byte mot någon 5-serie eller 3-serie, den frågan får man alltid. Släpp inte iväg E32:orna för billigt. Ska man ha ett seriöst exemplar som är superfin så får man betala för det. Många E32 har gått som bruksbilar hela tiden så mycket av dem är sopor. I Tyskland kan man ändå hitta fina exemplar eftersom de har fått slippa saltet. Dessutom så har de fått gå på bättre vägar. Svardska: Jag har för mig att du ville ha 50.000 kronor för din, får du inte det eller minst 45.000 kronor så kan du lika gärna behålla den för ingen kommer nog inte att vilja ge mer för den. Kan dröja ett bra tag innan någon seriös person som har pengar och som är intresserad av den köper den. Håll ut eller behåll den. //Schnitzer |
|
|
Blev lite fel, såhär ska det vara: "Nej, de här slitna exemplar kan säljas billigt och skrotas, men är man fantast eller har en bil i fint skick så ska man inte ge sig förrän man får vad man vill ha för den, annars ångrar man sig." //Schnitzer |
|
Paap Reeder |
Hej "svardska"! Ett svar på det dåliga andrahandsvärdet kan vara pris på detaljer som bensinpump 3385:- samt pris på vacumtryckregulatorn 1795:-. Dessutom är det tyvärr två av varje sort. Nu går de inte sönder ofta - men tyvärr på min har jag måst byta ena pumpen (risigt och ojämnt tryck samt matade på för små supar)- men gör de det så blir det jäkligt stora hål på kontot. Till detta kommer verkstadstid på 1350:-/tim. Ett krav är att man har god skiftnyckel- och datavana för att få ekonomi i en 750. Därför är marknaden litet begränsad. Samtidigt är en 750 aptitretare på "jäklar- anamma-nerven" och det både när hon rullar och när hon inte vill. Men när di´går så är de´gött. MVH /// Paap Reeder (Min står nu under presenning över vintern. Fick igång henne "sisådär" innan vinterförvaring. Skjuter i ena katten vid maxgas. Skall fortsätta i vår) |
PeBe |
Håller med "Paap" Det är nog främst BMW:s reservdelspriser som gör att det blir lågt andrahandsvärde på större BMW! Tycker själv att det blir ett stort steg från ca:100000:-bil till 20000:-men det går snabbt! Kanske pga att man vet vad delar/rep kostar... Men det är klart.. BMW´s syfte tjänar det ju.. De vill ju sälja en ny... |
|
Tycker man inte om kostanderna för en sådan bil så ska man inte ha en. Inte kul för ägaren som säljer den att få en massa skambud och skitsnack. //Schnitzer |
|
| Fina 750 1991-93 som bjuds ut för ca 40000-55000 kr brukar bli sålda ganska fort (1 mån). Jag skulle tro att dyra försäkrings premier för yngre köpare och storstadsbor avskräcker mycket, kundunderlaget för E32 är ju inte så stort, de flesta på 35år och uppåt väljer för det mesta nyare bil. Skulle jag själv välja en E32 750 för 60000 kr så skulle det vara en väldigt fin -93 årsmodell, fullutr, dok mil, dvs en pärla. Men mitt riktiga val av E32 blev en annan modell, återkommer till forumet nästa vecka om allt klaffar. | |
|
En fin bil till vettigt pris går alltid att sälja är min uppfattning! Min 735iA -92 såldes på 3 dagar. Jag begärde 43.000 och fick 40.000 kr,och det var vad jag hade tänkt mig för den. Den bilen var i fint skick, skattad och besiktigad, med vettig utrustning,(skinn, klima osv.) 17" fälgar, sänkt, vita blinkers osv. Under tiden som jag har letat 750i så har flera av de intressanta objekten blivit sålda på några dagar, så en fin bil för vettiga pengar är alltid intressant. Om man sedan begär 79.000 för en 750i -91 som har gått 21.000 mil har man bil att sälja länge. Sedan håller jag med Husse i hans resonemang, det finns ingenen riktig kundkrets till E32 längre, eftersom de är så dyra att köra. De äldre som har råd vill ha en nyare bil och väljer istället E38, de flesta yngre människor som gärna skulle vilja ha en 750i inser någonstans i dimman att det kommer bli för dyrt och lägger ned de planerna. |
|
|
Har man en pärla behåller man den och fortsätter vara Kung, stå på dig Svardska. Min står inne i värmen över vintern för att titta ut till våren i perfekt skick. Hade igång henne idag en stund för att smörja ac´n och ladda batteriet, (och njuta av motorljudet)....... zaharald |
|
|
Ja problemet är att det finns för mycket bilar kvar på marknaden, likpriserna lurar köparna, och så ska de pruta på de få entusiast exemplaren som finns. Men det skrotas mycket E32, och kommer att skrotas, liken kan ju inte rulla som bruksbil hur länge som helst utan ger ju upp till slut och då blir det skroten, för ingen köper en ful 750 med defekt motor. Sen får man hoppas att fler köper lik som reservdelsobjekt åt sin fina 750:or så att det blir mindre bilar på marknaden. 750-delar är mycket mer lättsålda än en hel 750-bil, mycket saker passar ju även i E34 och så brukar det vara mkt utr. i 750 så den är väl det perfekta slaktobjektet egentligen. Ju mindre exemplar och ju bättre skick desto högre priser, se på M5 E34, de kostade ungefär lika mycket som en 750 ny men ligger bättre idag. Det är egentligen svårt att få tag på ett riktigt super exemplar idag, de flesta är ju väldigt misskötta, jag förstår inte hur folk kan förstöra en sån bil, hur tänker de egentligen? Börja spraya och kladda med Biltema solgardiner osv, om de har så dåligt med pengar så låt bli att köpa värstingbilar och besudla märkets rykte. //Sniffer |
