AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
888

E30 låter som jänkare...

har då en 320i -88:a...18500 mil..

grejen är den att när motorn är kall så låter bilen lite som en trimmad jänkare som är kall..det där lite srikande ljudet, nästan som en slirande fläktrem...

detta ljudet följs av ett tickande, som följer varvtalet..jag skall få ventilspelet justerat i veckan..det är nog det som orsakar tickandet, men jänkljudet vet jag inte vad det är....varvet ligger på lite över 1000, runt 1200 skulle jag tro, och det tycker jag är lite högt...har inte testat att tomgångsköra en längre stund för att se om varvet sjunker.....

vad kan felet vara ? sliten kamaxel ?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har garanterat fel uppfattning hur en trimmad jänkare låter:)Att en 320 ens skulle komma i närheten av de underbara toner en riktigt Detroitjärn framkallar
är inte ens i fantasin uppnåligt:)
Du får väl lyfta på huven och försöka lokalisera ditt gnissel,som du själv sa slirade rem, slirkoppling i fläkten om du har sådan.mm

MVH
Hasso
Länk

okej, jag erkänner :)

men jag menade det mer symboliskt, att ljudet jag hör påminner om en jänkare, inte att det lät exakt som en jänkare :)

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

W
187
W
BMW 316 -89
Angående tomgången så är det svårt det kan vara...
Det är ju motonic system så dom har ingen kallstartsventil har jag för mig... Har lite hjärnsläpp så rätta mig om jag har fel...

1. Vakuumläcka
2. Igensatt luftfilter
3. Sliten kamdrivning
4. Slitna Kamaxellober

Angående kammen så brukar den knacka sig trött runt 15-16000 mil beroende på körsätt och service.

Det skrikande ljudet du beskriver kan vara så enkelt som att fläktremmen börjar ge med sig = billigt att byta. Men det kan också vara vattenpumpen som håller på att gå = Inte så farligt dyrt att byta... :)

När du en då skall kolla ventilspelet känn på kamnokarna och se om dom är sliterna... Du känner detta genom att dom är lite innåtbuktande om dom är slitna...

Hoppas att det löser sig...
Ps. Kollar upp tändstiften också dom berättat mycket bra om hur motorn mår...Ds

Mvh Martin
W: jo, bilen skall in för justering av ventilspel och koll av kamaxel/kamrem....

hmm, vakumläcka? hur felsöker man det? skall man kolla typ alla slangar i hela motorrummet? eller är det till insuget, isf var sitter dessa ?

skall kolla stiften oxå, det var nog ett tag sen dom byttes...

Länk
litet tillägg....nu när jag tänker på tomgången, så går den lixom upp och ner...varvtalet varierar minimalt, men man hör lixom att motorn går upp och ner i varv, ungefär som ett ånglok som tuffar igång (grov överdrift, men själva principen är den samma) så det låter inte helt otroligt med en läcka ngnstans...var letar man efter en sån läcka ?

Länk
W
187
W
BMW 316 -89
Om tomgången vandrar så kan det även vara bränslepumpen som börja bli dålig men troligen är det kamaxeln som börjar ge med sig...:(

Om du skall leta efter en vakumläcka så skall du ha motorn igång givetvis :) Sen är det bara att lyssna. Hör du något pysande ljud försök att lokalisera det med handen, det känns ganska tydligt om man hittar en.

Mvh Martin

ok..var precis ute och testade lite....startade motorn, helt kall så gick den upp till 2000 rpm i en kort stund, sedan ner till 1500 rpm, för att slutligen stabilisera sig runt 1200 rpm..

men sen var det stabilt på 1200 rpm, varvade upp motorn till 3-4000 rpm, när jag släppte gick den ner till 1200 rpm direkt igen...lyssnade efter ngt pysljud, men hörde inget..kände även efter med handen runt motorn och kände ingenting...men det är nog som du säger, kamaxeln behöver nog bytas...det är nog därför den går så "ryckigt" på tomgången oxå....när man kör bilen går den bra....

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För att leta vakuumläckor köp en flaska startgas och spruta på anslutningar och runt grenrör.Har du en läcka ökar motorvarvet när motorn suger i sig startgas.

MVH
Hasso
Länk

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ett litet inlägg, lätta på oljestickan när motorn går den skall nästan stanna om den är tät.

ok..lämnade idag iväg bilen, för den läcker bensin, troligen är det bara ngt litet fel i övergången el. ngt, hoppas inte att tanken e sönder...

men skall testa med startgas och oljesticka när jag får tillbaka bilen, imorrn eller kanske i övermorrn..

Länk
har nu fått tillbaka bilen och har testat lite...

jag har testat att varva den förbi rödmarkeringen (enligt varvräknaren) och inget varvstopp eller ngt sånt gick i...så jag tror starkt på att instrumenten visar duktigt fel..dock visar hastighetsmätaren rätt..
t.ex. så om ja ligger i 90 i 5:an så skall det vara 3500 rpm enligt instrumenten..inte en chans...ljudnivån är alldeles för låg, och om man drar gasen i botten så är där inget vrid alls...testade nämnligen en polares 320i -86:a (helt orig.) och därför vet jag att det är helt fel varvtal som instrumenten visar...då kanske tomgången oxå visas fel?
testade även att lyfta oljestickan när bilen stod på tomgång...varvtalet sjönk märkbart, och bilen lixom ryste till i en sekund precis som om den var nära att stanna, men sedan ökade varvet ngt igen...så jag har troligen en läcka ngnstans då? dock går den lite bättre på tomgången nu iochmed lagningen av några rör som gick från tanken, då den förmodligen drog tjuvluft där...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.