|
|
|
|---|---|
|
När är det dags att byta fördelarlock och/eller rotor? Stiften var kraftigt nerslitna och svarta, även rotorn ganska svärtad.. men inga problem med motorgången. | |
|
När motorn börja misstända kan det vara dags att kolla upp tändsystemet. När du säger att stiften var svarta påminner det snarare om felaktig förbränning. Mitt råd är att byta alla stiften självklart, samt att bara ge en snabb titt på tändsystemet samt bränsletillförseln. Var stiften bara svarta handlar det om en för fet blanding av bränslet. Om stiften som du beskriver det är " kraftigt nerslitna och svarta" kan det handla om förtidig tändning och då bör fördelardosan, rotorn och i kanske även tändkablarna bytas. Mvh Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att du inte hade några problem med gången på motorn med det tillståndet får väl ses som rena turen. Så då är det garanterat dags att byta ut både rotor och lock, svärtningar brukar förekomma när locket och rotor blir slitet. Tändsiften svarta ? kör du bara korta körningar med mycket kallstarter?? Stiften bränner inte rent sig ordentligt då.Kan även vara så att bilen drar lite för mycket bränsle pga dåliga tänddelar. Byta ut samtliga tänddelar rotor/lock även tändkablar om det är orginal som sitter där så komer bilen att starta och gå mycket bättre än du nånsin anat när vinter och kyla hänger i farstun. MVH Hasso Länk |
|
Hej och tack för hjälpen! När jag sade stiften så menade jag "stiften" i fördelarlocket och inte tändstiften... de kanske har ett annat namn? Både fördelarlock och rotor var original från 88 såg jag =) Slänger på nytt nu i veckan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.