|
| En smårisig men körbar E32 för säg 20000 kr är kanske ett alternativ som första bil för en ung kille som inte vill åka Volvo 240, en chansning helt klart om nåt större rep skulle bli aktuellt och max trafikförsäkrad. Det är nog sådana exemplar man ser med Biltemas reservdelar/tillbehör, och sedan som resdelsbil för 10000 kr när nåt stort rasat. Körde själv Opel admiral -72 som vinterbil på tidigt 80 tal när jag var ung istället för Volvo 142 och det gick bra för mig med lite "billiga" reparationer. | |
svardska |
Det är ju klart att folk blir rädda speciellt när man läser detta forum med alla problem som vädras, det är ju både det ena och det andra. Men jag misstänker att det är som det brukar vara nämligen att entusiaster och allmänt intresserade skruvar och fixar med bilarna och service odyl inte alltid blir riktigtgjort som det är tänkt och därmed kommer problemen som ett brev på posten förr eller senare, absolut ingen kritik till nån här på forumet där nog serioriteten ligger på topp men det kan ju vara tidigare ägare som inte alltid velat lägga dom pengar det kostar med service hos BMW. När man lämnar in bilen hos BMW, speciellt dom första åren efter den var ny så fixar dom en massa saker som kunden inte vet om (ungefär som dom återkallanden som man läser om då och då) och blir inte detta gjort så är ju följderna uppenbara. Jag tror att hittar man en välservad bil oavsett om den gått en del så är det en problemfribil som kommer att fungera i framtiden, det är i alla fall min erfarenhet efter alla vettiga och vettlösa fordon som jag har haft i min ägo. Jag tror helt klart att det finns fullt fungerande och problemfria E32ór som rullar varje dag i sverige... Min tex...(reklam) |
| Jag håller med svardska, det finns massor av fina E32:or som går som bruksbilar. De flesta ser nog inte E32 som någon entusiastbil än, utan snarare som en finare bruksbil. Jag vet tex. en fruktansvärt fin 735iA -87 som går som bruksbil, även på vintern. Bara man sköter dom så håller dom sig fina, men jag kommer i alla fall akta min för salt! | |
| Det KAN ju vara så att folk kommer ihåg Svärdskas otaliga utbrott över sin bil för några månader sedan. Jag gör det iaf, och med tanke på hur dåligt minne jag har bör det vara fler som minns det. | |
svardska |
det var inte 750ín som strulade utan min 735 som jag var ganska less på. men nya ägaren verkar mkt nöjd med den. |
| Om din bil är så fantastisk, varför ska du egentligen sälja den? | |
|
>>Janne2. Det måste väl ändå vara hans ensak. Det finns säkert ett tiotal anledningar till varför man vill sälja en bil, oavsett om man är nöjd med den eller inte... |
|
| En gissning det är inga fix kvar på den nu, ingen utmaning längre, Dags för "ny" bil med nya utmaningar ?. Skämt å sido så är nog ca 2 dl mer per mil i soppa förbrukning än 6-8 cyl E32 ett skäl, gör på 4000 mil körning ca 7500 kr extra per år. | |
|
Svardska, jag tror tyvärr inte att du är ensam om att bli kontaktad av oseriösa "köpare". När jag försökte sälja min 528i 97:a förra hösten, riktigt billigt (låg billigast på mobile.de) blev jag kontaktad av flera personer som vill pruta 40 KSEK på bilen, byta den mot alla möjliga bilar. Självklart skulle de ha ett handlarpris eller långt över handlarpris för sina bilar. En del blev nästan smått hotfulla...förstår inte varför. Att identifiera en oseriös köpare är ganska enkelt, de ringer så gott som uteslutande från skyddat nummer, är inte speciellt intresserade av bilen utan mer priset. Själv brukar jag önska dem lycka till att hitta precis den bil de vill ha. Brukar funka för det mesta, medans en del blir upprörda!...:-) /Simon |
|
svardska |
Husse vet vad det handlar om det hör jag, går och spånar lite på 635 i specialutförande M eller Alpina om det finns? har för mig det. M5 lockar också lite! Med risk för att svära i kyrkan så sneglar jag också lite efter en E 500 men dom är ganska få vad jag vet och lite svåra att hitta i bra skick. Om inte det skulle räcka så har jag min vw -54 som har gått 10200 mil och har stått och ropat på hjälp i 7 år nu medans jag ägnat mig åt betydligt mer förföriska damer. Den behöver bara lack och ny klädsel, går som en ny bil. Så nog finns det att göra alltid! Men som Husse säger så är det en lite ekonomisk fråga också jag kör ju trots allt minst 4000 mil per år så det tär ju på kapitalet också även om det är mycket njutbart att åka 750. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.