AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.389

Lite fel på mitt nyförvärv

Sida 1 av 2
var ute och körde med nyinköpta pärlan, tvättad och dammsugad :) fint som fan...dock har jag upplevt ett problem...när man växlar hörs ett dovt dunkande, oavsett hastighet, dock inte lika märkbart när man växlar från 4:an till 5:an..

att starta är inga problem...ljudet kommer precis när man frikopplar för att växla, och det kommer bakifrån..knappt hörbart..

sen har jag en undran till...när motorn går på tomgång så kan man höra ett SVAGT tickande som följer motorvarvet...detta tickande hörs inte om man inte tänker på det...har läst att detta kan vara ventilspelet, sliten kamaxel eller kamrem..bilen har gått 18500, kamrem bytt vid 13500, så det är kanske dags för rembyte igen snart ? i övrigt går bilen bra..
förutom det faktumet att jag behöver ett nytt instrumenthus :) varvräknaren funkar, men fladdrar lixom..tempmätaren står på rött hela tiden, serviceintervallsystemet har lagt av, och lampan bakom hastighetsmätaren är sönder...jag vet att detta troligtvis är SI-batterierna som är slut..har tänkt att riva ut instrumenthuset och lämna det till min radio och tevehandlare så att han kanske kan byta batterierna, då jag inte är så bra på att löda..

eller är det bättre att köpa ett instrumenthus från skroten ? man får ju självklart skriva ner detta så att nästa ägare vet om detta...vilket blir bäst ?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !
just det, en fråga till om utväxlingen...min varvräknare funkar som sagt inte 100%, men uppskattningsvis varvar bilen 3500 i 90 på 5:an....det är lite högt tycker jag..... :(

50 i 4:an ligger på ca 2500 rpm....

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Det brukar bero på att kardanaxeln är lite nöt, inget att oroa sig för.
ok...tackar för det !

W
187
W
BMW 316 -89
Kan det inte vara hardyskivan eller är jag helt ute och cycklar. I vilket fall så är den värd att kolla upp...

Mvh Martin
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Garanterat silentblocken....

-----------------------
Min E30:
Länk
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
bmwfreaken: jag är inte någon fullfjädrad mekaniker, men tickandet i motorn bör vara bränslepumpen som varje gång den matar bensin tickar till (BÖR ju följa motorvarvet ialla fall)

Joachim
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Tickandet kan även vara från spridarna.

"Letar efter en trimmad E28"
Jomu: jo det är inte omöjligt att det är så, men jag tycker att det tickar onormalt mycket....har i tråden
Länk kommit fram till att kamaxeln nog behöver bytas + att ventilspelet behöver justeras...men pumpen borde inte höras så pass högt ?

stensth: hmm, har försökt att komma så nära spridarna som möjligt för att lyssna, men jag har inte lyckats höra ngt från dom, det hörs mer inifrån motorn...sen är tomgången lite ryckig oxå (läs den andra tråden) och detta är troligen beroende på en sliten kamaxel...den har inte bytts innan, så det är väl dags nu...

Länk
När kamaxeln var nybytt på min så var tomgången lite orolig, den vandrade lixom. Felet var på min var att det fanns torrsprickor i div. slangar i motorrummet, efter byte av dessa så är den stabil.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Antingen måste era bilar varva in i hel***e mycket eller är det nått fel på min. varvar ca 2500 på trean i 60! och 2150 i nitti på femman
Lunken: jag har nu konstaterat att min bil varvar korrekt, det är min varvräknare som visar åt helvete fel....bytte instrumenthus med en kompis i veckan, och då visade varvräknaren rätt, så jag måste ha ett nytt instrumenthus....

t.ex. så kan jag varva så att varvräknaren på min bil ställer sig mitt emellan 7000 och 0 rpm på varvräknaren, typ mitt på ekonomimätaren, och detta utan att varvstoppet går i...så ngt är fel :)

Länk
ge
39
gesa2
525iAX Touring -95
Håller med "deejaywasp" det är garanterat silentblocken om klonkandet kommer precis när du kopplar. Vad gäller kamaxeln , testa att justera ventilerna först för att se om det låter mindre. Tyvärr är dock nedsliten kamaxel ett alltför vanligt problem, särskilt för 320-520 och vid de miltal din har gått...
gesa2: ok...är dessa silentblock svåra att byta själv, samt vad kostar dom ?

jo, skall försöka få ventilerna justerade och se om det hjälper...det är inte så skoj när bilen låter som en diesel :(

Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Slitna silentblock brukar annars ge sig tillkänna på andra sätt: slingrig och allmänt "otajt" bakvagn vid någorlunda hård körning på krokiga småvägar, är de riktigt slitna brukar det klonka till när man kör iväg också, på liknande sätt som när det handlar om ett slitet knutkors.

Klonket vid växlingar kan också vara drivaxlarna (-knutarna) som är slitna, lätt kollat: upp med bilen på en lyft och vrid och ryck..

Sliten hardyskiva: vibrationer i mer eller mindre hela bilen vid vissa givna hastigheter, ex. 50 el. 70 km/h, dessa vibr. försvinner när man gasar på men återkommer när man kommer ner i den givna hastigheten igen.

/// Ett halvårs abstinens...
/// M3 Frazze:
hmm, ingen slingrig och otajt bakvagn här inte :)
klonkar inte när man kör iväg..

hmm, drivaxlarna och/eller knutarna låter inte helt omöjligt..får upp me bilen och känna !

har inte upplevt vibrationer i hela bilen, inte vid ngn hastighet....

Länk
hmmm....har kollat i serviceboken nu, och jag är lite lättad :)

vid 136720 km, dvs 13700 mil (99-09-03) byttes Olja, oljefilter, kamaxel, lyftare, kamrem och rotor på Per Larssons Bil i Staffanstorp...

detta borde innebära att tickandet bara är ventilerna, såvida inte kamaxeln har slitet ner sig på 5000 mil (går det?)

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
BMWfreaken: Nej det är säkerligen ventilerna eller spridarna som tickar, förmodligen det förstnämnda.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
är det farligt att köra med för stort ventilspel, skall man akta sig för att varva motorn högt eller ngt liknande ?

Länk
BM
29
BMW Killen =P
BMW 325 ix-89
BMW m3-87
318 is-96
vi hade en likadan 320...
den lät ungefär som du beskriver...
bussnigarna var slut...det var det enda...!
/tobias
BMW Killen:

ok..skönt att höra !

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.