|
|
|
|---|---|
|
Hjälp, en alt. två tändspolar har brunnit på min BMW M5 1995. Vad kan ha hänt? Kan styrboxen tagit skada? Vad hittar man nya tändspolar i Sverige och vad kostar de? Någon som har erfarenheter med brunnen tändspole? Hur mäter man ohm-talen och jämför med de andra tändspolarna, vilka värden skall de ligga på? Tråkigt men snart skall pärlan ställas in för vinterförvaring... Mvh, Hawkeye M5 -95 | |
|
Vad menas med "brunnen"? Styrboxen brukar ge sig på 3,8 när tändspolen börjar bli dålig, se har den brunnit är det nog fara för boxen... Ska försöka rota fram pinout och lite riktvärden på ohm-tal. Återkommer. |
|
|
Förmodligen ngn typ av kortslutning el. nåt, bilen började helt plötsligt bara gå på 4-5 cylindrar och jag stannade då och öppnade motorhuven. Det rök då från ventilkåpan som jag öppnade och spolen närmast kupén hade då brunnit och det var smällt plast där. Vad kostar en styrbox? M5 -95 |
|
|
Har inte hittat hågra värden för ohmtal på spolen, men det låter som att det inte är mycket att mäta på... För att kolla om styrboxen är kass (om du inte redan jort det) stoppar du dit en spole från nån annan cylinder och ser om det blir gnista. Kostar nog några tusen. Är ett mer eller mindre känt fel så det är nog fler som behöver styrboxar tyvärr... En ny spole behöver du ju oxo, fått tag på någon? Om boxen är trasig kan jag nog ordna lagning av den gamla boxen så blir det lite billigare än att köpa en annan box. Maila privat isåfall. mailto:bmwm5@euromail.se |
|
|
Låter mer som jordfel på tändspolen som kan ha orsakat detta. Styrboxen bör inte ta skada av detta vad jag vet. #418 |
|
-RW- |
jag har nyligen bytt spolare på min bil, Spolaren gick på 850:- stick på BMW. bytte dock bara en. Var in på Service och jag nämnde att bilen hade ryckig gång ibland, då mätte de Spolarna och bekräftade att en av de var kass. Så nu går bilen hur bra som helst. Förrsten du kan få tag på spolare även begagnad på skrot och andra ställen. sök här över hela sverige, alla möjliga reservdelar Länk |
|
Jag hade också ryckig gång innan den "brann" och förmodligen jordfel el. kortslutning? Hursomhelst, hittade beg. tändspole hos Hedermora 350:- / styck. Skall trycka dit dem när de kommer och testa och hoppas inte styrboxen tagit skada. Hawkeye M5 -95 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.