|
|
|
|---|---|
|
Ja, frågan ser ni i rubriken. Det sitter ju som bekant 5.25" som orginal. Utan att bygga om/byta ut skyddet som sitter, går det att få plats med en 6.5"? Om man tar bort tyginredningen och skruvar fast lite MDF på insidan av plåten, borde det gå att skruva fast en 6.5" i den sedan. Men det är bara en gissning. Har inte mätt. Inte direkt händig så om ni har någon bra lösning på detta kanske ni kan dela med er. Lite bilder vore ju kanon :) //Jocke | |
|
www.backesljudbygg.se Där så finns det färdiga bafflar att köpa för just ditt ändamål, har själv köpt mina därifrån, fungerar kalas. *Allt eller inget* |
|
|
Det var snabbt svarat!!! Är det de här du menar? Länk Var de bara att trycka dit eller var man tvungen att anpassa dom på något sätt? Inredningen i bilen är grå :( |
|
|
Har du köpt Backe-bafflar?? Resultat??...är tveksam till att det gör någon skillnad, det finns inte volym bakom kicken för att en 6.5" ska göra nytta!!! |
|
|
Fock svar på frågan. Orginalbafflarna måste det karvas i. Det blev 5.25" pga av den anledning du just nämner //Jocke |
|
|
OK, vad stoppade du dit?? Jag fick ett MB Quart-kit, RSC 213 inmonterat igår, ska spelas in ett tag, men det låter lovande!!! :) Måste dock montera ett slutsteg för att de ska komma till son rätt, var "gömmer" man ett sådant i en 520iA Touring -93?? |
|
| Det skall bli ett Soundstream Exact 5.3. Väntar på att det skall dyka upp med posten. | |
|
OK, några modifieringar?? Steg??...var ska man få plats??? |
|
|
Det funkar kanon med 6,5"! Sitter ett amegasystem i, och det spelar bra (stark underdrift)! "let the Best Machine Win!" |
|
|
Kommer att sätta fast en 10mm MDF skiva bakom kickpanelen. Klippa bort piggarna på kickpanelen så inte högtalaren tar i (bara för att vara på den säkra sidan). Skrivar fast MDF:en i befintliga hål i karossen med skruv och brickor. Tätar nog sedan med silikon för att få det tätt och lägger i lite dämpmaterial bakom. Högtlaren skruvas sedan i MDF:en. Borde bli stumt och bra. Syns ingenting utåt och du slipper karva i kicken. Slutsteget hamnar nog i skuffen. Har ingen annan bra idé. //Jocke |
|
|
OK, fick mitt kit monterat på Bra Ljud i Bil, vet ej hur de gjorde!!??....ont om tid, så det var lika bra att få dit det! Ang. 6.5" i kicken, det låter säkert jättebra, men vinsten mot ett 5.25" kit måste vara marginell!! |
|
|
Satsa rejält på en gång!! Montera 8", det är lite jobb, men du kommer aldrig att ångra dig! Okej då, det kanske är överdrivet, men jag tycker om mid-bas(inte förmycket, men mer än vad 5,25" och 6,5" ger). Länk Lycka till i ljuddjungeln!!! /Lennart 525i -91 |
|
|
Visst, men var sätter du det utan att bygga om halva bilen!!!??? Gillar oxå midbas, men vill att bilen ska se orginal ut = Tjuvarna blir inte lika intresserade!! Haft 2 inbrott på 6 mån i min andra bil!! |
|
|
Men låter det bra med 8" eller bara mycket? Krävs nog en hel del modifikationer för att få tillräckligt utrymmer bakom? Får du plats med benen? :) |
|
|
525i, kollade dina bilder, det där är totalt bortkastat som dina 8" sitter!!Hur många liter har de att jobba i? 2-3?? Om du nu inte byggt någon slags transmission-line låda bakom som drar iväg bakom framskärmen??? Ett par bra 5.25" el. möjligtvis 6.5" kommer att spela minst lika bra midbas, om inte bättre!! |
|
|
citat Blackrose: "Hur många liter har de att jobba i? 2-3??" Ni(Blackrose) verkar inte ha så mycket koll på eran bilar!! Jo, men kanske inte på hur STORT det verkligen är innanför högtalarna! Utan att ha mätt så tror jag att det med lätthet är 7-8 liter!! Det är en "kammare" som sträcker sig från tröskeln(längst ner) upp till rutan, 50-60 cm, 15-20 cm brett och 10-12 cm djupt.(5 * 1,5 * 1 = 7,5liter) Räcket bra till en 8". Om du läste lite på sidan, så såg du att jag tävlat i SASCA i 3 år(inte med den här bilen utan med en #¤$€=Ford), så jag har hunnit lyssna på ett antal bilar. Har inte lyssnat i många bilar som har lika fin/bra midbas som mig! Men det är MIN uppfattning!! JOA-- Det enda jag gjort är själva baffeln, inga ingrepp på karossen förutom skruvhålen. Baffeln är gjord av 3mm board och 19mm MDF = 21mm, så det bygger inte så mycket utåt! Jag har även gjort ett nytt fotstöd. Fungerar lysande! Provlysning kan ordnas i Östersund, bara att maila så fixar vi det!! Lycka till med billjudet!! /Lennart 525i-91 |
|
|
Hmm...din ser nog inte ut som min bakom kicken då??!! Efter som du verkar vara bra på att hitta utrymmen så kanske du kan tala om för mig var jag ska/kan gömma undan ett framtida slutsteg!!??.. mått ca. =5.5X29X35 cm! jag har ju inte samma modell så du, men kanske ändå?? :) Vill helst inte slänga ur reserven! |
|
|
Blackrose: Kan det skillja mellan sedan/touring?? På de sedan bilar(E34) jag hjälpt till att montera bilstereo i, ser det ut som på min nere bakom "kicken". Kan ju skilja mellan sedan/touring, vad vet jag?? Jag har inge bra förslag åt dig, då jag aldrig monterat stereo i en touring. Ett tänkbart ställe kan vara under baksätet??? Vet inte om du har batteriet där, då blir det trångt!! /Lennart Bovin |
|
|
525i: Ingen skillnad bakom kickpanelerna på Sedan vs Touring. Blackrose: Innanför klädseln på vänster sida i bagageutrymmet brukar räcka för slutstegsmontage i Touring. |
|
|
Har batteriet under sätet + vänster sida bak ska få ge plats för en baslåda!!= upptaget!! Höger sida bak, vad finns där bakom??...framför spolarvätskebehållaren?? Reserven måste nog ur!!??........... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.