AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
424

Bilder på kamaxlar. Sliten?

Sj
98
Sjn
518i -88
Hej!

Kollat in kammen på min 518 (e28-88). Tydligen så är slitna kammar ett vänligt stort problem på bmw's? Alla toppar som är till salu brukar vara slitna enligt bildelsbasen tex.

Min var lite sliten, med "kanter" på sidorna. Men ändå inte så farligt då jag räknade med det då den gått 34.000 mil.

Några som har några bilder på slitna och ok kammar? Jag vet inte om min är ok eller ej.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En fräsch kam skall inte ha några kanter,lite blank kan den få vara men har den kanter så börjar det bli dags att göra ett byte...Kan gå länge än,men för driftsäkerhetens skull och slippa tickandet/knackandet(högt)+ev. sämre fyllnadsgrad i cyl. så är det bara byte som gäller..

Tyvärr har jag inga bilder på någon kamaxel..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett kambyte rekomenderas. från ca 84 och uppåt några år så hade de flesta tyska biltillverkare kamaxelproblem pga dåliga härdningar eller nåt sånt, ungefär samtidigt gjorde syntetoljan entré, och var vid den tidpunkten inte så bra att hälla i en äldre motor och den hade en del vidhäftningproblem som idag är lösta, så att kammnockarna stod torra pga oljan rann av och då blev det en mekanisk nötning på kammen vid start som gjorde att de blev utslitna i förtid.
Har din kam rullad 34 tusen ska du byta den.Du får en helt annan bil,jämnare gång, råare och starkare med en frisk kam som lyfter fullt.Men sedan är det ju en kostnad som ska ställas mot bilens värde.

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.