|
|
|
|---|---|
Acke |
Är det någon som kan förklara för mig varför det rycker (hugger)vid starten när jag släpper kopplingen. Det är inte mycket men ändå lite besvärande. För att det inte ska hugga måste jag gasa lite mer än normalt. Då hugger det ingenting. Är detta vanligt eller är det något knas ? Jag har haft bilen 528I Touring 1998 i drygt 2 mån. För övrigt är BMW bäst !! BMW 528I Touring 98 |
|
det kan vara den sk. hardyskivan som har blivit sliten, ganska lätt att bytas själv dock....:) mvh/327 |
|
"John Drake" |
Acke: Kan vara olja på kopplingslamellen eller så är Tryckplattan till densamma ev,skev Dessa symptom du nämner brukar oftast ge sig tillkänna når bilen är riktigt varmkörd....vad händer om du försöker att backa När den rycker...Om den rycker betydligt mer när du backar mkt sakta i dragläge...så tyder det på de komponenter jag nämnde är defekta.... John Drake.... |
Acke |
Tack för tipset switchblade. Bilen har gått 6000 mil. Tycker att hardyskivan borde hålla längre eller ? Vad menar du med det sista (dock..) ? BMW 528I Touring 98 |
Acke |
Tack "John Drake" Jag ska kolla detta med att backa. Hur kan det komma olja på kopplingslamellen tror du ? Bilen är i övrigt i perfekt skick utan oljeläckage..- Och hur kan tryckplattan bli skev ? Är det fabriksfel eller kan det bara bli så ? BMW 528I Touring 98 |
"John Drake" |
Acke: Läkaget av olja beror på att en packbox i motorn gått sönder...vilket gör att det börjar att läcka olja i mkt små mängder...men tyvärr fullt tillräckligt för att skvätta lite på lamellen. Att tryckplattan ev, blivit skev kan dels bero på att Den blivit utsatt för hög värme (hetta)slirar du mkt på kopplingen..håller bilen i dragläge i uppförsbacke Ofta..? Det kan även vara som du själv nämner ett ev, fabrikationsfel.... John Drake.... |
Acke |
Hej ! Tack för tipsen !!! BMW 528I Touring 98 |
|
Jag upplever oxå att bilen rycker men det är om jag möter upp med gas. Testa å släppa utan att gasa. Jag gör oftast så på alla växlar, då märks knappt växlingarna. Observera att jag inte vet om det ska vara på det sättet. Svårt som fan att vänja sig av med mötet. Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
Hur byter jag Hardy skivan? Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
Mmmmm, jag har samma problem. Att bilen rycker vid växling. Bytte koppling för ett par hundra mil sedan. Efter detta har bilen betett sig konstigt vid växlingar. Speciellt vid första växeln. Någon som vet om det ska vara så? Har en 528i -97 med 13.300 mil. Martin |
|
|
"acke" jag menade bara att det som vanligt kan sitta ganska hårt. mvh/327 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.