|
|
|
|---|---|
|
Har en fix idé långt bak i skallen om att göra i ordning en E12:a. Kanske modernisera drivlinan lite för användbarhetens skull osv. För tillfället har jag fullt upp med min 02-renovering (helg/sommarbilsprojekt)och planen är att den ska bli klar innan nästa projekt dras igång. Detta kan dröja ett tag... Är det försent med E12 då (kanske redan)? Är loppet kört? Vet inte när jag såg nå´n i trafiken sist. Vad tror ni? /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... | |
|
E12 är ju den snyggaste sedan-karossen BMW gjort så jag tycker att du är helt rätt ute. Jag har en 79:a som bruksbil och en 77:a som jag har är sugen på att fixa till. Men om det inte blir så kanske jag blir frestad att sälja 77:an... 77:an har bara gått 12700 mil och jag är 6:e ägaren. Bilen är således i ett kalasskick. Originalruta, alla klistermärken sitter där de ska, original dimljus, farthållare. Det enda som är negativt är att automaten är helknäpp och att det finns en stor lackskade vid höger bakskärm. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Instämmer med Markkus, E12 är snygg. Den ser lite smäckrare ut än E28. Mycket av prylarna från senare 5-serier går att modifiera och använda på E12:or, så dra igång bygget! Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
E12 är ju snarare den fulaste sedan BMW gjort. Hursomhelst så rullar det ett antal i Umeå, vissa i fint skick andra inte. De man ser är 518 & 520. Televerksoranga eller blå brukar dom vara. En granne där jag växte upp hadde en grön, då var man avundsjuk och tänkte att en sådan skulle man ha... Mvh LEF |
|
| Lars_Eric Fjellvind så du tycker att BMW 2000, 1800, 1600 modellerna är snyggare än E12? | |
|
Lars-Eric Fjellvind: Nu är det ju tyvärr så att av alla BMW du haft och har så har ingen förutom kanske 1602:an ens hälften så mycket karaktär och själ som en E12:a. Fast det är klart, tycker man om svartlackade lister,vita blinkers och glädjen i att alla andra kör samma bil som en själv så då är det förmodligen säkrare att åka E34:a. Förresten så rullar jag ofta omkring i Umeå med min bronzit-beiga 528:a, -79. Huruvida den är i fint skick eller inte tänker jag absolut inte kommentera... |
|
|
00-serien... är ju åtminstånne coolt formgiven. E12 ser bra ut från fronten fram till slutet av bakrutan, den tidstypiska sluttningen av bagageluckan och de pyttesmå bakljusen med tankluckan bredvid den högra lyktan det skriker ju bara obsolet och passerad design. Den ansiktslyfta varianten som kom 79(?) ser bättre ut. Att köra en E12:a är däremot väldigt trevligt. Och kör man den slipper man ju se utsidan... Mina egna kärror då: 1602:an blev dopad med 2002ti motor, gick av bara f*n, många GSi, GTi pojkar blev frånåkta vid rödljusen. När det gäller själ och karaktär ligger den i topp. Dessutom är den fortfarande snygg, snacka om tidlös design. ;-) E21, nedköp jämfört med 02, dessutom superpissiga vinteregenskaper. Snyggare än E12 är den dock i alla avseenden. E28, trevlig familjebil, komfort och köregenskaper vida överlägsna E21. Dock med trist motor. Karaktär och själ i toppklass. E34:n med ORANGE blinkers komfort och köregenskaper förbättrades ytterligare mot E28:n kupén är dock något trång, med taskig takhöjd (Som är jättebra på E12.) och lågt baksäte som i en gammal f**d. 24V gjorde gott till motorn, som för den skull inte är en racer. Karaktär och själ, nja. Däremot snygg som få. Jag krockar hellre i en E34 än E12 så markkus vi är överens om att det är säkrare att åka E34. Har dessutom en SAAB 900-85 som pendlarhink har haft den i 2 år/5000 mil. Här snackar vi verkligen ful sedan. Att en E12 är snyggare än den är självklart. Köptes för att en 900 i sjysst skick med kula och två fina däcksomgångar kostar mindre än att sätta en kula på E34:n. Men hur SAAB fått folk att bli lojala märket med en sådan bil är för mej en gåta. Slutsats E12 är en trevlig men ful bil(dock otroligt modernt formgiven och snygg då den kom.), jag skulle hellre satsa på en 00:a. Vita blinkers i allmänhet och på äldre bilar i synnerhet är inte min melodi. Samtliga min kärror är snyggare än E12. Själ och karaktär av varierande grad. Och sist men inte minst: Smaken är som r*ven, kl*ven! Mvh LEF |
|
|
Kul att det finns åsikter! Verkar som om det inte är försent än i alla fall! /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Jag tycker att E12 är väldig vacker och "classy". Ser ut som en riktig direktörskärra. Kristian: tycker absolut att du ska påbörja ditt projekt att rädda en E12, det var en snuskigt fin ljusblå till salu i börsen för ett tag sedan, men den såg du kanske? :) Fulaste BMW:n genom tiderna enligr mig: E21, hands down. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Ska nog jobba lite mer på 1600:an innan nästa projekt drar igång... men springer jag på nå´n så kanske!? /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Har en E12 528 77 som behövs räddas. Använde den som bruksbil fram till för cirka fem år sedan. Den är(var) i ok skick men har dessvärre förfallit en del under sin viloperiod. Har länge haft planer på att fixa upp den men har insett att jag nog aldrig kommer ha tid/ork med en tredje bil. Bortskänkes mot hämtning(platta däck och trasigt avgassystemsfäste). Har inte rullat på ett och ett halvt år men startade och kändes helt ok att köra vid det tillfället trots att den då inte åkt på 3 år. Ring för mer info. 070-620 13 23 Robert(Stockholmsförort) |
|
|
Ska fundera lite...Kommer som sagt lite tidigt. Ska undersöka mina förvaringsmöjligheter. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.