AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.230

Navin visar fel position på bilen! Vad göra?

Har nyligen köpt en svensk navi-cd till min importerade 540. Efter en uppdateringen fungerade navi:n helt ok. Men problemet är att den visar att jag enligt kartan är i Danmark (bor själv i Malmö). Vad kan detta bero på?...enligt BMW själva så kan det vara precis vad som helst, o det blir väääldigt dyrt att felsöka. Någon som har nåt förslag?

V8 forever!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Måste varit en väldigt gammal version du fått tag i
för det var rätt länge sedan Skåne hörde till Danmark:)
Dra ett meil till Asken han är rätt så hemma på det där med navi.Fast han hamnade inte i Danmark utan ett naturreservat utanför Ö-O:) istället för E18 (utan Navi)

MVH
Hasso
Länk

54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Som jag ser det kan det vara 2 saker, antingen gps-antennen eller navidatorn. Den svenska skivan är den orginal? Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det väl en Vdo/philips navigation i den, och vi monterar bla vdo:s grejor på jobbet. På några av dessa har det uppstått samma typ av problem. En del har varit relaterat till överhettning, dvs gyron hinner bla inte med, andra att det gått att fixa med hjälp av ny mjukvara. (bara lite tips)

TripleA:
Är du lika kreditvärdig som din signatur?
Bara lite nyfiken, vill du inte skriva här så maila.

Mvh.
Micke
Länk
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Jag har en 740 - där själva CD-läsaren gick åt skogen. Enligt BMW så var det bara att byta hela enheten för 14200:- montering.

Åkte till Bilradiohörnan i Lund som lagade CD-läsaren.

För att komma till saken: När Bilradiohörnan lagat CD-läsaren så sade navin att jag var i S:a Sandby när jag var i Lund, i Svedala när jag var i Malmö osv.

Under informationsmenyn så finns där en undermeny som heter Vehicle Position. Där anger du på vilken gata och i vilken korsning du befinner dig. EFter att ha gjort detta 3 ggr så vet även min navi var jag är.

Här kan du även ställa däckstorlek eftersom detta påverkar navin.

Hoppas detta hjälper!
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm skumt. tycker den borde kunna rätta in sig på rätt adress själv med hjälp av gps.
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Stimpen, ja man tycker det men så var inte fallet med min navi i alla fall..

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har du GPS symbolen i del lilla rutan i övre högra hörnet, eller åtminståne några vita prickar som anger hur många satellitersignaler som emottas? Om inte så är det GPS informationen som saknas, har du MK 1 eller MK 2? Man bytte navigator under 98, MK 1 består av 2 boxar, en Navigatorenhet och en GPS enhet. Till skillnad från MK 2 som har GPS integrerad i Navigationsenheten. Orsaken kan vara kablagefel, antennfel eller fel i någon av boxarna.

Mvh, Steaman

storken25
Hade samma problem som dig!
Men det var bara att gå in i en GPS/Information/Bilens Position/Kalibrera Hjul. Går även att fin just +/- 1 meter. Fung kanon nu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.