AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
360

Vilken GSM passar i 540iA Touring -99?

je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Har en kompis som är nybliven lycklig ägare till en 540iA Touring - 99.

Som alltid när man köper billigt så får man offra något. Min kompis har i det här fallet offrat GSM-telefonen som saknas.

Finns det några standardtelefoner som passar, eller är jag hänvisad till BMW?

Tack på förhand!

Jesper
Vilken telefon som helst borde väl fungera om det bara finns en handsfreesats till den. Eller vill han ha en fast telefon i bilen? Då finns t.ex. Nokia 6090 och Motorola M8989.

Vad har han för telefon idag?

// Joakim
Radio/telekomtekniker

.................................................................
Länk
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Idag har han en T68i som han hemskt gärna vill integrerera i BMW systemet, så att han kommer åt telefonboken via multiratten, ljudet på stereon bryts när man ringer osv, osv..
Hur det går att integrera med Stora datorn / navi vet jag inte. men radiodämpning / att få ut telefonens ljud i bilens ordinarie högtalare är inga problem för t.ex. mig att montera. T68 är ju dock lite trist iochmed att man inte kan använda en yttre antenn.

Länk
Joakim Johansson..

Varför skulle man inte kunna ha en yttre antenn till en T68i ?.... Bara för att det inte finns nån antenn utgång eller??...

I såna fall används en induktiv koppling mellan telefon o yttre antenn....
Funkar på samma sätt som en glasruteantenn....
Nokia kör på samma sätt på 3310 osv....

mvh matte

Det är klart att man skulle kunna använda en induktiv koppling för antennen. Men jag baserar mitt påstående på det faktum att det inte finns någon sådan hållare att uppbringa. Skall man använda T68 med handsfree-sats i bil får man använda Ericssons HCA-20 och antingen Ericssons Generic-hållare eller den avsedd för enbart T68. Ingen av dem har någon som helst antennfunktion. Att nokia har denna lösning för (i nuläget) bland annat 8310 och 6510 är jag väl medveten om då jag installerat ett flertal sådana.

Jag förstår din poäng, berätta gärna hur du omsätter den i praktiken.

MVH
Joakim

Länk
Finns en del leverantörer i fjärran östern som har universella hållare inkl. antennöverföring för telefoner utan yttre antennanslutning. Jag har testat en del med lite varierande resultat.
Att få ut telefonboken i bildisplayen eller via multiratten är lite knepigt. Alternativ till Ericssons HF-kit finns, själv har jag kört rätt länge med röststyrd manövrering via bluetooth-HF på T68:an och ljudet ut i bilhögtalarna, mute/paus på stereon osv. Funkar riktigt hyfsat faktiskt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.