|
|
|
|---|---|
supersweet |
Hade rejält hög tomgång när min 320 vart varm, det räckte tydligen om man skruvade tillbaka vacuumklockan lite... |
djspirit |
hur gör du det? BMW: NO TURBO SHIT JUST REAL POWER |
supersweet |
skruva på pinnen som kommer ur vacuumklockan, e 8:ans nyckel, skruva in pinnen i klockan för lägre tomgång o tvärtom för högre. vacuumklockans pinne ligger mot den ledade armen som regleras med gasvajern. Du ser den, klockan ser ut som ett tefat på högkant, med en pinne som kommer ur det i mitten. |
|
Hallå...jag har med högtomgång..testade och skruva in den men den hjälpte inte ...när jag stryper slnagen som går till den gär vakium klockan så höjs tomgången.. men vad kna va felet att den e hög? ligger mellan 1400 och 1800 rpm |
|
supersweet |
TTudor > klart det funkar, prova att med fingrarna dra i pinnen som går ut genom klockan, då gasar den upp, gör du tvärtom blir effekten tvärtom, ofelbart. Är det inte så vete fan. |
|
alltå den e skruvad så långt så den rör inte i gasregalget längre... måste man skiurva in men väldans mycket för att de ska hända nått? |
|
supersweet |
prova tryck in den när du har motorn igång, eventuellt kan du markera med en tunn blyertspenna, så du vet hur mycket du kan skruva in den. |
|
halåjsan.. nu har jag skruvat den i botten och det är ingen skillnad tomgången kan möjligen ha sänkts med 100-150 varv.. men vill ha ner den mycket mer...nån dom har nån ide den ligger på ca 1500 nu |
|
supersweet |
då vete fan, har du kollar med att startgas spray på slangarna runt insuget ? Ibland är det otätt eller sprucket gummi som tjuvar luft, är det så märks det omgående på tomgången. skulle det också vara verkningslöst vet jag inte, eftersom mitt problem satt i vacuumklockan... |
|
vart sitter vakkumklockan som ni snackar om? har oxå hög tomgång! jimpen |
|
MIRRE75 |
Hö... Alltså det sitter en RIKTIG tomgångs skruv på E30 L-jetronic! Den sitter sidan om kallstarts spridaren (-83 /-84) med skruven emot torped väggen, nyare L-jetronic har ingen kallstarts spridare men tomgångs skruven sitter på samma ställe ändå! Lättast är att följa slangen som går ifrån spjälhuset till anndra sidan av insuget/plenumkammaren! Länk Länk |
supersweet |
åh fan! tackar. |
|
hög tomgång kan ha många orsaker prova först att nypa ihop slangen som kommer från tomgångsjusteringen och går till tillsatsluftsliden om slangen har blivit hård ta lös den och plugga igen den. Om tomgången blir normal så är tillsatsluftsliden ur funktion. tillsatsluftsliden sitter ovanför startmotorn och det går fyra slangar in i den två för tomgång två fär kylvätska om felet inte är där så lyssna om du hör något pipande eller väsande ljud när motorn går på tomgång då kan det vara en insugpackning som är trasig dorf |
|
|
JAg har ett jävla problem på min jag har pluggat slangen ifrån ventilen under insuget.I början hade jag normal tomgång nu är den så jädrans hög så man tror att bilen ska sprängas. Ligger på runt 2500-3000varv Alltid. blir galen. Är det bara ventilen som ska bytas så funkar det igen ? mvh // rasmus |
|
|
Kom på vad det var samma kväll =$ var så att skruven som justerar spjälletsöppning skruvar ut sig själv, ska slänga dit en klick smältlim så länge tills jag har köpt en ny kallstartsventil. mvh // Rasmus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.