|
|
|
|---|---|
Andreas |
Tänkte låta en rekondfirma motortvätta bilen, ser ut som en jävla gegglåda under huven. Grubblar dock på om det inte finns risk för att vattnet tränger in i elsystemet och andra vattenobehöriga ställen? BMW ROCKS |
|
Ne, det ska gå bra, visst kan det tränga in, fast man kan täcka över känsliga detaljer som tändnig, generator med en plastpåse och gummisnoddar eller nått... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Jag har motortvättat min 318iS 8v varannan månad i 13 år och aldrig fått problem av det. Vanlig kallavfettning som får verka i fem minuter och sedan högtryck så är motorn ren. Med ljummet (ej hett) vatten blir resultatet ännu bättre. Sedan säger sunt förnuft att man undviker att spruta vattnet så att det tränger in i gummitätningar mm. /Mats |
|
| Ett tips kom i håg att ha ej ha någon växel i när du gör detta, det glömde en rekondare på mitt jobb och den bilen höll på att komma ut genom väggen small som f_n,måste ha kommit in vatten på något olämpligt ställe. | |
|
Jag fick problem med min M3 (3.0) efter motortvätt. Motorn gick dåligt och hackade på låga varv, men bra när varvet kom över 3500 varv. Det visade sig att vatten lagt sig på topplocket, under kåpan typ....sen blev det krypsrömmar eller nåt. Inget farligt, men jävligt obehagligt innan man visste vad felet berodde på. Till historien hör att jag gjort många motortvättar på samma bil tidigare, utan problem. |
|
Falklander |
Problemet med motortvätt som utförs av okunniga idioter som säger sig vara seriösa är att dom inte täcker över eldetaljer i motorn....har själv råkat ut för detta problem.....få en skriftlig garanti att dom fattar vad dom håller på med innan dom börjar tvätta motorn... |
Andreas |
Man får tacka för synpunkterna... |
|
Ytterligare en synpunkt... Tvätta motorn KALL, ånga har betydligt bättre inträngningsförmåga än vatten, är man sen lite taktisk när man sprutar runt känsliga områden typ fördelaren, säkringsdosan, databoxen & diverse givare så brukar det faktikt inte vara så j-la problematiskt. mvh /B |
|
|
ja, man behöver ju inte stå å tokspruta med högtrycken på databoxen! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
Hej. Just det .. kall motor ... spruta iskallt vatten (högtryck) på en varm topp är inte heller att rekommendera. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.